خواست غرب، تسلیم شدن ترکیه به صندوق بین المللی پول است

    کد خبر :301208

ییغیت بولوت مشاور ارشد اردوغان با انتشار یادداشتی در روزنامه استار مدعی شد که کشورهای غربی برای تسلیم شدن ترکیه در برابر صندوق بین المللی پول تلاش می کنند و با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات نیز فشارهای همه جانبه اقتصادی به کشور تشدید می شود.
به گزارش ایرنا، بولوت با انتشار یادداشتی تحت عنوان ‘تلاش برای تسلیم کردن ترکیه’ در روزنامه استار نوشت: ترکیه دیگر مانند سابق از جنبه مالی به غرب وابسته نیست و پس از برگزاری انتخابات و استقرار نظام جدید حکومتی، به طور کامل راه رسیدن به عدم وابستگی کامل به غرب هموار خواهد شد.
وی اضافه کرد: با نزدیک شدن به انتخابات 24 ژوئن فشار موسسات مالی بین المللی علیه اقتصاد کشور تشدید خواهد شد.
وی مدعی شد: دشمنان ترکیه با کمک عوامل کودتای نافرجام 2016، قصد اشغال ترکیه را دارند اما ما نمی ترسیم و با همه توان در مقابل آنها ایستاده ایم.
وی تاکید کرد: با بررسی عملکرد اقتصادی دولت های پیشین ترکیه شاهدیم که احزاب حاکم برای برون رفت از مشکلات اقتصادی، مجبور به استقراض از بانک ها و موسسات مالی غربی بودند به طوری که این اقدامات به وابستگی شدید آنها ختم شده بود و در ادامه غربی ها با ایجاد یک بحران ارزی و بالا بردن بهره بانکی، پول کلانی را از بازپرداخت وام ها توسط ترکیه صاحب شدند.
وی تصریح کرد: سناریوی این روزهای غرب علیه ترکیه نیز بسیار شبیه به فتنه های سالیان گذشته آنهاست اما با برگزاری انتخابات و استقرار یک نظام حکومتی جدید بر کشور، وابستگی کامل کشور به غرب از بین خواهد رفت.
به عقیده کارشناسان اقتصادی، افزایش اختیارات پولی و مالی رییس جمهوری در سیستم جدید حکومتی که قرار است پس از انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری ترکیه به اجرا در آید و نیز افزایش احتمال پیروزی حزب حاکم و رییس جمهوری کنونی ترکیه در انتخابات پیش روز از جمله دلایل تشدید بحران ارزی اخیر در ترکیه بوده است.
برخی کارشناسان رسانه ای ترکیه نیز، نوسانات اخیر در بازار ارزی ترکیه را همانند بازار ارز ایران و روسیه نتیجه اعمال سیاست های جهان غرب و به خصوص آمریکا برای تحت فشار قرار دادن کشورهای غیر همراه در سیاست های جهانی آنها و به خصوص شکست ائتلاف غرب در تحولات سوریه و انتقام از ائتلاف تهران ـ مسکو ـ آنکارا می دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید