بررسی اثر اعتیاد بر فعالیت‌های شناختی مغز توسط محققان کشور

    کد خبر :301239

اثر اعتیاد به مورفین و ترک آن بر جنبه های شناختی تصمیم گیری توسط محققان کشور در حال بررسی است.

به گزارش بازتاب به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اعتیاد یکی از مشکلات مهم جوامع امروزی است و تاثیرات جسمی و روانی زیادی روی افراد معتاد به جا می گذارد، به طوری که مواد مخدر بر مراکز مهم تصمیم گیری مغز مانند «کورتکس پری فرونتال» و «استریاتوم» اثر کرده و فرآیند تصمیم گیری در افراد معتاد را تحت تاثیر قرار می دهند.

به هنگام درمان اعتیاد، علاوه بر توجه به درمان جنبه های فیزیکی و ظاهری اعتیاد، لازم است به اثرات روانی آن مانند مختل شدن مسیر های تصمیم گیری در این افراد نیز توجه کرد زیرا برای ترک اعتیاد و بازگشت این افراد به زندگی عادی و قدم گذاشتن در مسیر خود باوری و موفقیت لازم است مراکز شناختی مغز مانند مراکز تصمیم گیری به درستی عمل کنند.

ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی نگاه ویژه ای به این حوزه دارد و از طرح های پژوهشی در این زمینه حمایت می کند.

در این زمینه طرح پژوهشی با عنوان «اثر اعتیاد به مورفین و ترک آن بر جنبه های شناختی تصمیم گیری بر پایه تاخیر و تلاش» در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی در حال انجام است، اثرات اعتیاد به «مورفین» و روند ترک آن بر جنبه های شناختی تصمیم گیری بر پایه تاخیر و یا تلاش ،در مدل حیوانی موش آزمایشگاهی از نظر رفتاری و الکتروفیزیولوژی را مورد بررسی قرار داده است.

نتایج حاصل از انجام این پژوهش نشان می دهد، اعتیاد به مورفین تصمیم گیری بر پایه تاخیر و تصمیم گیری بر پایه تلاش را کاهش می دهد و همچنین هنگام اعتیاد، فعالیت نورونی ناحیه «کورتکس پری فرونتال » مغز تحت تاثیر قرار می گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید