اعلام فرآیند حذف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های تهران

    کد خبر :299169

مدیر کل بیمه سلامت استان تهران ضمن اعلام راهکارهای در نظر گرفته شده برای کنترل هزینه‌ها در سال جاری، در عین حال فرآیند حذف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان‌های تهران را تشریح کرد.

کوروش فرزین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راهکارهای پیش روی این سازمان برای کنترل هزینه‌ها در سال جاری گفت: وقتی بودجه محدودیت داشته باشد، یا باید خدمتی از بسته خارج شود یا فرانشیز آن افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر هیچ سیاستی مبنی بر خروج خدمتی از بسته یا افزایش فرانشیز آنها در سیستم دولتی، بیمه سلامت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در دستور کار نیست؛ چراکه معتقدیم در مرحله اول باید مدیریت منابع داشته باشیم که بتوانیم هزینه‌ها را کنترل کنیم تا به این ترتیب مردم دچار سختی نشوند و خدمات‌شان کاهش پیدا نکند.

وی ادامه داد: از طرفی هم تدوین بسته خدمات پایه جزو وظایف سازمان بیمه سلامت نیست. تصمیم درباره بزرگ شدن یا محدود شدن بسته خدمتی، خارج از تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر است و شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت به عنوان پیشنهاد دهنده در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. راه‌های مختلفی برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها در مراکز درمانی وجود دارد. برای مثال ممکن است بعضی از خدمات غیراورژانسی وارد لیست انتظار شوند، اما آخرین خط آن محدودیت در بسته خدمت یا افزایش فرانشیز است.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه و دولت باید تمهیدی برای افزایش تعرفه‌ها و بودجه آن در بیمه سلامت داشته باشد، تصریح کرد: رشد تعرفه‌ها همیشه وجود داشته و امسال هم قرار بود بار مالی ناشی از آن دیده شود. البته فعلا برنامههایی که برای سال ۹۷ داریم عملیاتی نشده است. اما سهم رشد تعرفه‌ها از هزینه‌ها در طی سال قابل رصد است و بار مالی ناشی از آن کاملا قابل محاسبه است.
فرآیند حذف دفترچه در بیمارستان‌ها

فرزین همچنین با اشاره به اجرای آزمایشی سامانه استحقاق سنجی در برخی از بیمارستان‌های کشور، تصریح کرد: این طرح از اواخر سال گذشته شروع شد و پیش از آن نیز در برخی بیمارستان‌ها اجرا شده بود. استحقاق سنجی ابتدای مسیری است که در انتها به تبادل الکترونیک اسناد، حذف دفترچه و نسخه الکترونیک منتهی میشود. در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌های کشور مجهز به سامانه ثبت خدمات بیمارستانی هستند. قابلیت اتصال این سامانه نیز به سامانه‌های سازمان فراهم شده است.

وی افزود: این سامانه کمک می‌کند متوجه شویم آیا فرد تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد؟ مرکز ارائه دهنده خدمت با ما قرارداد دارد ؟ و خدمتی که قرار است به بیمار ارائه شود، مورد تعهد ما قرار گرفته یا خیر؟ فعلا در فاز اول پوشش بیمه‌ای فرد با اعلام کد ملی کنترل می‌شود. در فازهای بعدی می‌توان مشخص کرد که آیا این خدمت قابل ارائه به فرد است یا خیر. در تهران نیز بیمارستان امام خمینی (ره) به عنوان اولین بیمارستان قرار است انتخاب شود.
لزوم الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی

فرزین همچنین اضافه کرد: برای اینکه دفترچه‌های بیمه به صورت کامل حذف شوند، نسخه نویسی الکترونیک باید جایگزین فرآیندها شود. فعلا با استحقاق سنجی استفاده از دفترچه را محدود می کنیم. دفترچه باید به حدی کمرنگ شود که وقتی حذف شد، هیچ مشکلی برای مردم اتفاق نیفتد. در مجموع استفاده از دفترچه در مراکزی که به این سیستم وصل می‌شوند تا حد زیادی منتفی می‌شود ولی فعلا وجود خواهد داشت.
آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت استان تهران

وی در ادامه صحبت‌هایش درباره آخرین وضعیت پرداختی به مراکز طرف قرارداد با این اداره کل نیز توضیح داد و گفت: مطالبات داروخانه‌های خصوصی سطح استان تا دی ماه پرداخت شده است. داروخانه‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد با ما تا پایان هر ماه فرصت دارند اسناد خود را ارائه دهند. یک ماه هم رسیدگی به این اسناد زمان می‌برد. اگر هزینه‌های بهمن ماه را نیز پرداخت کنیم می‌توان گفت در مورد پرداخت مطالبات داروخانه‌ها به روز هستیم.

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران همچنین گفت: مطالبات مراکز بستری نیز به صورت میانگین تا مرداد ماه پرداخت شده است. امسال قرار است حجم زیادی ازمطالبات از طریق اوراق مشارکت پرداخت شود؛ در این صورت حجم قابل توجهی از مطالبات در سال ۹۶ تسویه می‌شود. مطالبات مراکز پاراکلینیک به آبان ماه و مطب پزشکان نیز تا آبان ماه رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید