حق شناس تأکید کرد

لزوم باز زنده سازی قلب تاریخی تهران

    کد خبر :300568

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نشست کارگروه بهینه فرهنگ و هنر رودکی گفت: با انجام مطالعات درست و دقیق اجتماعی و فرهنگی پروژه­‌های شهری را از شکست پذیری و به بن بست رسیدن رها سازیم.

به گزارش ایسنا، محمدجواد حق شناس در دومین نشست کارگروه پهنه فرهنگ و هنر رودکی با اشاره به اهمیت تاریخی قلب تهران قدیم گفت: در دوران مدیریت شهری قبلی، پروژه‌­هایی انجام شده است که توجهی به سابقه زیست فرهنگی شهر نداشته و این موجب بیگانه شدن چهره شهر با شهروندان شده است.

وی افزود: به طور مثال پروژه­‌هایی مانند خیابان سی تیر که به پیاده راهی نامطلوب برای عبور عابر پیاده در کنار خودرو تبدیل شده است و یا اجرای طرح شکست خورده پیاده راه 17 شهریور، هیچ نسبتی با زندگی شهری و شهروندان ندارند و عدم توجه به این مهم موجب شده به جای ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان این نقاط به یکی از مشکلات شهری تبدیل شوند.

وی تاکید کرد: باید قلب تاریخی تهران را باز زنده سازی کنیم که در همین راستا در محدوده­ایی که قرار است به عنوان پهنه فرهنگ و هنر رودکی طراحی شود نقاط و بناهای مهمی همچون سفارت فرانسه، کلیسای ارامنه، تئاتر شهر، تالار وحدت، انجمن حکمت و فلسفه، تنها هنرستان موسیقی دختران ایران و برخی دیگر از بناهای دارای ارزش تاریخی و دارای ظرفیت فرهنگی وجود دارد که اجرای این طرح می­‌تواند موجب رونق بخشی و پیوند دوباره آنها با شهروندان شود.

حق شناس با اشاره به اهمیت انجام مطالعه برای توفیق هر پروژه شهری گفت: ممکن است تاکنون مطالعاتی برای اجرای این طرح انجام گرفته باشد ولی مهم پیوست فرهنگی و اجتماعی آن است که قطعاً بدون وجود آن نمی­‌توانیم این طرح را با شهر پیوند بزنیم و به مانند پروژه‌های قبلی به بن بست خواهیم رسید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تشکیل شورای راهبردی برای همگرایی میان دستگاهها و سازمان­های مسئول در اجرای این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: برای حصول نتیجه باید وزارت ارشاد، شهرداری و شورای شهر کنار یکدیگر تجربه اجرای یک طرح موفق را رقم بزنند و البته نگرانی­های موجود به دلیل نتایج پروژه­های قبلی است که موفق نبوده­اند.

حق شناس با اشاره به اهمیت شکل­ گیری مدیریت فرهنگی برای انجام چنین پروژه‌­هایی گفت: در جلسه قبلی پیشنهاد شد تا دفتر تسهیل­ گیری برای دریافت نظرات ذی مدخلان و ذی نفعان این طرح و طرح­های مشابه تشکیل گردد که در جلسه امروز آقای آبادیان ( شهردار منطقه 11 ) اعلام کردند که این دفتر برای تسهیل­ گری طرح رودکی تشکیل گردیده که اتفاق مثبتی است.

گفتی است در این جلسه سید مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد با اشاره به رویکرد این وزارتخانه برای کمک به شکل بخشی به پهنه فرهنگ و هنر رودکی تصریح کرد: طی هفته‌­های آینده برخی از دفاتر زیر مجموعه این معاونت و دفاتر انجمن موسیقی و انجمن هنرهای نمایشی به بلوار شهریار واقع در این پهنه منتقل می‌­شوند، و این قدم مهمی برای تقویت هویت فرهنگی این محدوده خواهد بود.

بر اساس گزارش دفتر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در این نشست که به میزبانی سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد، رحمانزاده مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، آبادیان شهردار منطقه 11، کارشناسان و دبیران کمیته‌­های کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر حضور داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید