مجمع رادیو و تلویزیون‌های جهان اسلام در مشهد برگزار می‌شود

    کد خبر :29927

مسئول دبیرخانه مشهد 2017 با اشاره به برنامههای پیشروی ستاد خبرداد: مجمع رادیو و تلویزیونهای جهان اسلام امسال به جای تهران، در مشهد برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمدکاظم دبیری که در اولین روز نمایشگاه بین‌المللی قرآن سخن می‌گفت، اظهار کرد: این نشست قرار بود امسال در تهران برگزار شود که به دلیل رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، دهم تیرماه در تالار قدس مشهد برگزار خواهدشد. در این مجمع 240 شبکه از 60 کشور عضوند و مهمانان از حدود 50 کشور دعوت شده‌اند.

جانشین دبیر ستاد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در خصوص دیگر برنامه‌های پیشرو در سال 2017 خاطرنشان کرد: از شاخص‌ترین رویدادهای پیشرو، جشن‌های دهه کرامت، کنفرانس معماری ایران و نشست تولیت اماکن مقدس اسلامی و در مجموع حدود 70 برنامه است که تا پایان سال انجام خواهند گرفت. این برنامه‌ها به همت تمامی سازمانها، اعم از اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی، آستان قدس رضوی، بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و شهرداری شکل گرفته است.

دبیری با اشاره به اینکه حدود 1000  صفحه سند برای برنامه‌ها تدوین شده است، عنوان کرد: خلاصه این اسناد به صورت برنامه هفته نگار، از یازدهم دی ماه سال گذشته آغاز شده و حدود 170 رویداد در آن پیش‌بینی شده است. همچنین حدود 100 تولید در حوزه نشر صورت گرفته که 30 مورد آن توسط خود دبیرخانه انجام شده‌است.

وی اضافه کرد: زبان ایسسکو فرانسه، انگلیسی و عربی است و هرچقدر بتوانیم متونی را با این زبان‌ها کار کنیم ضریب نفوذ بالاتری خواهیم داشت.

دبیری با بیان اینکه پایتخت فرهنگی و معنوی بودن برای مشهد نهادینه است، گفت: با این حال این فرصتی برای معرفی تاریخ تمدن، هویت و توانمندی‌های جمهوری اسلامی، در شهری است که خود در تمام عالم بخاطر امام رضا(ع) معروف است.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر اکثر برنامه‌ها به یک افتتاحیه ختم شده، اظهار کرد: باید سعی شود در این سال تعاملی بین فرهیختگان، هنرمندان و فعالان فرهنگ و هنر برقرار شود و این کار در مشهد از طریق برگزاری نمایشگاه‌های مختلف صورت گرفته‌است.

دبیری درخصوص فرصت مشهد 2017 برای معرفی ظرفیت ها به جهان، اظهار کرد: در مراسم افتتاحیه حدود 300 مهمان بخش خارجی از 40 کشور اسلامی داشتیم. در اجلاس وزرای زن، همایش‌های جامعه المصطفی العالمیه، دانشگاه فردوسی، اجلاس شهرداران و دیگر همایش‌ها قریب به بیش از 2000 مهمان خارجی داشتیم و این، زمینه خوبی برای معرفی انقلاب اسلامی، ارزش‌های ایران اسلامی، فرهنگ ایران اسلامی و رضوی و شناخت از فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد خاطرنشان کرد: بعضی از مهمانان خارجی که خاطرات خود را بازگو کردند، نوشتند که نگاهشان به ایران متفاوت شده‌است. قبلا فکر می‌کردند ایران از لحاظ فرهنگ، تمدن و توسعه اقتصادی ضعیف است.

وی افزود:آن‌ها وقتی با تالارهای آستان قدس و معماری اسلامی، کتابخانه بزرگ آستان قدس، فردوسی و مفاخر مشهد و استان، چهره‌های برتر علمی دانشگاه عظیم فردوسی و توسعه فرهنگی و اقتصادی مشهد مواجه شوند، نگرش مناسبی را پیدا می‌کنند که از اهداف شهرهای اسلامی دنبال می‌شود.

دبیری درخصوص نقش پایتختی فرهنگی جهان اسلام در ارتقا فرهنگ مردم شهر مشهد عنوان کرد: اتحاد مدیران و دست‌اندرکاران و توجه به استفاده از ظرفیت‌های پژوهش‌های کاربردی باید صورت بگیرد.

وی یادآور شد: به مشارکت بخش خصوصی باید بیش از گذشته توجه شود و نقش‌آفرینی این‌ها بیشتر شود. این امر به یک همت ملی و شهری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ارتقا فرهنگی نیازمند کار طولانی مدت است، اضافه کرد: از امسال تا تقریبا 10 سال دیگر که شهر دیگری از ایران انتخاب شود ما عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام را یدک می‌کشیم و از ظرفیت‌های آن برای ارتقای فرهنگی شهر استفاده می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید