حمله امارات و عربستان به الحدیده یمن نتیجه سیاسی یا نظامی ندارد

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۱۲
    کد خبر :302161

یک روزنامه قطری به نقل از كارشناسان فرانسوی نوشت، حمله نظامی به شهر الحدیده به جایی نمی‌رسد و امارات، عربستان به دنبال نابودی الحدیده یمن هستند.

به گزارش بازتاب، روزنامه قطری «الشرق» در گزارشی اعلام کرد که امارات به همراه عربستان قصد نابودی شهر الحدیده در غرب یمن را دارند اما اقدام نظامی راه به جایی نخواهد بود.

الشرق نوشت: فعالان حقوق بشر، سیاسیون و نظامیان فرانسوی درباره عواقب حملات نظامی‌ نیروهای‌ائتلاف عربی به رهبری‌ عربستان، امارات و نیروهای وفادار به آنها، علیه شهر الحدیده یمن بعد از استقرار نیروهایشان در اطراف «شهرستان الدریهمی‌» هشدار داده‌ و تأکید کرده‌اند که فرانسه، آمریکا و سازمان ملل حملات نظامی‌ به این شهر را رد می‌کنند چون این حملات هیچ موفقیت نظامی یا سیاسی‌ در پی نخواهد داشت واوضاع بدتر خواهد شد و بسته شدن بندر این شهر که تنها راه دسترسی به کمکهای بشردوستانه به یمن است، به وخیم شدن این بحران انسانی در یمن منجر خواهد شد، به ویژه پس از اینکه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کارمندانش را بعد از مورد هدف قرار گرفتن توسط نیروهای اماراتی، از این شهر خارج کرد.

این روزنامه افزود: در عین حال نظامیان فرانسوی در اینکه نیروهای ائتلاف عربی و متحدانشان بتوانند داخل شهر الحدیده پیشروی کنند ابراز تردید کرده‌اند و معتقدند که هر فعالیت نظامی که این نیروها [در غرب یمن] انجام می‌دهند بی‌برنامه خواهد بود و منجر به ویرانی این شهر و کشته شدن دهها هزار نفر ازغیرنظامیان خواهد شد، همانند آنچه در شهر«المخا» در جنوب استان الحدیده اتفاق افتاد. این نظامیان خواستار بررسی راه حل‌های سیاسی و کنار گذاشتن گزینه نظامی هستند.

فاجعه انسانی

خانم «سیمون فاکتور» استاد حقوق بین‌الملل و عضو سازمان «دیده بان حقوق بشر» در پاریس، به «الشرق» گفت: نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات و شبه‌نظامیان وفادار به ابوظبی، اعضای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را در شهر الحدیده یمن مورد هدف قرار دادند، در نتیجه این کمیته به دلیل این اتفاقات امنیتی و تهدیدهای وارده، 71 کارمند خارجی تابعه خود را از یمن خارج کرده و آنها را به جیبوتی فرستاده است.

به گفته او، این چیزی است که موجب توقف برنامه‌های کمک‌رسانی می‌شود که کمیته صلیب سرخ در یمن، در حوزه حمایت پزشکی و رساندن آب قابل شرب و رساندن غذا انجام می دهد و این تنها اختصاص به الحدیده ندارد بلکه در کل یمن انجام میشده و حدود 450 کارمند این کمیته در کل یمن پراکنده بودند و این چیزی است که زندگی هزاران یمنی را در معرض خطر قرار می‌دهد، به ویژه زمانی که جنگ در شهر الحدیده در بگیرد و بندر این شهر، یعنی تنها شریان مناسب برای سرازیر شدن کمکها، به ویژه غذا و دارو به یمن، تعطیل شود. روشن است که نیروهای ائتلاف عربی و شبه نظامیان حامی امارات، برای آن و برای فشاربر ملت یمن و جامعه بین المللی تلاش می‌کنند تا این اشغال «اماراتی سعودی» یمن پذیرفته شود و سیطره کامل بر این کشور تکه تکه شده را تکمیل کنند.

هشدارهای بین‌المللی

«دانی دِنُو» عضو دبیرخانه تماس خارجی حزب « لارپوبلیک آن مارش» ـ حزب ماکرون رئیس جمهور فرانسه ـ گفت: فرانسه و جامعه بین‌المللی، عملیات نظامی ائتلاف عربی در یمن را رد می‌کنند و هشدارهای بین‌المللی به این حرکت متهورانه رو به افزایش است چراکه این اقدام هیچ‌گونه دستاورد سیاسی یا نظامی در پی نخواهد داشت و تنها به افزایش وخامت وضعیت انسانی در یمن منجر خواهد شد. الان برای همه روشن است که امارات به دنبال منافع و جاه طلبی‌های خود است و عربستان را با این بهانه که ایران در حال توسعه نفوذ خود است، دنبال خود می‌کشاند و از «هیجان اختلاف مذهبی» سران عربستان استفاده می‌کند تا سیطره خود بر الحدیده را که بزرگترین بندر یمن را در خود دارد، توسعه بدهد. این تحرک نظامی احتمالی علیه الحدیده در سطح بین‌الملل رد شده است.

[اکنون که روشن شده عملیات ائتلاف سعودی علیه الحدیده بعد از یک ماه نتیجه نداده است] آمریکا، فرانسه و آلمان اعلام کرده‌اند که عملیات نظامی در الحدیده را رد می‌کنند و تأکید کردند که این اقدام جز خونریزی به دنبال ندارد و این وضعیت اسفناک در این کشور را افزایش خواهد داد، چرا که تنها بندری که از طریق آن کمکها به یمن سرازیر می شود نیز بسته خواهد شد و در نتیجه منجر به کشته شدن صدها هزار غیر نظامی از گرسنگی و بیماری خواهد شد.

شکست نظامی

جان لاک اولیویر، کارشناس نظامی سابق نیروهای حافظ صلح فرانسوی در آفریقا، تأکید کرد که نیروهای یمنی تحت حمایت امارات، طی دو هفته گذشته تا حومه شهر الحدیده «شهرستان الدریهمی » پیشروی کردند و این نیروها با حمایت نظامی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات برای یک حمله جامع به این شهر آماده می شوند. این چیزی است که به یک فاجعه نظامی و انسانی منجر خواهد شد.

نیروهای [تحت حمایت ائتلاف سعودی] موسوم به «مقاومت ملی یمن» به رهبری طارق صالح و نیروهای مقاومت تهامه و گروهی از یگان‌های مبارز طبق یک برنامه بی‌هدف حرکت می‌کنند. در آنجا ناهماهنگی آشکاری در رهبری وجود دارد و لازم به ذکر است که این نیروها یک حمله بی هدف و ویرانگر انجام خواهند داد همانند آنچه در پایگاها و شهرهای متعدد یمن که بارزترین آنها شهر «المخا» نزدیک تعز است، رخ داده است. بنابراین ایالات متحده آمریکا تا به این لحظه چراغ سبزی برای حمله امارات نشان نداده و بدون موافقت آمریکا نیز، امارات هرگز نمی تواند در سیطره بر این شهر موفق شود بخصوص بعد از هشدارهای پیاپی سازمان ملل نسبت به این حمله که موجب مهاجرت بیش از 300 هزار یمنی از این شهر خواهد شد.

ابوظبی تنها یک گزینه خواهد داشت و آن محاصره این شهر و قطع کمک‌های حوثی‌ها و حبس آنها در شهر است و این چیزی است که به معنای ویرانی شهر و کشته شدن دهها هزار گرسنه و بیمار است. در هر صورت امارات قصد ندارد دست از ویرانی این شهر و سیطره بر آن و بندر مهمش عقب‌نشینی کند لذا سازمان ملل متحد و قدرتهای بین المللی باید مسئولیت پذیر باشند وبطور جدی مداخله کنند، این جنایت را متوقف کرده و به دنبال راه حلهای سیاسی برای این قضیه باشند.

از سوی دیگر منابع نظامی اعلام کردند که درگیری‌ها بین نیروهای تحت حمایت ائتلاف و گروه حوثی در منطقه روستایی الدریهمی بالا گرفته ، و منابع سیاسی یمنی یادآور شدند که مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن، در حال مذاکره با حوثیها برای واگذاری تسلط بر این بندر به سازمان ملل متحد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید