علت حباب ۵۰۰ هزار تومانی سکه

    کد خبر :302021

رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: بانک مرکزی با پیش‌فروش‌های سکه در مقاطع مختلف، باعث کاهش حباب به حداقل شده است. اما اکنون فاصله بین سررسید یک ماهه و سه ماهه پیش فروش سکه، باعث حباب شده است.

محمد کشتی آرای با بیان اینکه نباید قیمت سکه دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان باشد، گفت: مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت سکه، عامل تقاضا و نوسانان قیمت ارز است، البته هر کدام از این دو عامل می‌تواند بر دیگری تاثیرگذار باشد.

به گزارش بازتاب، وی توضیح داد: با توجه به اینکه محدودیت تبدیل پول به ارز است، در بازار به جای اینکه تقاضا برای خرید ارز ایجاد شود، به سمت خرید طلا و سکه رفته است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اظهار به اینکه قسمتی از تقاضایی که در بازار ایجاد شده، طبیعی است ولی تقاضا هیچ وقت افزایش قیمت را ایجاد نمی‌کرد و شاید باعث رونق هم می‌شد، در عین حال بیان کرد: در حال حاضر این تقاضا با توجه به جو روانی موجود در جامعه که قیمت‌ها در حال افزایش است و از طرفی ارزش پول دارد کاهش پیدا می‌کند باعث شده خیلی از سرمایه‌ها از قسمت‌های مختلف مالی مثل بانک‌ها به سمت بازار طلا و سکه حرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه در قیمت سکه حدود ۵۰۰ هزار تومان حباب وجود دارد، گفت: الان قیمت انس جهانی در حدود ۱۳۰۰ دلار است، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار، حدود ۲۰۵ تا ۲۱۰ هزار تومان است و اگر آن را به طلای ۲۲ عیار تبدیل کنیم یک گرم حدودا ۲۵۵ هزار تومان عیار ۹۰۰ در ۱۰۰۰ می‌باشد.

اگر این رقم را در ۱۳۳/۸ ضرب کنیم حدوداً ۲ میلیون تومان می‌شود پس قیمت سکه با توجه به مقدار طلایی که دارد و هزینه ضرب و هزینه‌های جانبی حدود دو تا دومیلیون ۵۰ هزار تومان می‌شود. اما قیمت سکه دو میلیون و ۵۱۰ هزار تومان است و این مابه التفاوت حباب است.

کشتی آرای در خصوص دلیل این تفاوت قیمت عنوان کرد: خیلی از مردم این امکان را ندارند طلای ذوب شده خریداری کنند، این عدم دسترسی باعث شده به سکه که مطمئن‌تر است، روی بیاورند. این بار تقاضا که به این شکل ایجاد شده طبیعتا افزایش قیمت پیدا می‌کند.

وی افزود: درست است بانک مرکزی با پیش فروش‌ها و واگذاری‌های سکه در مقاطع مختلف، باعث کاهش حباب به حداقل رسید. اما اکنون بین سر رسید یک ماهه و سه ماهه پیش فروش سکه، فاصله ایجاد شده و باعث شده تقاضا بیشتر از عرضه شود.

در ادامه بها الدین حسینی هاشمی با بیان اینکه بازار فعلی حاصل یک سیاست گذاری اشتباه هم در سیاست پولی و هم سیاست ارزی بوده است، اظهار داشت: در سیاست پولی، نرخ ارز بدون محاسبات و دلیل کارشناسی فقط بر مبنای تک مؤلفه نرخ تورم که با بازار و احساس مردم تطابق ندارد و به صورت هماهنگی شخصی خود مدیران با تاکید بانک مرکزی، یکباره کاهش پیدا کرده است.

وی متذکر شد: سیاست‌های اشتباه باعث شد تا خاکریز بزرگی که جلوی سد نقدینگی که حاصل از کسری بودجه‌های خیلی طولانی و مضمن کشور بود، کوتاه شود و این سیلاب‌ها وارد بازار شد و در این شرایط مردم به سمت معادلات سوداگرایانه می‌روند.

کارشناس حوزه پول و بانک در خصوص معادلات سوداگرایانه گفت: این معادلات کوتاه مدت و حتی یک شبه هستند و بازارهایی که در این شرایط تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بازار ارز، خودرو، سکه هستند و بعضا هم اگر بانک‌ها نتوانند جبران کاهش یا تورم سپرده‌های مردم را کنند به سمت بازار کالاهای سرمایه از جمله بازار مسکن می‌روند.

حسینی هاشمی به سیاست‌های ارزی پرداخت و گفت: از طرفی سیاست ارزی اجرا شد. ما یک نرخ اعلام کردیم که آن هم مبنای کارشناسی نداشت و متاسفانه اعلام شد بقیه نرخ‌ها قاچاق است و به یکباره عرضه ارز به شدت کاهش پیدا کرد.

وی متذکر شد: اگر روند را همینگونه ادامه دهیم بحران خواهیم داشت و دلار افزایش پیدا می‌کند. سال‌هاست می‌گفتم تک نرخی کردن ارز و مدیریت ارز بر مبنای واقعا تک نرخی بودن راه علاج کنترل بازار است ولی الان دارد در واردات بزرگنمایی می‌شود یعنی کسی که یک میلیون دلار ثبت سفارش می‌کند و می‌خواهد ارز بگیرد ممکن است کالایش بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار نباشد و مابقی را می‌خواهد ارز خارج کند و از آن طرف این پول را به بازار سیاه می‌آورد و به قیمت ۵۰ درصد بالاتر بفروشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید