حباب سکه در غیاب دلار

    کد خبر :300014

تعطیلات هفته گذشته بستر خوبی بود برای روند افزایش قیمت سکه. درحالی‌که بازارهای جهانی بی‌هیچ اتفاق خاصی به حرکت خود ادامه می‌دادند، در بازارهای ایران سکه و طلای آب‌شده (شمش) با اقبال روبه‌رو شدند.

به گزارش بازتاب به نقل از شرق، این در حالی است که برخی کارشناسان از وجود حباب 300 هزار تومانی در سکه دو‌میلیون‌و 400هزارتومانی خبر می‌دهند. تحلیل‌ها از شرایط کنونی نشان از آن دارد که بسته‌بودن بازار ارز، سرمایه‌های خرد و متوسط را به سمت بازار مشابه، یعنی همان بازار طلا کشانده است؛ بازاری که پیش‌بینی می‌شود اگر بانک کارگشایی به نیابت از بانک مرکزی قدم در عرضه سکه نگذارد، به همین حباب‌سازی‌ها ادامه خواهد داد. حتی برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند اگر روند حباب‌سازی سکه ادامه پیدا کند، احتمالا بازار سکه تقلبی نیز افزایش پیدا کند.

سکه جایگزین دلار شد

میثم رادپور، کارشناس بازار طلا و ارز یکی از علل ورود سرمایه‌ها به بازار طلا و سکه را دسترسی‌نداشتن به بازار ارز می‌داند. نگرانی‌هایی که درباره دسترسی به ارز در بازار وجود دارد، مردم را به این سو کشانده که سرمایه‌های خود را از بازار ارز خارج کرده و به سمت بازار سکه که جایگزین خوبی برای بازار ارز است، ببرند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بازار طلا و سکه می‌تواند بخش مهمی از آثار ناشی از افزایش قیمت ارز را جذب ‌کند، ادامه می‌دهد: درحالی‌که ارزش ذاتی سکه در‌حال‌حاضر حدود دو‌میلیون‌و 100هزار تومان است، می‌توان گفت حدود 300 هزار تومان حباب دارد که نمی‌تواند پایدار باشد.

او با اشاره به اینکه حباب سکه نباید وجود داشته باشد، می‌گوید:‌ زمانی ‌که اصطکاک خاصی در بازار وجود ندارد، حباب ایجاد نمی‌شود؛ اما اکنون این اصطکاک‌ها به دلیل دسترسی‌نداشتن به بازار ارز از سوی مردم، به وجود آمده است.

رادپور با اشاره به اینکه در گذشته نیز بازار سکه دچار حباب شده بود، تصریح می‌کند: در گذشته با وجود اینکه بازار ارز دچار مشکل نبود، بازار سکه دچار حباب شده بود. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حراج‌نداشتن بانک کارگشایی نیز یکی از علت‌های ایجاد این حباب است، ادامه می‌دهد: اکنون حجمی از سکه وارد بازار شده است و چند روز دیگر نیز 700 تا 800 هزار سکه پس از تحویل از سوی بانک مرکزی وارد بازار می‌شود؛ با‌این‌حال، بسیاری از سکه‌های عرضه‌شده در بازار فروخته نمی‌شوند.

او با بیان اینکه حراج بانک کارگشایی در شکستن حباب سکه بسیار اثرگذار است، می‌گوید: سکه شناور (سکه‌ای که آماده معامله در بازار است)، مدت‌ها از سوی بانک کارگشایی حراج نمی‌شد. بسیاری از افرادی که این سکه‌ها را خریداری می‌کنند، معامله‌گر نیستند و برای پس‌انداز آنها را می‌خرند که سبب کاهش عرضه در بازار می‌شود.

احتمال تقلب در ضرب سکه

به گفته او، مشخص نیست این روند تا چه زمان ادامه داشته باشد؛ اما مشخص است تا زمانی‌ که اصطکاک‌ها وجود داشته باشد، این روند ادامه پیدا می‌کند. عرضه سکه در انحصار بانک مرکزی است و نمی‌توان با واردات طلا، حباب آن را از بین برد؛ زیرا ضرب آن در اختیار بانک مرکزی است. تداوم حباب در سکه می‌تواند با تبدیل طلای آب‌شده به سکه، به افزایش تقلب در ضرب سکه بینجامد.

این کارشناس با اشاره به اینکه منابع محدود است، می‌گوید: بانک مرکزی امسال حدود هشت میلیون سکه فروخته است، ضمن اینکه بخشی از توان تولیدی این بانک نیز به سمت سکه‌هایی که ضرب کرده، رفته است و این عامل را هم می‌توانیم یکی از عوامل تأخیر در حراج سکه بدانیم.

سکه، 12 هزار میلیارد تومان را بلعید

به گفته او، درحال‌حاضر سکه حدود 12 هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده است که در مقابل حجم نقدینگی، عدد درخور توجهی نیست.

هشدار نسبت به ریسک در بازار سکه

عبادالله محمدولی، رئیس سابق انجمن صنفی طلا و جواهر، نیز با بیان اینکه بازار سکه اکنون با هیجان روبه‌روست، گفت: احتمالا این روند افزایشی به‌ صورت مداوم ادامه نخواهد داشت و در چند روز آینده شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

او با بیان اینکه درهرحال روند حرکت قیمت سکه افزایشی است، ادامه می‌دهد: این روند افزایش قیمت نشان می‌دهد اکنون تقاضا وارد بازار شده است. این تقاضا عمدتا به سمت سکه و بیشتر به سمت طلای آب‌شده (شمش) است و در بازار مصنوعات طلا مشتری وجود ندارد و به تعبیری می‌توان گفت این بخش در خواب به سر می‌برد.

به گفته او، رکود اقتصادی باعث شده مردم سرمایه‌های خود را به بازاری ببرند که بتواند ایجاد ارزش افزوده کند.

محمدولی با بیان اینکه احتمال ریسک در این بازار وجود دارد، به مردم هشدار می‌دهد: خریداران با دقت بیشتری وارد بازار شوند تا خریدشان همراه با ریسک نباشد.

او با بیان اینکه هر مثقال طلا حدود صد هزار تومان تفاوت قیمت در ارزش ذاتی دارد که ناشی از تلاطمات در بازار است، می‌گوید: مردم دقت کنند حباب سکه در زمان فروش روی قیمت سکه در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین هرچند روند حرکت قیمت طلا افزایشی است، اما این تلاطمات موقتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید