رهبر جوان کره شمالی به پیروزی تبلیغاتی بزرگی دست یافت / «برند» کره شمالی از این پس تغییر می‌کند

    کد خبر :302197

نشریه تایم در تحلیلی به قلم برت بروئن نوشت: پس از نشست سنگاپور ، به سرعت برند کره شمالی تغییر پیدا می کند. تنها در چند ماه گذشته برند کره شمالی با بدترین و تهدید آمیزترین مفاهیم برای ثبات جهانی مترادف بود که بیشتر با عناوین نقض حقوق بشر، چشم انداز جنگ اتمی و حملات سایبری واناکرای معرفی می شد.

به گزارش انتخاب، در ادامه این تحلیل آمده است: یکی از مجموعه تحولات مهم و قابل توجه این است که رهبران یک کشور چگونه در صحنه جهانی دیده می شوند. نویسنده بر این تاکید دارد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در زمره گروه بسیار کوچکی از رهبران جهانی است که نحوه تعامل موثر و درست با پرزیدنت ترامپ را متوجه شده است.

اکنون یکی از بزرگترین تهدیدهای جهانی به چراغ صلح و ثبات تبدیل شده است. سخنان و اظهارات سنجیده و منطقی کیم جونگ اون توجهات جهانی را به خود جلب کرده و به عنوان یک شخصیت زیرک، پیچیده و تا حدودی جذاب مطرح شده است. رهبر جوان کره شمالی با نشستن در کنار پرزیدنت آمریکا به پیروزی تبلیغاتی بزرگی دست یافته است. از مهم ترین دستاوردهای نشست سنگاپور تصاویر دوستانه و اظهارات خوب هر دو مقامات است که این نشست به طور قابل توجهی برند کره شمالی را تقویت کرده است. آن ها از این طریق ورود مشروط به جامعه بین المللی مورد احترام ملت ها را کسب کرده اند و اگر چه تحریم ها به سرعت برداشته نمی شوند اما امتیازات آن ها در بسیاری از اجتماعات بین الملل و موسسات معتبر جهانی احیاء خواهد شد.

نویسنده با توجه به رویکرد ترامپ نسبت به توافقات بین المللی دیگر از جمله توافق پاریس، پیمان ترانس پاسیفیک و توافق هسته ای ایران بر این تاکید دارد که دوام و پایداری این توافق سوال برانگیز است. با وجود نشست های مثبت بین ترامپ و رهبران جهانی مانند جاستین ترودا ( نخست وزیر کانادا ) و امانوئل مکرون ( رئیس جمهور فرانسه) ؛ اما در نهایت عمر این توافقات کوتاه بود. چرا کره شمالی بر این باور باشد که توافق مبهم آن ها پایدار بماند؟ پایدارترین نتیجه نشست سنگاپور ارتقای تصویر و وجهه جهانی کره شمالی است. این کشور اکنون به عنوان بازیگر عاقل و مورد احترام در عرصه جهانی پذیرفته شده است. به احتمال زیاد کره شمالی در وضعیتی و جایگاهی که همچنان از سلاح اتمی خود برخوردار است لذت خواهد برد. تعقیب دیپلماسی تاکتیک هوشمندانه کیم است و او می تواند تا زمانی که ترامپ قطار را از ریل خارج کند به بازی کردن این نقش ادامه دهد.

کره شمالی با برخورداری از توانمندی هسته ای در مقابل مداخلات کشورهای خارجی به یک بازدارندگی قابل توجهی دست پیدا کرده است. این کشور با وجود سلاح های قدرتمند هنوز تا حد زیادی فاقد مشروعیت داخلی و خارجی است. اما ترامپ با این اقدام مسیر دستیابی این کشور به اهداف دیگرش را فراهم کرده است. صرف نظر از این که آمریکا به اهداف خود دست پیدا می کند یا خیر، اما کیم جونگ اون توانسته بر مهم ترین ضعف خود در تسلط بر قدرت غالب شود. با خروج آمریکا از توافق پاریس؛ پیمان ترانس پاسیفیک و برجام؛ همچنان اعضای باقی مانده درصدد تداوم این توافقات بدون حضور آمریکا هستند. کیم جونگ اون باید به ادامه ایجاد یک برند نسبتا معتبر برای خود و کشورش ادامه دهد. او ممکن است قادر به یافتن راه‌حل پایدار با کشورهای دیگر حتی بدون رئیس‌جمهور ترامپ باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید