5 علامت سرطان مثانه که هر خانمی باید بداند

    کد خبر :302606

خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند سرطان مثانه فقط بیماری مربوط به مردان سالمند است. اما در ایالات متحده آمریکا هرساله، سرطان مثانه در 18000 زن تشخیص داده می‌شود. خانم‌ها به این دلیل که توجهی به علائم اولیه‌ی این بیماری ندارند، معمولاً زمانی متوجه می‌شوند که سرطان مثانه به مراحل پیشرفته‌ی خود رسیده است.

هر خانمی که قبلاً تجربه‌اش کرده می‌داند: همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه به دستشویی می‌روید و متوجه می‌شوید مشکلی وجود دارد، ممکن است دفع ادرار به سختی انجام شود یا اینکه در ادرارتان خون ببینید. هر علامتی که باشد، نادیده گرفتن باعث تشدید آن خواهد شد. وقتی به این نشانه‌ها فکر می‌کنید احتمالاً مشکلات پریود، عفونت دستگاه ادراری و یا حتی یائسگی به ذهنتان می‌رسد اما همیشه هم این‌طور نیست. چیزی که ممکن است هرگز به فکرتان نرسد، سرطان مثانه است؛ توموری که بعد از اینکه سلول‌های مثانه رشد غیرقابل کنترلی پیدا می‌کنند، شروع به شکل گرفتن می‌کند. سرطان مثانه در آقایان شایع‌تر از خانم‌هاست و در بیشتر موارد، افراد بالای 65 سال را مبتلا می‌کند اما به این معنی نیست که شما کاملاً مصون هستید.
خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند سرطان مثانه فقط بیماری مربوط به مردان سالمند است. اما در ایالات متحده آمریکا هرساله، سرطان مثانه در 18000 زن تشخیص داده می‌شود. خانم‌ها به این دلیل که توجهی به علائم اولیه‌ی این بیماری ندارند، معمولاً زمانی متوجه می‌شوند که سرطان مثانه به مراحل پیشرفته‌ی خود رسیده است. یعنی وقتی که سرطان به سایر اندام‌ها رسیده و درمانش سخت‌تر شده است. خوشبختانه سرطان هر چه در سنین پایین‌تر روی بدهد، شانس درمان بیشتری دارد. اگر بدانید که چگونه علائم را شناسایی کنید، زودتر می‌توانید اقدام کرده و زندگی خود را نجات بدهید.

عوامل متعددی می‌توانند موجب سرطان مثانه شوند، مثلاً داشتن سابقه‌ی خانوادگی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، نوشیدن آب آلوده به آرسنیک و عفونت‌های مزمن دستگاه ادراری، اما خوب است بدانید تقریباً 50 درصد زنانی که مبتلا به سرطان مثانه می‌شوند، سیگاری‌اند
وجود خون در ادرار
این اولیه‌ترین علامت سرطان مثانه است و زنان به راحتی ممکن است از آن غافل شوند، مخصوصاً اینکه دردی ندارد و بین تکرار وقوع آن نیز ممکن است هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها فاصله بیفتد. خیلی از خانم‌ها این علامت را نادیده می‌گیرند زیرا آن را به قاعدگی یا یائسگی ربط می‌دهند. وجود خون در ادرار همیشه هم به این معنی نیست که سرطان مثانه دارید، اما حتماً باید این مورد را به پزشک اطلاع بدهید.

احتمال عفونت دستگاه ادراری
سرطان مثانه معمولاً با عفونت دستگاه ادراری اشتباه گرفته می‌شود زیرا علائم آن‌ها تشابه زیادی دارند. بیمار ممکن است دچار تکرر ادرار شود، نیاز فوری به دفع ادرار پیدا کند، دفع ادرارش همراه با درد باشد و یا جریان ادرار منقطع باشد. اگر هر مشکلی در ادرارتان داشتید، مثلاً تخلیه‌ی مثانه با سختی و یا عدم توانایی در دفع ادرار و آنتی بیوتیک‌ها نیز کمکی به برطرف کردن علائم عفونت نکردند، این موضوع را با پزشکتان در میان بگذارید.

احساس درد مبهم
معمولاً سرطان مثانه‌ای که پیشرفت کرده با درد همراه است. این درد می‌تواند در ناحیه‌ی پهلو، شکم و یا لگن باشد. اگر سرطان به استخوان رسیده باشد، بیمار ممکن است دردهای استخوانی نیز داشته باشد. اگر دردهای مبهمی در شکم داشتید که دقیقاً نمی‌دانید کجاست به پزشک بگویید، مخصوصاً اگر علائم عفونت دستگاه ادراری را دارید.

از دست دادن اشتها
از دست دادن اشتها از علائم معمول سرطان است و سرطان مثانه نیز استثنا نیست. اگر سرطان رشد کرده یا منتشر شده باشد ممکن است وزن کم کنید یا احساس خستگی و ضعف داشته باشید. البته از دست دادن اشتها و کاهش وزن و خستگی مفرط، دلایل زیاد دیگری هم می‌تواند داشته باشد، بنابراین پیش خودتان بدترین حالت را فرض نکنید اما حتماً به پزشک مراجعه کنید.

ریسک فاکتوری عجیب برای سرطان مثانه

عوامل متعددی می‌توانند موجب سرطان مثانه شوند، مثلاً داشتن سابقه‌ی خانوادگی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، نوشیدن آب آلوده به آرسنیک و عفونت‌های مزمن دستگاه ادراری، اما خوب است بدانید تقریباً 50 درصد زنانی که مبتلا به سرطان مثانه می‌شوند، سیگاری‌اند. سیگار کشیدن، بزرگ‌ترین ریسک فاکتور برای سرطان مثانه است. چرا؟ سیگار کشیدن باعث می‌شود مواد شیمیایی مضری در ادرار جمع شوند. رها شدن این مواد مضر می‌تواند تأثیرات مخربی بر جدار مثانه گذاشته و خطر سرطان را افزایش بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید