از هزینه‌کرد بی‌حساب کتاب بیت‌المال تا تلاش خصوصی برای اعزام مسئولان به روسیه

    کد خبر :299095

بیست و یکمین دورهٔ جام جهانی فوتبال امسال (سال 2018 ـ 1397) از چهاردهم ژوئن تا پانزدهم ژوئیه (۲۴ خرداد تا ۲۴ تیر) در کشور روسیه برگزار خواهد شد و تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران برای پنجمین بار در این مسابقات حاضر خواهد بود و در گروه B به رقابت با تیم های ملی فوتبال مراکش، اسپانیا و پرتغال خواهد پرداخت؛ گروهی که برخی آن را به نام «گروه مرگ» نامگذاری کرده اند.

به گزارش تابناک؛ نخستین بازی تیم ملی فوتبال کشورمان در ساعت 19 و 30 دقیقه روز جمعه 25 خرداد ماه برگزار خواهد شد و پس از آن نیز به ترتیب چهارشنبه سی ام خرداد ماه از ساعت 22 و 30 دقیقه مقابل اسپانیا قرار خواهیم گرفت و پس از آن آخرین بازی دوشنبه چهارم تیرماه در همین ساعت مقابل تیم ملی پرتغال و یاران «کریستین رونالدو» انجام خواهد شد.

تیم ملی ایران زودتر از سایر تیم های راه یافته به جام جهانی، راهی روسیه شد و در کمپ پیشرفته باشگاه لوکوموتیو مسکو استقرار یافت تا بتواند با آماده سازی هرچه بهتر به مصاف رقیبان برود. تب جام جهانی این روزها در روسیه داغ داغ است و این موضوع را می توان در کشورهای راه یافته به مهمترین رویداد ورزشی جهان نیز دید. در ایران هم هرچه به روزهای آغاز جام جهانی نزدیک می شویم، تب جام جهانی بالاتر می رود و اخبار بیشتری از این جام و حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در آن منتشر می شود.

یکی از موضوعات داغ روزهای اخیر، سفر حامیان تیم ملی فوتبال به روسیه برای به نظاره نشستن بازی های تیم های ملی فوتبال، از جمله تیم ملی فوتبال کشورمان است. در این میان، علاوه بر مردم عادی، خبرهای زیادی در خصوص سفر برخی مسئولان، نمایندگان، مدیران کل و … به روسیه منتشر می شود؛ موضوعی که گفته می شود برخی نهادهای دولتی و حتی خصوصی برای آن برنامه ریزی کرده و قصد دارند برخی از مسئولان را برای مشاهده بازی های تیم ملی راهی روسیه کنند.

هفته گذشته و با آغاز تعطیلات مجلس شورای اسلامی، اخباری در برخی رسانه ها مبنی بر حضور هفت نماینده در مسابقات جام جهانی فوتبال منتشر شد که حاشیه های زیادی به دنبال داشت و در نهایت باعث شد، برخی نمایندگان از تصمیم برای سفر به روسیه و به نظاره نشستن مسابقات فوتبال منصرف شوند، اما شماری دیگر همچنان بر انجام این سفر اصرار دارند.

«غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، پروانه سلحشوری و محمدعلی وکیلی، نماینده های تهران و عضو فراکسیون امید و محمداسماعیل سعیدی، نماینده تبریز از طرف کمیسیون فرهنگی و رحیم زارع نماینده آباده، همایون یوسفی نماینده اهواز و علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری هم از سوی فراکسیون ورزش مجلس» برای حضور در جام جهانی به وزارت ورزش و جوانان معرفی شده بودند و گفته می شود، اسامی این نمایندگان از طریق قرعه کشی برای سفر به روسیه انتخاب شده است.

واکنش های منفی به حضور نمایندگان مجلس در جامعه جهانی و بی ارتباط بودن این مسأله با وظایف نمایندگی وکلای مردم در خانه ملت در نهایت کار را به جایی رساند که برخی از این نمایندگان از سفر به جام جهانی انصراف دادند و اعلام کردند، به دلیل هزینه های این سفر در جام جهانی حضور نمی یابند. البته برخی دیگر نیز به انجام این سفر اصرار دارند و حتی اعلام کرده اند که با هزینه شخصی در این سفر حضور خواهند یافت.

«اسماعیل سعیدی و غلامرضا کاتب» دو نماینده ای هستند که از این سفر انصراف دادند، «رحیم زارع و محمدعلی وکیلی» نمایندگانی بودند که از قرار داشتن نامشان در این لیست اظهار بی اطلاعی و اعلام کردند در صورتی که نامشان در این لیست باشد انصراف می دهند و «پروانه سلحشوری» هم گفته با هزینه شخصی به روسیه سفر خواهد کرد و مسابقات فوتبال در جام جهانی را به نظاره خواهد نشست.

پس از این حواشی بود که «مهدی کیایی» مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس با تکذیب خبر برخی رسانه‌ها درباره اعزام تعدادی از نمایندگان به مسابقات جام جهانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «مأموریت‌ها و سفرهای نمایندگان با هزینه مجلس، باید به تصویب کمیته سفرهای خارجی برسد. موضوع اعزام تعدادی از نمایندگان به مسابقات جام جهانی، در این کمیته مطرح نشده و خبر برخی رسانه‌ها صحیح نیست. احیانا سفر با پاسپورت عادی و نه سیاسی و با هزینه شخصی، مانند سایر شهروندان است.»

حالا هرچه به جام جهانی نزدیک تر می شود، صحبت ها و خبرها در خصوص اعزام برخی مسئولان و افراد خاص به جام جهانی بیشتر می شود. شنیده شده که علاوه بر وزارت ورزش که قرار است برخی نمایندگان مجلس، مدیران و مسئولان را با هزینه های دولتی به جام جهانی اعزام کند، قرار است گروه سه نفره ای از تواشیح خوانان به جام جهانی اعزام شوند. از طرفی گفته می شود برخی شرکت های خصوصی هم برای اعزام مسئولان به جام جهانی پیش قدم شده و دعوت هایی به این منظور انجام داده اند که از شرکت خودرویی «ک» می توان در این بین نام برد.

در بخش نخست که قرار است برخی نهادها و سازمان های دولتی از جیب بیت المال بذل و بخشش کنند و عده ای از مسئولان و آدم های باربط و بی ربط را به جام جهانی اعزام کنند، مسأله مشخص است و نهادهای ناظر مثل سازمان بازرسی کل کشور باید ورود جدی به این مسأله داشته باشند تا همین طور به حساب و کتاب از جیب مردم برای سفرهای آنچنانی برای افراد و عده ای خاص که مسئول نام گرفته اند، هزینه نشود. اگر قرار است سفری انجام شود، آقایان مسئول حتما توان مالی لازم برای صرف هزینه مشاهده جام جهانی را از جیب شخصی و نه مردم دارند.

در بخش دوم موضوع پیچیده تر است. اینکه چرا برخی شرکت ها از بخش خصوصی تصمیم گرفته اند هزینه های بعضی از مسئولان و نمایندگان مجلس را به منظور سفر به روسیه تأمین کنند؛ یک جواب مشخص بیشتر نمی تواند داشته باشد و آن هم انتظاراتی است که آنها از مسئولان نامبرده پس از پایان سفر خواهند داشت؛ بنابراین، لازم است هم از سوی مسئولان دعوت شده توسط این شرکت ها و هم از سوی نهادهای نظارتی دقت بیشتری در این مسأله شود.

برای بررسی چنین مسائلی از سوی سازمان های نظارتی نیز راهکار ساده ای وجود دارد. می توان با بررسی خروجی های کشور به مقصد روسیه به دقت دید، چه تعداد از مسئولان در جام جهانی حاضر شده اند، خروج و مسافرت آنها به جام جهانی با چه نوع پاسپورتی انجام و هزینه های آنان از چه محلی تأمین شده است. شاید با این کار، هم جلوی هزینه کرد بی حساب کتاب بیت المال و هم جلوی سوءاستفاده ها و انتظارات ایجاد شده پس از جام جهانی گرفته شود.

این نخستین جام جهانی در تاریخ است که در اروپای شرقی برگزار می‌شود. مسابقات نهایی شامل ۳۲ تیم است که ۳۱ تیم آن از طریق مسابقات مقدماتی انتخاب می‌شوند و یک تیم نیز به عنوان میزبان و خودکار مشخص می‌شود. مجموع بازی‌های این تورنمنت ۶۴ مسابقه است که در دوازده ورزشگاه و یازده شهر برگزار خواهد شد. دیدار فینال این تورنمنت نیز در پانزدهم ژوئیه ۲۰۱۸ در ورزشگاه لوژنیکی شهر مسکو برگزار خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید