عراقچی در مجلس: با پیوستن به CFT، هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۵۴
    کد خبر :299445

معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ایران به محض احساس خطر و تهدید از کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم خارج می‌شود، ‌گفت: شورای عالی امنیت ملی گواهی داده که حق شرط‌ها و تحفظ‌ها، هیچ تهدید امنیتی متوجه ایران با پیوستن به این کنوانسیون نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) و در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت:‌ در اینجا و در پشت تریبون مجلس با زبان روزه شهادت می‌دهم که جز حرف حق نگویم.

وی توضیح داد: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از ابزارهای بین‌المللی برای مقابله با تروریسم است آن هم در شرایطی که ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می‌شود؛ یکی تروریسم بین‌المللی است که علیه ماست و ما قربانی تروریسم هستیم و دوم سوء استفاده کشورهای غربی از مفهوم تروریسم می‌باشد که با این سوء استفاده محور مقاومت و جنبش‌های آزادی‌بخش به ویژه جنبش‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را می‌خواهند هدف قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، افزود: از نظر سازمان ملل، چهار گروه داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان گروه‌های تروریستی تنها شناخته می‌شوند که ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم. مجلس یک سال پیش در چنین روزهایی قربانی تروریسم داعش شد پس ما باید با این تروریسم مبارزه کنیم کما اینکه در سوریه و جاهای دیگر هم مبارزه می‌کنیم و به خاطر آن خون دادیم.

عراقچی خاطرنشان کرد: این تروریسم، یک تروریسم بین‌المللی و دارای شبکه‌های بین‌المللی است که بدون همکاری‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوطه، مقابله با آن بخصوص خشکاندن ریشه‌های مالی تروریسم غیرممکن است.

وی تاکید کرد: ‌در حالیکه در سوریه جوانان ما برای مقابله با تروریسم خون می‌دهند در داخل کشور برخی حفره‌ها و نقاط ضعف در شبکه‌های بانکی وجود دارد که متاسفانه به گروه‌های تروریستی و قاچاق موادمخدر و … کمک می‌کند بنابراین باید برای مقابله با تامین مالی منابع تروریسم وارد همکاری‌های بین‌المللی شویم کما اینکه همه همسایگان وارد شبکه‌ همکاری‌ها شدند، نمونه آن روسیه، عراق و خود سوریه است که به این کنوانسیون پیوسته‌اند تا اینکه در قالب مشارکت بین‌المللی بتوان با تروریسم و داعش مقابله کرد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: تهدید دوم آن است که کشورهای غربی از این مفهوم سوء استفاده کرده و گروه‌های مقاومت را تروریسم قلمداد می‌کنند. ما برای مقابله با این تهدید همه‌ جوره اندیشیده‌ایم. بیش از دو سال است که درباره این کنوانسیون و تهدید آن بحث می‌شود، تمامی ارگان‌های امنیتی کشور یعنی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه و همه دستگاه‌ها بیش از دو سال است که کار کارشناسی می‌کنند. بنده هیچ لایحه‌ای را ندیدم که اینقدر درباره آن کار کارشناسی شده باشد.

وی تاکید کرد: نهایتا شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داد که با حق شرط‌ها و تحفظ‌هایی که گذاشته‌ایم، هیچ تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد، این را آقای شمخانی در مجلس هم به صراحت بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه در این کنوانسیون تمامی حفره‌ها و نقاط ضعف که ممکن است باعث سوء استفاده شود، دیده و برای آن تدبیر شده است، افزود: حق شرط‌ها و بیانیه تفسیری ایران تمامی نقاط ضعف را پوشش می‌دهد لذا با اطمینان خاطر می‌گویم که همه سوء استفاده‌های امنیتی اندیشیده شده است.

عراقچی خطاب به نمایندگان، گفت: نباید خودمان از الان بگوییم که آنها گروه‌های مقاومتی را تروریست قلمداد می‌کنند، چنین چیزی درست نیست چون از جامعه، بین‌الملل و شورای امنیت تنها داعش، القاعده، طالبان و النصره تروریست هستند. نباید از ترس اینکه نکند در آینده مثلا گروهی همچون حزب‌الله را وارد گروه‌های تروریستی کنند، برای خود فشار تحمیل کنیم.

وی افزود: ما الان فشارهایی را به خود تحمیل می‌کنیم از ترس اینکه مبادا در آینده مثلا حزب‌الله را جزء گروه‌های تروریستی کنند، حال اینکه در آینده چنین اقدامی را صورت دهند همان زمان برخورد می‌کنیم. در این کنوانسیون راه خروج پیش‌بینی شده است، اگر ما ببینیم منافع گروه‌های مقاومت و حق حاکمیت ایران زیر سوال رفته و در خطر قرار گیرد از کنوانسیون خارج می‌شویم. ما حق حاکمیتی خود را داریم و هر لحظه که احساس کنیم حضورمان در این کنوانسیون ضرر دارد از آن خارج می‌شویم پس چرا بخواهیم از الان به خودمان خسارت تحمیل کنیم.

وی افزود: با توجه به تحریم‌هایی که در حال برگشتن است و اقداماتی که ترامپ انجام می‌دهد نباید با دست خودمان تحریم‌های جدید را برای خودمان تحمیل کنیم. اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم و وارد مبارزه جدی نشویم و توسط دشمنان‌مان متهم به حمایت از تروریسم شویم، تحریم‌های جدید بر ما وضع می‌شود.

عراقچی تاکید کرد: در شرایط خطیری که ایران قرار دارد و تحریم‌های آمریکا در حال برگشتن است، به دست خودمان تحریم‌های جدید را وضع نکنیم چون کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از نظر ما و همه دستگاه‌های امنیتی تمام تهدیدها را پوشش می‌دهد، باز هم اطمینان می‌دهم که هر لحظه احساس کنیم تهدیدی متوجه کشور است از کنوانسیون خارج می‌شویم. بدانید که حق حاکمیت ایران از هر چیزی بالاتر است و ما بر اساس صلاح خود تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید