وزیر علوم برای همکاری پررنگتر با نقشه جامع علمی قول همکاری داد

    کد خبر :301133

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: پس از دیدار مسئولان علمی کشور با رهبر انقلاب و طرح مطالبات ایشان درباره نقشه جامع علمی، وزیر علوم قول همکاری مساعد و پیگیری اجرای این طرح را داد.

منصور کبگانیان در خصوص جزئیات دیدار اساتید دانشگاهها و مراکز علمی کشور با مقام معظم رهبری و چگونگی عمل به مطالبات ایشان درباره موضوعات مربوط به نقشه جامع علمی کشور، اظهار داشت: مطابق با گزارشهای گوناگونی که در بخش های مختلف به ویژه در حوزه علم و فناوری و اولویتهای نقشه جامع علمی کشور به مقام معظم رهبری ارائه شده است، شاهد رشد خوبی در این حوزه هستیم.

وی با بیان اینکه اگرچه این سرعت رشد کاملا ایده ال نیست، افزود: اما زیرساختهای مرتبط فراهم و ریل‌گذاری شده و ما مطابق با اولویتهای مختلف، گزارشهای عملکردی این بخش را اصلاح و تکمیل کرده و خدمت مقام معظم رهبری، روسای قوا و مسئولان مربوطه در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم.

کبگانیان با اشاره به اینکه در این زمینه اظهارات مقام معظم رهبری نیز نشان از وضعیت مناسب ما داشت، ادامه داد: اما همانظور که ایشان نیز در این جلسه اشاره کردند، در بخش آموزش عالی با آسیب هایی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بندهایی زیادی از نقشه جامع علمی کشور معطوف به آموزش عالی و آموزش و پرورش است، اضافه کرد: یکی از بخش های مهم نقشه جامع علمی، آمایش آموزش عالی است و باید در این زمینه، مطالبی که مربوط به آموزش عالی و دانشگاهها است بهتر پیش برود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: همانطور که رهبری اشاره فرمودند زمانی در بخش آمایش آموزش علمی، موفق خواهیم شد که دو وزارتخانه علوم و بهداشت پای کار باشند و دانشگاهها اطلاع بسیار کاملی از نقشه جامع علمی کشور داشته باشند که در این زمینه هنوز کار به کندی پیش می رود.

وی با بیان اینکه شاید دلیل این کندی، تغییراتی باشد که به فاصله نزدیکی در چند سال اخیر در وزارت علوم رخ داده است، ادامه داد: اما خوشبختانه هم اکنون وزیر علوم همکاری مثبتی با این پروژه دارند؛ البته تا خروجی ها خود را نشان دهند ممکن است زمان بیشتری نیاز باشد.

کبگانیان با تاکید براینکه برای عمل به مطالبات رهبر انقلاب چند کار را مدنظر قرار دادیم، افزود: اول آنکه، رهبری هم خواستند، ترویج و توضیح بند به بند نقشه جامع علمی کشور را با دانشگاهها پیش ببریم که حدود یک سال و نیم است که این اقدام پس از اولین تذکر ایشان، شروع شده است. اما با توجه به بضاعت و امکانات نامحدود ستاد نقشه جامع علمی کشور، این کار کند پیش می‌رود.

وی گفت: در این زمینه تاکنون در چند استان این اقدام را انجام داده و با اساتید دانشگاهها تعامل برقرار کرده و مشکلات را با آنها درمیان گذاشتیم. به طور کل برای حل کل مشکلات کشور در این بخش، برنامه ریزی صورت گرفته و در حال انجام آن هستیم.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اعلام درخواست برای همکاری دانشگاهها در انجام این مطالبه، اظهار داشت: پس از دیدار با رهبری، درخواست خود را از وزیر علوم هم مطرح کردیم که سریعا استقبال کردند؛ بنا براین شد که تسهیلاتی فراهم شود تا موضوع مربوط به توضیح و تبیین بند به بند نقشه جامع علمی کشور، به ویژه بخشهای مرتبط با آموزش عالی، زودتر انجام شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ماموریت اساتید برای تبیین نقشه جامع علمی کشور، گفت: مسئولان ستاد نقشه جامع علمی کشور از بند به بند این نقشه مطلع هستند و تخصص این موضوع را نیز دارند تا بتوانند با اساتید جلساتی داشته باشند. در این زمینه برخی اساتید دانشگاهها که عضو ستاد نقشه جامع علمی کشور هستند را با هماهنگی وزارت علوم به دانشگاهها اعزام می کنیم که بیشتر توجیه شده اند؛ چرا که در مراحل تصویب نقشه بودند و بند به بند نقشه را پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه این اساتید جلسات مفصلی با مدیریتها و اعضای هیات علمی دانشگاهها برگزار کرده اند که البته این محدود بوده است، تاکید کرد: تاکنون این طرح در چند استان انجام شده است و البته کار سختی است. اما وزیر علوم، بعد از جلسه با رهبری، قول دادند این موضوع را پیگیری کنند.

کبگانیان گفت: یک کار مهم دیگری که حدود چند ماه است کلید زدیم، آمایش آموزش عالی است که جلسات مرتبی با معاونان آموزشی دو وزارتخانه علوم و بهداشت داشته ایم. به ویژه وزارت علوم، بهداشت و معاون آموزشی دانشگاه آزاد و یک سری اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، وقت جدی می گذارند که این طرح انجام شود و هم اکنون در مرحله ریل گذاری آن هستیم.

به گزارش مهر ،وی افزود: در این زمینه وزارت بهداشت زودتر وارد گزارش دهی شده و ما گزارش آن را به مراجع ذیربط ارائه داده‌ایم. در همین حال وزیر علوم هم قول داده که معاون آموزشی این وزارتخانه، سریع تر وقت بیشتری بگذارد تا آمایش آموزش عالی، تسریع پیدا کند.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: اینکه هر استان چه امکانات و چه نیازهایی دارد و دانشگاههای موجود در استانها باید وارد چه تخصصها و چه موارد پژوهشی شوند بحث جدی است که به درستی رهبری بر آن تاکید کردند. ما نیز این موضوع را در دستور کار داریم و تسریع در این روند یک مقدار همکاری بیشتری از سوی وزارت علوم می طلبد که البته در ۶ ماه اخیر این روند سرعت یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید