مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی:

پل میانگذر در روند خشکی دریاچه ارومیه بی‌تاثیر است

    کد خبر :299417

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: امکان نشست دریاچه ارومیه وجود ندارد.

فرهاد سرخوش در گفت و گو با  ایسنا با بیان اینکه در دریاچه ارومیه گسلی وجود ندارد، تصریح کرد: بستر دریاچه از لایه های متعدد لجن پوشیده شده که همانند آب بند عمل می کند و امکان نشست وجود ندارد.

وی با اشاره به اظهار نظرهایی در خصوص تخریب پل میانگذر دریاچه ارومیه از زمان روند کاهشی سطح دریاچه از سوی برخی کارشناسان تصریح کرد: پل میانگذر در روند خشکی دریاچه ارومیه بی تاثیر است چرا که پل بروی شمع هایی تعبیه شده و مداخله‌ای در روند جریان چرخشی آب دریاچه ندارد.

سرخوش، علت اصلی افزایش سرعت بخشیدن روند تبخیر اب دریاچه را وجود خاکریز 11 کیلومتری از سمت آذربایجان غربی و 3 کیلومتری از سمت آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: این خاکریزها بستر چرخشی آب شمال و جنوب دریاچه را مختل کرده که با توجه به افزایش دما و روند طبیعی تبخیر با وجود رهاسازی‌ها همچنان دریاچه با مشکل مواجه است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ادامه داد: برای حل این مشکل دانشگاه تبریز طرح مطالعه این خاکریزها را برعهده گرفته که پس از بررسی علمی و کافی مقرر شده 2 تا 3 آبگذر در این خاکریز 11 کیلومتری ایجاد شود تا روند چرخش آب دریاچه فراهم شود که به محض تامین اعتبار این عملیات انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه 1270.84است بیان کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه 2391.33 کیلومتر مربع بوده که حجم آب دریاچه نیز 2 میلیارد و 23 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید