جدیدترین اخبار
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۲ پزشکی و سلامت کد خبر :301058

چرا با این‌که خیلی خسته‌ایم خوابمان نمی‌برد؟

بر اساس پیشنهادات دانشمندان و پژوهشگران می‌توان با رعایت نکاتی همچون استفاده از تمرینات ورزشی، خوردن شام زودهنگام، استفاده از تشک مناسب و ایجاد محل آرامش برای خواب، مشکل بی‌خوابی را حل کرد

احتمالاً بسیاری از افراد در طول زندگی خود بی‌خوابی را تجربه کرده‌اند و این موضوع به‌ویژه در هنگامی‌که فرد بسیار خسته است، دشوارتر بوده و تجربه‌ای ناخوشایند به شمار می‌رود. در حال حاضر بی‌خوابی در سراسر جهان به یک مشکل جدی تبدیل‌شده است که دانشمندان و پژوهشگران بسیاری را به تحقیق و بررسی واداشته است. بی‌خوابی یا داشتن مشکل خوابیدن یا مسائلی که انسان را در خواب کامل دچار ایراد می‌سازد، مشکلی است که در تمام دنیا به یک نگرانی مهم از سلامت جهانی تبدیل‌شده است. اضطراب و استرس در کار، کمبود تمرینات و تحرک جسمانی، سطح بالایی از تعامل با فن‌آوری و بهداشت ضعیف خواب، بعضی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بی‌خوابی به شمار می‌روند.

آنیکیت گارگ (Ankit Garg)، همکار بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت Wakefit.co و دیفرت وی جی (Devrath Vijay)، بنیان‌گذار استودیوی آموزشی کاربردی، پنج راه‌حل برای درمان بی‌خوابی را پیشنهاد می‌کنند. به گفته این پژوهشگر، به کار بستن برخی راهکارها می‌تواند به شما در به خواب رفتن، به‌ویژه در هنگام بی‌خوابی ناشی از خستگی کمک کند.

این راهکارها عبارت‌اند از:

* خوردن شام زودهنگام: دانشمندان علم خواب و پژوهشگران پزشکی معتقد هستند که باید فاصله‌ای یک و نیم تا دوساعته بین خوردن شام و خوابیدن وجود داشته باشد در غیر این صورت دیر شام خوردن باعث سوءهاضمه شده که نتیجه آن بی‌خوابی خواهد بود.

* عوض کردن تشک خواب: تشک غیر راحت می‌تواند باعث بی‌خوابی و یا بدخوابی شخص شود و ساعت‌ها فرد را مجبور به جابه‌جایی و بی‌قراری کند. می‌توان گفت تشک نامرغوب و بد باعث درد عضلانی، خارش عصبی، درد و آسیب طولانی در بدن می‌شود. امروزه کارهای زیادی برای بهینه‌سازی ارگونومیک (ergonomics) و توسعه ساختاری تشک با سازندگان نوآورانه انجام‌شده است.

* قدم گذاشتن در مرحله خواب بدون واسطه: پیشنهاد می‌شود که وقتی قصد خوابیدن دارید بدون هیچ‌گونه وسایل اضافی و سرگرمی مانند موبایل وارد رختخواب شده و با آرامش بخوابید. درواقع شما باید محیط خواب خود را از آرامش لبریز سازید. شاید یک فضای تاریک، یک موسیقی ملائم و حتی بوی معطر عود بتواند فضای آرامش بخشی را برای شما ایجاد سازد.

* استفاده از متخصص و یا کارشناس خواب: همه ما در طول روز ساعت‌ها به کار مشغول هستیم که این زمان می‌تواند سرشار از استرس و اضطراب باشد و همین نگرانی و استرس می‌تواند موجب بی‌خوابی یا بدخوابی شود. اگر با یک کارشناس و یا متخصص مرتبط، مشکل خود را در میان گذارید، راحت‌تر می‌توانید نتیجه لازم را به دست آورید.

* تمرینات جسمانی و ورزش: بدنی که در اثر تمرینات جسمانی و ورزش خسته شده باشد، راحت‌تر به خواب‌رفته و بهتر استراحت می‌کند. پیشنهاد می‌شود که در طول روز زمان مناسبی را برای تمرینات جسمانی ازجمله پیاده‌روی و ورزش قرار دهید چراکه این فعالیت‌ها انرژی بدن را تخلیه کرده و در هنگام شب با آسودگی و آرامش می‌توان خوابید درحالی‌که یک سبک زندگی بی‌تحرک، مصرف زیاد تنقلات مضر و هله‌وهوله به همراه سستی و زیاد خوابیدن می‌تواند باعث بی‌خوابی شود. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که خستگی زیاد در اثر کار سنگین نه ورزش نتیجه عکس خواهد داشت.

Ad

روی خط خبر

  • آسیب دیدن ۶۲ خانوار در پی وقوع طوفان در گلستان/ قربانی شدن یک نفر
  • کمبود شدید معلم تربیت‌بدنی در همدان
  • برگزاری عزاداری عاشورای حسینی در امنیت کامل
  • «برنده باش» تعطیل نمی‌شود، اصلاح می‌شود!
  • بحران آب چقدر جدی است؟
  • کشف توله پلنگ یک ماهه از خانه شکارچی غیرمجاز
  • تغییر ساعت رسمی کشور از فردا شب
  • از نبود نظارت‌های دقیق تا تعزیه‌ای که صاحب ندارد
  • چقدر باران در خراسان‌رضوی بارید؟
  • ۳ هکتار از اراضی میانکاله در آتش سوخت
  • بازگشایی تمامی محورهای مسدود شده در مازندران
  • ناراحتی بازیگر سرشناس از شوخی با عکسش
  • از کاهش سیل تا جذب توریست از طریق حفظ تالاب‌های شهری
  • اعلام آماده‌باش مدیریت بحران به ۳ شهرستان در مازندران
  • افت چشمگیر فروش گیشه‌های سینما
  • آیا قیمت ارز همچنان بالا خواهد رفت؟/ ندیمی: شرایط برای کنترل ارز در اختیار دولت نیست
  • آیا عمران خان ایران را به عربستان می فروشد؟
  • گزینه‌های ژاپن برای جایگزینی نفت ایران
  • خطر کاهش درآمد کشور از کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • دوعضو اوپک علیه ایران فعالیت‌ می‌کنند/ ترامپ فهمید نمی‌تواند تولید نفت ایران را صفر کند
  • جزئیاتی از طراحی نظام ارجاع داخلی برای بیماری‌های مزمن سالمندان
  • گشت زنی محسوس و نامحسوس کلانتری‌ها در اطراف مدارس/ برخورد با ایجاد مزاحمت برای دانش آموزان
  • ریابکوف: ایران حق دارد که سیستم موشکی‌ ارتقا دهد
  • دلیل عدم حضور زنگنه در نشست اوپک
  • پالایشگاه‌های هندی پول واردات نفت ایران را به روپیه پرداخت می‌کنند
  • گشت زنی پلیس‌های افتخاری در معابر تهران
  • رگبار باران در جنوب و شرق کشور/ از تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنید
  • خرم: می‌خواهند از دیدارهای ظریف و کری پیراهن عثمان درست کنند/ همه فهمیده‌اند FATF یک نهاد آمریکایی نیست
  • برپایی خیمه‌های سلامت در هیات‌های عزاداری شمیرانات
  • ۳ نشست سری در ابوظبی برای از بین بردن مسئله فلسطین / امارات و عربستان پیشگام همکاری با ترامپ