ساخت کاتالیست‌های تزریقی لجن‌های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه برای اولین بار

    کد خبر :300557

رئیس هیات مدیره پالایشگاه کرمانشاه از ساخت انواع کاتالیست‌های تزریقی لجن‌های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه برای اولین بار در جهان خبر داد.

به گزارش بازتاب، به نقل از روابط عمومی پالایشگاه کرمانشاه، سهراب براندیشه اظهار کرد: با ساخت انواع کاتالیست‌های تزریقی لجن های نفتی، پالایشگاه کرمانشاه به عنوان تنها مجموعه تولیدکننده این محصول در دنیا، مرجع تمامی لجن های نفتی صنعت نفت در سراسر جهان شد.

وی با بیان اینکه صنایع نفت در سراسر دنیا روزانه بیش از 4.1 میلیون بشکه لجن‌های نفتی مخاطره آمیز برای محیط زیست تولید می‌کنند، ادامه داد: میلیون‌ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال‌ها و حوضچه‌ها نگهداری می شود.

وی افزود: لجن‌های نفتی در کلیه محل‌های ذخیره نفت خام مانند مخازن ذخیره، ایستگاه‌های انتقال، کشتی‌های نفت کش، تانکرها و پالایشگاه‌ها تشکیل شده و مشکلات بسیاری را ایجاد می کند.

براندیشه با اشاره به اینکه در حال حاضر لجن‌های نفتی در دنیا به دو روش امحاء یا دفن در سایت‌های لندفیل و یا روش سوزاندن در کوره زباله سوز امحا می‌شود، یادآوری کرد: در هر دو حالت آلودگی زیست محیطی بسیاری به بار می‌آید. به عنوان مثال دفن این لجن ها در خاک، باعث نفوذ آلودگی‌های آن به لایه های زیرین آب ها و سفره های آبی زیرزمینی می شود.

رییس هیات مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه گفت: مدیریت بخش خصوصی پالایشگاه کرمانشاه موفق شده با جذب نخبگان برجسته کشور، روشی نوین و کاملا «های تک» برای فرآوری لجن‌های نفتی ابداع کند که این اقدام برای اولین بار است که در سطح جهان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این گروه از مهندسین نخبه کشور با آغوش باز توسط مدیریت پالایشگاه کرمانشاه پذیرفته و تمام امکانات و منابع مالی مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده شد که در نهایت پس از ماه ها مطالعات و انجام نمونه های آزمایشگاهی، موفق به ساخت و تولید انواع کاتالیست های نوین تزریقی لجن های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه شدند.

براندیشه افزود: این مهم ضمن ایجاد ارزش افزوده برای پالایشگاه کرمانشاه موفقیتی کم نظیر در حفاظت از محیط زیست به شمار می‌آید.

همچنین دکتر محسن یوسفی فر مشاور پالایشگاه کرمانشاه در حوزه فناوری و مجری این طرح در این باره اظهارکرد: برای اولین بار در سطح دنیا در شرکت پالایش نفت کرمانشاه اقدام به تولید و ساخت انواع کاتالیست های نوین تزریقی لجن های نفتی کرده ایم.

وی افزود: لجن‌های نفتی از معضلات بسیار مهم زیست محیطی برای پالایشگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی محصولات نفتی در سراسر دنیاست و همیشه هزینه نگهداری بسیار زیادی برای آنها در جهت جلوگیری از آلودگی نفتی انجام می‌شود.

یوسفی فر اظهار کرد: بعد از سالها کار تحقیقاتی توانستیم با ساخت کاتالیست‌های فوق پیشرفته نانومتری در جهت بازیافت لجن‌ها و برگشت به چرخه مصرف گامی مثبت برداریم که این مهم در ایران با همکاری پالایشگاه کرمانشاه در حجم صنعتی عملیاتی شده است.

وی خاطرنشان کرد: با این روش، بر مبنای کیفیت و شرایط نگهداری لجن‌ها تا ۸۵ درصد آنها فرآوری و با پیوند مولکولی تغییر ترکیب شده و تبدیل به مازوت با کیفیت بهتر می شود.

مشاور پالایشگاه کرمانشاه در حوزه فناوری تصریح کرد: صرفه اقتصادی، جلوگیری از جریمه‌های سنگین محیط زیست در جهت آلایندگی شدید محیطی، هزینه کم کاتالیست در جهت فراوری لجن‌ها، سرعت بالا و ابزار ساده در جهت استفاده از کاتالیستها، فراوری ضایعات به سوخت با ارزش و … از جمله مزایای منحصر به فرد اجرای این پروژه است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که این پروژه به صورت انحصاری در اختیار ما و مجموعه پالایشگاه کرمانشاه است، هر کسی در هر نقطه دنیا که بخواهد از این کاتالیست‌ها برای فرآوری لجن های نفتی استفاده کند می تواند آن را از پالایشگاه کرمانشاه تهیه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید