رقبای انتخاباتی اردوغان، تلویزیون ملی ترکیه را تحریم کردند

    کد خبر :302189

مرال آکشنر و محرم اینجه نامزد‌های حزب نیک و جمهوری خواه خلق ترکیه، به صورت رسمی اعلام کردند که شبکه تلویزیون ملی (تی. آر. تی) ترکیه را تحریم کرده اند و برنامه‌های تبلیغاتی در نظر گرفته شده برای آن‌ها در این شبکه حاضر نمی‌شوند.

به گزارش ایرنا، حزب جمهوری خواه خلق در بیانیه‌ای اعلام کرد که شبکه تلویزیون ملی (تی. آر. تی) تاکنون در همه برنامه‌های خود همواره به صورت یکجانبه عمل کرده است و این حزب به دلیل عدم رعایت اصول اولیه رسانه‌ای از سوی این تلویزیون و عدم برخورداری برابر نامزد‌های انتخاباتی در برنامه‌های رایج این رسانه، از حقی که برای این حزب جهت سخنرانی در این تلویزیون تعیین شده، استفاده نخواهد کرد.
این موضوع روز چهارشنبه توسط بولنت تزجان سخنگو و معاون حزب جمهوری خواه خلق ترکیه رسما به شورای عالی انتخابات و تلویزیون تی. آر. تی ابلاغ شد.
بنا بر اعلام رسانه‌های ترکیه، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و نامزد این تشکیلات سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز چندی پیش با ارسال درخواستی به شورای عالی انتخابات، خواهان جایگزینی یک فردی از حزب نیک به جای خود در برنامه سخنرانی شبکه تی. آر. تی شده بود که مورد پذیرش آن مرجع عالی انتخاباتی قرار نگرفت.
به نوشته این رسانه ها، رد درخواست آکشنر موجب شد تا این نامزد ریاست جمهوری از حضور در برنامه انتخاباتی شبکه تی. آر. تی انصراف و این رسانه را تحریم کند.
پیش از این نیز محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد شدید از شبکه تی. آر. تی، هیچ گونه درخواستی را برای حضور در برنامه تبلیغاتی رسانه ملی به شورای عالی انتخاباتی ارسال نکرد.
بنا بر اعلام شورای انتخابات ترکیه، طبق زمانبندی شده، نامزد‌های ریاست جمهوری این کشور در روز‌های ۱۷ و ۲۳ ماه جاری (۲۷ خرداد و دوم تیرماه) می‌توانند در تلویزیون رسمی و دولتی تی. آر. تی با مردم صحبت کنند و به تشریح برنامه‌های خود بپردازند.
بنا بر اعلام این مرجع عالی انتخاباتی، مدت زمان اختصاصی برای سخنرانی هر یک از نامزد‌های ریاست جمهوری در هر یک از روز‌های تعیین شده، ۱۰ دقیقه خواهد بود.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و رهبر حزب عدالت و توسعه، تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت، محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق، دوغو پرینچک رهبر حزب وطن، مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق‌ها ۶ نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی (۳ تیرماه ۱۳۹۷) ترکیه هستند.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده‌های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر، در روز ۲۹ فروردین ماه (۱۸ آوریل ۲۰۱۸) اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ ۲۴ ژوئن سال جاری میلادی (۳ تیرماه ۱۳۹۷) برگزار می‌شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی یکسال پیش به تایید مردم این کشور رسید، قرار بود که انتخابات بعدی ریاست جمهوری و مجلس در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار شود.
پیش از این رجب طیب اردوغان رییس جمهوری، بینالی یلدریم نخست وزیر، بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه، بار‌ها برگزاری زودهنگام انتخابات در این کشور را رد کرده بودند.
انتخابات مجلس و ریاست جمهوری این کشور ۱۷ ماه زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید