تاثیر مذاکره اون و ترامپ بر مساله ایران و آمریکا

    کد خبر :301758

ترامپ برای اینکه خود را به نمایش بگذارد و اینگونه القا کند که از همه روسای جمهور قبلی بهتر است و امریکا در دوران او به اقتدار کامل رسیده است، از هیچ کاری فروگذار نخواهد بود و ایران یکی از همین مسائل است و ترامپ بسیار علاقه‎مند است که آن را حل کند. لذا به نظر می‌رسد ما از این پس شرایط سخت تری در پیش خواهیم داشت.

شرایط ایران چگونه می‌شود

یک کارشناس مسائل کره گفت: «با توجه به نوع دیپلماسی که جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کند بعد از این مذاکرات کاملا منحصر به فرد خواهد شد. زیرا تنها کشور‌هایی که مشابه این سیاست را در دستور کار خود قرار داده‌اند کشور‌هایی مانند کره شمالی و کوبا و ونزوئلا است که خب کوبا آن را کنار گذاشت و در دوره اوباما رابطه شان را بهبود داد و هرچند با روی کار آمدن ترامپ کمی این رابطه مشوش شد، اما با اینحال شرایط مناسبی دارند. کره نیز الان انعطاف نشان داده و وارد مذاکره شده است.»

اسماعیل بشری تحلیلگر مسائل کره در گفتگو با فرارو بااشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها زمانی لغو خواهند شد که کره شمالی تمامی دستاورد‌های هسته‌ای خود را نابود و تعطیل کند، گفت: «ببینید کشوری که تا این حد پیش رفته که آزمایش هسته‌ای انجام می‌دهد و همیشه شرطش برای مذاکرات این بوده که به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت شناخته شود، حالا حاضر باشد تمام این‌ها را کنار بگذارد. بعید به نظر می‌رسد. به نظر من مقامات کره آنقدر خام نیستند که تمام داشته‌ها و دستاورد‌های خود را قبل از اینکه به امتیازات قابل توجهی دست پیدا کنند، از بین ببرند. زیرا ملت کره شمالی به دلیل همین تحریم‌ها هزینه‌های زیادی داده‌اند و در شرایط بسیار بد و اسفناکی زندگی کرده اند.»

او ادامه داد: «بنابراین اگر تحریم‌ها به طور کامل لغو شود شاید کره هم تصمیم خلع کامل هسته‌ای دست بزند. بعد از این هم مسئله مشوق‌های اقتصادی به میان می‌آید و آمریکایی‌ها باید مشخص کنند که چه میزان سرمایه‌گذاری در کره بعد از توافق، صورت خواهد گرفت. زیرا مشکلات اقتصادی در این کشور بسیار عمیق و گسترده هستند و رهبر کره شمالی نیازمند این است که کشورش را از این بحران خارج کند؛ لذا این مسئله نیز بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت و بعد از همه این‌ها تازه می‌توان گفت که کره به احتمال زیاد حاضر به نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای خود هستند. هرچند این هم صرفا یک احتمال است و نمی‌توان به این زودی باقطعیت به آن اشاره کرد.»

وی در خصوص تحریم‌هایی که برای کره شمالی در حال اجرا است گفت: «آمریکا وعده داده که تحریم‌ها را لغو خواهد کرد، اما باید در نظر داشت که آن‌ها صرفا می‌توانند تحریم‌هایی را لغو کنند که خودشان وضع کرده‌اند. زیرا تحریم‌هایی که کره با آن‌ها مواجه است صرفا از سوی آمریکا نیست و بخش دیگر آن‌ها در شورای امنیت به تصویب رسیده و در حال اجرا است؛ لذا برای لغو همه تحریم‌ها لازم است که کیم جونگ اون به طور کامل فعالیت‌های هسته‌ای خود را شفاف سازی کند و تمام دستاورد‌های خود را کنار بگذارد.»

بشری تاکید کرد: «اما مسئله مهمتری که تا این لحظه نادیده گرفته شده، این است و هنوز صحبتی از آن به میان نیامده و معلوم هم نیست چه زمانی قصد دارند به آن بپردازند، وحدت دو کره است. آیا این سیستم جداگانه که هرکدام یک شکل خاص دارند، کنار گذاشته می‌شود و می‌توانند با یکدیگر درآمیزند و بالاخره یک کره واحد را تشکیل دهند؟ یا این کره واحد چه شکل و شمایلی خواهد داشت؟ به عبارت ساده فعلا معما‌های زیادی در خصوص کره وجود دارد که باعث می‌شود به این زودی‌ها نتوان یک تحلیل قطعی و نهایی درباره آن ارائه کرد.»

او در پاسخ به این سوال که کره یک کشور منزوی بوده است و حالا از اینجای کار به بعد باید توان دیپلماسی خود را به نمایش بگذارد تا امتیاز بگیرد با توجه به انزوای چند دهه‌ای آنها، اصلا این توان را دارند یا خیر، گفت: «بله این یکی از مسائل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. زیرا آن‌ها برای اولین بار است که وارد گفتگو در چنین سطحی می‌شوند. زیرا کره با توجه به شرایط خاصش، صرفا با برخی کشور‌ها ارتباط داشته است و در عین حال نظام سیاسی حاکم بر این کشور به گونه‌ای نیست که دیپلمات‌ به میزان کافی اختیاراتی داشته باشند و دائما باید مذاکرات را با مقامات هماهنگ کنند.»

به گزارش فرارو وی ادامه داد: «از سوی دیگر آن‌ها هنوز دیپلمات شاخصی ندارند. اگر نگاهی به تاریخ بی‌اندازیم به عنوان مثال در ویتنام زمانی که با آمریکایی‌ها مذاکره می‌کردند، دیپلمات‌های کارکشته بسیاری داشتند که می‌توانستند به صورت پایاپایی با فردی مثل کسینجر مذاکره کنند و امتیاز بگیرند. اما کره‌ای‌ها این فاکتور را ندارند. هرچند که دیپلمات‌های فعلی آمریکا هم تا حدودی شرایطشان با کره‌ای‌ها مشابه است و همه آن‌ها باید گوش به فرمان ترامپ باشند و خلاقیت و نوآوری آن‌ها معنا و مفهومی پیدا نخواهد کرد. زیرا ترامپ نشان داده که هرکجا دیپلمات‌های این کشور سعی کرده که اقدام مبتکرانه و مستقلی انجام دهد، او را اخراج و حذف کرده است.»

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل همچنین در پاسخ به این سوال که آغاز مذاکرات میان کره و آمریکا و موفقیت احتمالی آن، چه تاثیری در مسئله ایران و موضوع هسته‌ای دارد، گفت: «به هرحال با توجه به نوع دیپلماسی که جمهوری اسلامی دنبال می‌کند بعد از این مذاکرات کاملا منحصر به فرد خواهد شد. زیرا تنها کشور‌هایی که مشابه این سیاست را در دستور کار خود قرار داده‌اند کشور‌هایی مانند کره شمالی و کوبا و ونزوئلا است که خب کوبا آن را کنار گذاشت و در دوره اوباما رابطه شان را بهبود داد و هرچند با روی کار آمدن ترامپ کمی این رابطه مشوش شد، اما با اینحال شرایط مناسبی دارند. کره نیز الان انعطاف نشان داده و وارد مذاکره شده است. اما ونزوئلا اصلا کشور مهمی برای ایالات متحده نیست و حتی بعضا مقامات آمریکایی نشان داده‌اند که سعی دارد ونزوئلا را نادیده بگیرند، زیرا باشتر درگیر مسائل داخلی است تا منطقه‌ای؛ بنابراین ایران تا حدود زیادی در این سیاست تنها است.»

وی تصریح کرد: «زیرا شرایط ایران با باقی این کشور‌ها متفاوت است. ما مشکلات داخلی نداریم و بیشتر درگیر مسائل منطقه‌ای هستیم و در جا‌های مختلف با ایالات متحده آمریکا رویارویی‌هایی داریم؛ بنابراین شرایط از اینجا به بعد برای ایران دشوارتر خواهد شد. به ویژه اینکه در حال حاضر شخصی مانند ترامپ در کاخ سفید مستقر است و دچار سطحی از خودشیفتگی است که سعی دارد همه را زیر سلطه خود قرار دهد و ایران هم تمایلی ندارد تن به چنین مسئله‌ای بدهد؛ بنابراین بدون شک با توجه به این دستاورد ترامپ در مسئله کره شمالی، شرایط میان ایران و آمریکا شدیدتر خواهد شد. زیرا او الان تصور می‌کند که با توجه به کوتاه آمدن کره، بنابراین می‌تواند همان مدل را در خصوص ایران اجرا کند و ایران را نیز به فرمانبری مجبور کند.»

او افزود: «نکته جالب در خصوص ترامپ این است که او حتی به دنبال این است که مقامات آمریکایی را هم زیر سایه خود ببرد. به همین دلیل است که شخصا وارد این مذاکرات شده است. او با این کار به نوعی سعی دارد به تمامی مقامات پیشین ایالات متحده دهن‌کجی کند و خود را به نمایش بگذارد؛ لذا ما با یک فرد متعادل طرف نیستیم. او بدون در نظر گرفتن اینکه خواسته‌اش تا چه میزان درست یا مورد توجه افکارعمومی جهانی است، به دنبال فشار بر ایران است. او پیش از آنکه موفقیت کره را به دست بیاورد با تمام توان حمله می‌کرد و به دنبال راه‌هایی برای تحت فشار قرار دادن ایران بود لذا الان که او شرایط بهتری دارد و خیالش از بابت کره راحت شده است، تمام توجه و توان خود را متمرکز ایران خواهد کرد.

بشری تاکید کرد: «اما در حال حاضر آنچه که از ترامپ می‌بینیم صرفا در مرحله شوآف است. یعنی یک فردی در حال نمایش خودش است که مثلا با چنین سیاست‌هایی، مسائلی را حل کرده‌ام که هیچ کدام از روسای جمهور قبلی نتوانسته‌اند در آن دستاوردی داشته باشند. او برای اینکه خود را به نمایش بگذارد و اینگونه القا کند که از همه روسای جمهور قبلی بهتر است و امریکا در دوران او به اقتدار کامل رسیده است، از هیچ کاری فروگذار نخواهد بود و ایران یکی از همین مسائل است و ترامپ بسیار علاقه‎مند است که آن را حل کند؛ لذا به نظر می‌رسد ما از این پس شرایط سخت تری در پیش خواهیم داشت. اما تاریخ آمریکا نشان می‌دهد که هرگاه یک رئیس جمهور تندرو روی کار آمده است و خواسته مسائل را با قلدری و زورگویی حل کند در نهایت شکست خورده و این قبیل اقدامات و سیاست‌ها تنها در کوتاه مدت پیروزی‌هایی به دست آورده‌اند.»

وی تصریح کرد: «به عنوان مثال به مسئله ویتنام و عراق توجه کنید. در دوران جنگ ویتنام، رئیس جمهور آمریکا جانسون بود که احساس می‌کرد مسائل داخل ویتنام را باید با جنگ حل کند. اما نتیجه رو دیدیم نهایتا مجبور شدن کسینجر راهی میدان کنند و حتی حاضر به عقب نشینی شوند؛ بنابراین آن‌ها به شکلی شکست خوردند که تا حدود ۲۰ سال بعد در هیچ جنگ مستقیمی حضور پیدا نکردند. یا مسئلا در مسئله عراق ما دیدیم که بوش پدر با حاضر نشد جنگ را گسترش بدهد و در محدوده کویت نگه داشت، اما وقتی بوش پسر به روی کار آمد رویکرد تند او منجر به جنگ عراق شد و باز هم برایشان دستاورد خاصی نداشت و آن هم یک شکست به شمار آمد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید