دولت ترامپ درحال بررسی تحریم نفتی ونزوئلا

    کد خبر :30108

مقام‌های ارشد کاخ سفید بر این باورند که دولت ترامپ در حال بررسی تحریم‌هایی علیه بخش مهم و راهبردی انرژی ونزوئلا است.

به گزارش رویترز، مقام های ارشد کاخ سفید تاکید کردند: دولت ترامپ در حال ارزیابی و بررسی اعمال تحریم های احتمالی علیه بخش انرژی ونزوئلا از جمله شرکت نفت دولتی این کشور موسوم به “پی دی وی اس ای” است.

به گزارش بازتاب به نقل از تسنیم، این در حالی است که ونزوئلا همچنان با بحران سیاسی و ناآرامی های خشونت آمیز روبرو است و این اقدام آمریکا می تواند بحران داخلی ونزوئلا را تشدید کند. 95 درصد درآمد صادراتی ونزوئلا به نفت وابسته است. ایده اعمال تحریم های اقتصادی علیه بخش نفتی ونزوئلا در سطوح عالی دولت آمریکا مطرح شده ولی مقام های رسمی تاکید کردند که این مساله هنوز در حال بحث و تبادل نظر است و اقدام در این خصوص قریب الوقوع نیست.

مقام هایی که نامشان فاش نشده به رویترز گفتند که آمریکا احتمالا شرکت نفت دولتی ونزوئلا را با بسته ای از تحریم های بخشی مجازات خواهد کرد. این نخستین بار خواهد بود که آمریکا بخش انرژی ونزوئلا را هدف قرار می دهد.

البته مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که دولت واشنگتن برای اتخاذ چنین تدابیری کاملا محتاطانه رفتار خواهد کرد چرا که این اقدامات می تواند موجب تشدید بحران اقتصادی و اجتماعی ونزوئلا شود. ونزوئلا با کمبود شدید دارو و مواد غذایی و افزایش چشمگیر تورم روبرو است. از آغاز اعتراضات داخلی در اوایل آوریل تاکنون بیش از 60 نفر کشته شده اند.

نگرانی دیگر آمریکا از اعمال تحریم های نفتی علیه ونزوئلا، این است که صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. ونزوئلا سومین صادر کننده بزرگ نفت به آمریکا پس از کانادا و عربستان سعودی است. در ماه مارس، آمریکا 8 درصد نفت مورد نیاز خود را از ونزوئلا تامین کرده است.

یکی ز مقام های آمریکایی گفت: این مساله در نظر گرفته می شود. مشاوران ترامپ در حال آماده کردن طرحی برای اعمال تحریم های نفتی علیه ونزوئلا هستند و هر زمان این طرح آماده شود، ارائه خواهد شد.

وی افزود: فکر نمی کنم ما در شرایطی باشیم که درباره این مساله تصمیم گیری کنیم. ولی همه گزینه ها روی میز است. می خواهیم بازیگران بد در ونزوئلا در قبال اعمال خود پاسخگو باشند.

از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، دولت آمریکا تحریم ها علیه مقام های ونزوئلا را افزایش داده است. معاون رئیس جمهور و قاضی ارشد و 7 نفر از قضات دادگاه عالی ونزوئلا تاکنون با تحریم های آمریکا مجازات شده اند.

2 مقام دولت آمریکا نیز تاکید کردند که آمریکا در حال آماده کردن تحریم های بیشتری علیه مقام های ارشد ونزوئلا است که متهم به فساد مالی، قاچاق مواد مخدر و سرکوب مخالفان سیاسی هستند.

صدها هزار نفر از مردم ونزوئلا طی هفته های اخیر به خیابان ها ریخته اند تا نسبت به کمبود شدید مواد غذایی، دارو و افزایش فزاینده تورم، اعتراض کنند.این بدترین و خشونت بارترین اعتراضات علیه دولت مادورو از سال 2013 میلادی تاکنون به شمار می رود.

مخالفان دولت ونزوئلا بر این باورند که پیشنهاد مادورو برای تشکیل مجلس موسسان تلاش دیگری است تا مجمع ملی فعلی را که در اختیار مخالفان است، به حاشیه رانده و رئیس جمهور فعلی را در قدرت نگه دارد.

انتخابات بعدی ریاست حمهوری قرار است اواخر 2018 برگزار شود ولی مخالفان خواستار برگزاری این انتخابات در سال جاری هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید