جوجه‌هایی که به دنیا نیامده، خورده می‌شوند

    کد خبر :301611

دبیر کل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اعلام کرد: انجمن جوجه یک روزه تصمیم گرفته است مانع پرورش جوجه جدید شود و تخم‌مرغ‌های تولید شده را در بخش خوراکی عرضه کند. این تخم‌مرغ‌ها برای مصارف صنعتی مثل تولید کیک و کلوچه و قنادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۲۵درصد از واردات کشور به خوراک دام اختصاص دارد. با این حال شنیده‌ها حاکی از این است که پرورش‌دهندگان با چالش کمبود خوراک دست و پنجه نرم می‌کنند. در این بین برخی از معدوم‌سازی جوجه‌ها به دلیل کمبود خوراک سخن می‌گویند. ماجرای کمبود خوراک دام و معدوم سازی جوجه‌ها چیست؟

فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار در گفتگو با بازتاب عنوان کرد: خوراک دام خیلی گران شده و با وجود اینکه دولت اعلام کرده است که دلار یارانه‌ای ۳۸۰۰ تومان پرداخت می‌کند اما خرید نهاده‌ها با نرخ دلار آزاد انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر سویا کمتر از مبلغ ۲۵۰۰ تومان و ذرت کمتر از ۱۵۰۰ تومان در دسترس مرغدار نیست.

طلاکش تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل مشکلات در حوزه حمل و نقل خوراک به موقع به دست مرغدار نمی‌رسد. در این خصوص شرکت پشتیبانی امور دام تلاش کرده تا خوراک از طریق قطار به تهران جا‌به‌جا شود و بعد به در اختیار مرغدار در استان‌ها قرار بگیرد. البته در این مسیر همچنان مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرغداران با به اشتراک‌گذاری خوراکی که در اختیار دارند از یکدیگر حمایت می‌کنند ولی این روند نمی‌تواند همیشه ادامه داشته باشد و نیاز است که تدبیری جدی و اساسی در این مورد اخذ شود.

طلاکش بیان کرد: در خصوص اخبار مربوط به معدوم‌سازی جوجه‌ها در مرغداری‌ها به دلیل نبود خوراک کافی باید به این نکته توجه کرد که در واقع قیمت مرغ گوشتی بسیار ارزان است و مرغداران به دلیل گرانی نهاده و ارزانی مرغ انگیزه‌ای برای پرورش ندارند و در نتیجه تقاضایی برای جوجه نیست.

وی عنوان کرد: قیمت جوجه در شرکت‌های مرغ مادر بسیار ارزان است و اگر گفته می‌شود جوجه در بازار عرضه نمی‌شود دلیل این اتفاق کمبود خوراک نیست بلکه نبود تقاضای آن منجر به کاهش جوجه در بازار شده است.

طلاکش خاطرنشان کرد: به هرحال مرغ مادر به تخم‌گذاری خود ادامه می‌دهد و انجمن جوجه یک روزه تصمیم گرفته است مانع پرورش جوجه جدید شود و تخم‌مرغ‌های تولید شده را در بخش خوراکی عرضه کند.

طلاکش در پایان عنوان کرد: انجمن تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار ایران تفاهم نامه‌ای را با انجمن جوجه یک روزه امضاء کرده مبنی بر اینکه تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار وارد بازار خوراکی نشوند و از طریق انجمن مرغ‌تخم گذار جمع آوری شده و در شرکت‌های پاستوریزه تخم‌مرغ برای مصارف صنعتی مثل تولید کیک و کلوچه و قنادی مورد استفاده قرار بگیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید