ملی‌پوشان ایرانی می‌توانند در جام جهانی‌ نایکی بپوشند؟

  • ورزشی
  • سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳
    کد خبر :300891

با وجود اینکه شرکت نایکی آمریکا اعلام کرده بود بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی‌ حق پوشیدن کفش‌های این شرکت را ندارند اما شاگردان کارلوس کی‌روش این روزها و در تمرینات با کفش نایکی تمرین می‌کنند و در بازی‌ها نیز کسی نمی‌تواند مانع پوشیدن کفش نایکی توسط ملی‌پوشان ایرانی شود.

بعد از نقض برجام توسط ترامپ که موجب قطع همکاری بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آسیایی با ایران شد شرکت نایکی هم اعلام کرد اجناس خود را به ایرانی نخواهد فروخت و ملی‌پوشان ایرانی نمی‌توانند از محصولات این شرکت در بازی‌های جام جهانی‌ استفاده کنند.

این رفتار زشت از سوی شرکت نایکی واکنش کارلوس کی‌روش را هم به همراه داشت. او بعد از اینکه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اشاره کرد و گفت این تحریم‌ها موجب شده تا ایران نتواند با تیم‌های بزرگ بازی کند از فیفا خواست به این ماجرا ورود کند و شرکت نایکی را از رفتارهای سیاسی باز دارد.

واقعیت این است که شرکت نایکی می‌تواند به همکاری خود با ایرانی‌ها پایان دهد و محصولات خود را به نمایندگی‌هایش در ایران نفروشد اما با هیچ ‌ساز و کاری نمی‌تواند مانع خریدن این محصول توسط ایرانی‌ها شود. به خصوص که خیلی از ایرانی‌ها محصولات این شرکت را در خارج از کشور خریداری می‌کنند.

اسپانسر تیم ملی در حال حاضر شرکت آدیداس است اما برخی از بازیکنان از کفش‌های نایکی استفاده می‌کنند. گویی این اعلام از سوی شرکت نایکی تنها به خاطر بر هم زدن روحیه تیمی ایران بوده، در حالی که مسعود شجاعی، کاپیتان تیم ملی می‌گوید کمبودها ملی‌پوشان را متحد‌تر کرده است. البته نایکی می‌خواست با این اعلام به همکاری خود با سامان قدوس پایان دهد که اسپانسر او است اما سامان به عنوان یک شهروند سوئدی با شرکت نایکی قرارداد اسپانسری بسته و لغو این قرارداد هم نقض قانون است.

کی‌روش می‌گوید برخورد شرکت نایکی با ملی‌پوشان ایرانی دور از روح جوانمردی فوتبال بوده و از فیفا خواسته به صراحت با این رفتار برخورد کند. از آنجایی که نایکی یکی از اسپانسرهای فیفا به شمار می‌رود نمی‌توان انتظار برخورد قاطعانه از سوی فیفا داشت در حالی که فیفا همیشه شعار فوتبال دور از سیاست را زمزمه می‌کند. با این حال باید گفت ملی‌پوشان ایرانی می‌توانند با کفش‌های نایکی در روسیه بازی کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید