شرکت ندادن طالبان در کنفرانس «بن» اشتباه بود

    کد خبر :302332

رئیس جمهوری سابق افغانستان در گفتگو با یکی از رسانه های آلمان گفت که شرکت ندادن طالبان در کنفرانس بن یک اشتباه بود.

به گزارش بازتاب به نقل از جمهور، «حامد کرزای» رئیس جمهوری پیشین افغانستان در نشست رسانه ای در شبکه «دویچه وله» آلمان در پاسخ به سوالی که چرا در زمان ریاست جمهوری وی صلح با طالبان صورت نگرفت، ضمن انتقاد از کشورهای غربی آمریکا را مسئول این ناکامی دانست.

کرزای در پاسخ به اینکه چرا وی در زمان ریاست جمهوری اش به آنچه که «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان در مسئله روند صلح با طالبان به آن دست یافت، نرسید، اقدامات غربی‌ها در جنگ ۱۷ ساله افغانستان را مقصر شمرد و گفت: در کنفرانس بین‌المللی ۲۰۰۱ درباره افغانستان که در بن آلمان برگزار شد طالبان نیز باید شرکت می‌داشت. اینکه این گروه را از چنین کنفرانسی مستثنی کنیم اشتباه بود.

وی ادامه داد: آمریکا دست به اقدامی تلافی جویانه علیه طالبان زد و شبه‌نظامیان طالبان را با این اقدام به سمت مناطق کوهستانی و در داخل پاکستان سوق داد.

کرزای همچنین آمریکا را به خاطر عدم اعمال فشار بر اسلام‌آباد به منظور دست برداشتن از حمایت از افراط گرایان مورد انتقاد قرار داد و افزود: طالبان همچون دیگر افغان‌ها به دنبال صلح است و می‌شد آنها را پای میز مذاکره کشاند؛ در حال حاضر راه طولانی برای دستیابی به صلح در پیش‌رو داریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس موقت میان کابل و طالبان به یک روند دائمی تبدیل شود؛ البته وی اعلام کرد که موانعی برای رسیدن به این هدف وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید