بلومبرگ: اوپک با افزایش تولید نفت موافقت می‌کند

    کد خبر :302018

طبق نظرسنجی پایگاه خبری بلومبرگ آمریکا، احتمال می‌رود سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست هفته آینده خود با افزایش تولید موافقت کند.

اوپک و متحدان غیراوپک این سازمان خود را برای نشست ۲۲ و ۲۳ ژوئن (اول و دوم تیر) در وین که قرار است در آن سرنوشت توافق کاهش تولید نفت مشخص شود، آماده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، اغلب تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، نشست آینده اوپک بسیار جنجالی باشد، زیرا اعضایی که قادرند تولید خود را افزایش دهند، آماده توقف توافق یاد شده هستند در حالی که اعضایی که به دلیل محدودیت ظرفیت، نمی‌توانند تولید خود را افزایش دهند با توقف توافق مذکور مخالفند.

اعتبار توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک در پایان سال ۲۰۱۸ به پایان می‌رسد.

بر اساس نظرسنجی جهانی بلومبرگ، از میان ۳۱ تحلیلگر و معامله گر نفت، ۱۶ نفر پیش بینی کرده‌اند که ۲۴ کشور اوپکی و غیراوپکی امضا کننده توافق کاهش تولید نفت، در نشست هفته آینده اوپک با افزایش تولید نفت موافقت می‌کنند.

آن‌ها همچنین میزان افزایش تولید این ۲۴ کشور را حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرده‌اند.

رویترز هفته گذشته با اعلام اینکه یک روز پیش از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج این کشور از برجام، یک مقام ارشد دولت وی، تلفنی از عربستان خواسته است با حفظ ثبات قیمت‌های نفت به اجرای موفقیت آمیز این تصمیم برای محدود کردن صادرات نفت ایران کمک کند، از تبانی میان آمریکا و عربستان پرده برداشت.

دوشنبه گذشته پایگاه خبری اویل پرایس آمریکا اعلام کرد، درخواست دولت آمریکا از عربستان برای افزایش تولید نفت پیش از خروج واشنگتن از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ممکن است اعضای اوپک را برنجاند.

پایگاه خبری یادشده همچنین اضافه کرد: تمایل عربستان به تبعیت از خواست آمریکا، خشم شدید برخی اعضای اوپک را برانگیخته است و نشست بعدی اوپک در حال تبدیل شدن به یک جدال است.

«حسین کاظم پور» نماینده ایران در هیات عامل اوپک نیز هفته گذشته در این مورد به رویترز گفت: مسخره و حیرت انگیز است که ببینیم تشکیلاتی از واشنگتن می‌آیند به عربستان تا (از این کشور بخواهند) افت صادرات نفت ایران و ونزوئلا به دلیل تحریم‌های غیرقانونی این کشور را جایگزین کند.

وی افزود: اوپک به آسانی تسلیم خواست واشنگتن نمی‌شود؛ هیچیک از اعضای اوپک علیه ۲ عضو موسس این سازمان اقدام نمی‌کنند.

کاظم پور ادامه داد: آمریکا این سیاست را دفعه پیش علیه ایران استفاده کرد، اما قیمت‌های نفت به ۱۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

نماینده ایران در اوپک تاکید کرد: اوپک چنین حقارتی را نمی‌پذیرد؛ چقدر کسی باید متکبر و نادان باشد که نتواند تاریخ ۶۰ سال گذشته همکاری میان اعضای اوپک را بفهمد.

اوپک در نشست رسمی ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (دهم آذرماه ۱۳۹۵) خود در وین، برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت‌ها کمک کند.

روسیه و ۹ تولید کننده دیگر نیز در اواخر سال ۲۰۱۶ به توافق کاهش تولید اوپک پیوستند. بر اساس این توافق، کشورهای امضاکننده متعهد شدند در مجموع از سطح تولید ۱٫۸ میلیون بشکه در روز بکاهند که این میزان، حدود ۲ درصد کل تولید نفت در جهان است.

بر اساس توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیراوپک، سقف تولید اوپک ۳۲٫۵ میلیون بشکه در روز است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید