روایت حدادعادل از چگونگی راهیابی علوم انسانی به حوزه علمیه قم

    کد خبر :299757

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی علاقه به فرهنگ ایرانی، گسترش علم در ایران، صداقت، دوری از خودنمایی و عشق به خدمت را از ویژگی‌های بارز مرحوم احمدی نام برد و گفت: وی ارادت زیادی به علامه طباطبایی داشته است و از این‌رو در تنظیم، تدوین و ویرایش المیزان همکاری‌های زیادی با علامه طباطبایی داشته است.

غلامعلی حداد عادل در مراسم خاکسپاری حجت‌الاسلام دکتر احمد احمدی با بیان این‌که خبر درگذشت این روحانی دانشمند برای همه اهل دیانت، فرهنگ، دانشگاهیان و حوزویان تکان‌دهنده و تاسف‌آور بود، افزود: مقام معظم رهبری در پیام دقیق خود تاسف خود را اعلام کردند و به من فرمودند به عنوان نماینده ایشان در این مراسم شرکت کنم.

به گزارش تابناک، وی افزود: برای من بسیار تلخ و دردآور است که بخواهم بر سر پیکر دوست عزیزی که 50 سال دوستی و همکاری مستمر داشتیم، سخن بگویم. در همه این سال‌ها تصویری که من از دکتر احمدی در ذهن خود ترسیم کرده‌ام، چهره مردی باایمان، متقی، پرتلاش چه در حوزه و چه دانشگاه است.

حداد عادل با اشاره به فعالیت‌های وی در حوزه، افزود: در این زمینه باید آقایان روحانی سخن گویند؛ ولی آنچه که من می‌دانم ارادت خاص ایشان به امام راحل و استاد بزرگوار علامه طباطبایی بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر این‌که دکتر احمدی عشق وافری به علاوه طباطبایی داشته است، خاطرنشان کرد: وی در تنظیم، تدوین و ویرایش تفسیر المیزان کمک شایانی به علامه طباطبایی کرده است و در جلسات خاص وی نیز شرکت می‌کرده است.

وی تاسیس موسسه در راه حق با همکاری آیت‌الله مصباح و آیت‌الله خرازی را از دیگر اقدامات مهم دکتر احمدی نام برد و یادآور شد: این موسسه برای گسترش معارف اسلامی میان جوانان و دانشگاهیان راه‌اندازی شد و این موسسه سبب حضور علوم انسانی در حوزه علمیه قم شد.

حداد عادل عضویت حجت‌الاسلام احمدی در ستاد انقلاب فرهنگی را از جمله فعالیت‌های وی نام برد و ادامه داد: وی در این ستاد منشا خدمات بسیاری برای جامعه بوده است و علاوه بر آن دکتر احمدی با 38 سال فعالیت در شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها عضو باقی‌مانده از اعضای اولیه ستاد انقلاب در این شورا بوده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حضور دکتر احمدی در وزارت آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: این مرحوم نمونه عینی و مصداق عملی حوزه و دانشگاه بوده است، چرا که توانست همه خوبی‌های حوزه را به دانشگاه و همه خوبی‌های دانشگاه را با خود به حوزه ببرد و همچنین در حوزه نیز طلاب از حضور وی بهره‌ می‌بردند.

وی با تاکید بر این‌که از سال 47 با مرحوم دکتر احمدی در قم آشنا شد، گفت: وی در رشته‌های فلسفه غرب اسلامی و تطبیقی تدریس می‌کردند و ترجمه‌های عالمانه بسیار خوبی در فلسفه از خود به یادگار گذاشته‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کتاب‌های نقد تفکر فلسفه غرب و تعاملات دکارت را از جمله کتاب‌های این روحانی دانشمند عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن ایشان یکی از ارکان قوت گرفتن دانشکده علوم انسانی در دانشگاه تربیت مدرس بوده است.

حداد عادل با اشاره به فعالیت‌های مرحوم دکتر احمدی در سازمان سمت با تاکید بر این‌که وی در دوران طولانی ریاست خود بر این سازمان کار کارستانی انجام داده است، تاکید کرد: وی بدون هیچ توقع و چشم‌داشتی بیش از 2000 کتاب علوم انسانی دانشگاهی را در این موسسه به چاپ رساند که علاوه بر ایران در خارج از کشور توزیع شده است.

وی توزیع کتاب‌های علوم انسانی در افغانستان را نمونه آن دانست و از حضور سفیر افغانستان سپاسگزاری کرد.

حداد با تاکید بر این‌که “سمت” نقطه درخشان فعالیت‌های دکتر احمدی است، ادامه داد: علاوه بر آن در دوره هفتم نماینده مجلس شورای اسلامی بود و در آن دوران اهتمام ویژه به فعالیت‌های مختلف از جمله آموزش قرآن در میان بانوان داشته است.

وی با بیان این‌که در طول 50 سال دوستی مستمر با دکتر احمدی جز خیر و خوبی از ایشان ندیدیم، گفت: پرکاری، احساس مسئولیت از جمله ویژگی‌های بارز وی بوده است، به گونه‌ای که تا تک تک جملات رساله‌های دکتری را نمی‌خواند، آنها را رها نمی‌کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی علاقه به فرهنگ ایرانی و گسترش علم در ایران را از دیگر علاقه‌مندی‌های مرحوم احمدی نام برد و یادآور شد: وی علاقه زیادی به شعر، ادبیات فارسی و حافظ و سعدی داشت و در سه هفته گذشته با همه خستگی و ناتوانی خود در جلسه بزرگداشت زبان فارسی شرکت کرد و به گزارش مدیران گروه‌های فرهنگستان گوش داد.

حداد، پاکی، صداقت، دوری از خودنمایی، دوری از مقام‌طلبی و خدمت به خلق را از دیگر ویژگی‌های بارز دکتر احمدی نام برد که از وی یک روحانی تمام عیار ساخته بود.

وی اضافه کرد: عمر 85 ساله دکتر احمدی با کارنامه‌ای پربار به پایان رسید و داغ بی‌پایانی در دل همه ارادت‌مندان و شاگردان خود نهاد و راه نورانی به سوی خدا را آغاز کرد.

به دستور رهبر انقلاب پیکر حجت‌الاسلام احمد احمدی در جوار مزار علامه طباطبایی در حرم حضرت معصومه (س) آرام می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید