قطر: به اقدامات بیهوده عربستان، که منبع شر علیه ما است، توجه نمی کنیم

    کد خبر :299023

وزیر دفاع قطر در واکنش به مخالفت عربستان با خرید سامانه موشکی ‘اس – 400 ‘ از سوی قطر، ریاض را ‘منبع شر’ علیه دوحه توصیف کرد.

به گزارش بازتاب، ‘خالد العطیه’ معاون نخست وزیر و وزیر دفاع قطر در گفت و گو با شبکه ‘الجزیره’ گفت: به این اقدامات بیهوده به ویژه از سوی دولتی که منبع شر علیه ما محسوب می شود، توجه نمی کنیم .

این مواضع بعد از آن اعلام می شود که روزنامه ‘لوموند’ فرانسه هفته پیش خبر داد که ‘سلمان بن عبدالعزیز’ شاه سعودی در نامه ای به ‘امانوئل مکرون’ رییس جمهوری فرانسه از او خواسته، مانع تحویل سامانه دفاعی اس – 400 از سوی روسیه به قطر شود.

به نوشته روزنامه فرانسوی، سلمان تهدید کرده بود که در صورت تحویل این سامانه به قطر، این کشور را هدف حمله نظامی قرار می دهد.

اگر چه تاکنون فرانسه و عربستان نسبت به این مطلب واکنشی نشان نداده اند، اما مقامات قطری در واکنش به این خبر، خرید این سامانه را یک امر حاکمیتی دانسته و اعلام کردند که همکاریهای نظامی این کشور با سایرین ربطی به عربستان ندارد.

وزیر دفاع قطر در ادامه گفت و گو با شبکه الجزیره، یک بار دیگر پیوستن کشورش به ‘سازمان پیمان آتلانتیک شمالی’ ( ناتو ) را با توجه به همکاریهای گسترده دو طرف محتمل دانست. وی گفت: این امر با توسعه همکاریهای دو جانبه محقق می شود.

العطیه وزیر دفاع قطر همزمان با سالگرد محاصره این کشور از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر در گفت وگو با نشریه وزارت دفاع قطر (الطلائع) از ابراز تمایل کشورش برای عضویت کامل در ناتو خبر داده بود.

العطیه گفت: قطر همکاری نزدیکی با ‘ناتو’ دارد که روز به روز در حال افزایش است و این کشور میزبان یکی از یگان های این سازمان و یکی از پایگاه های تخصصی در این زمینه است.

یک مقام مسئول در ناتو چهارشنبه گذشته با رد درخواست قطر به خبرگزاری فرانسه گفت که طبق بند 10 اساسنامه اتحادیه اروپا تنها کشوری که می تواند خارج از اروپا عضو ناتو باشد، آمریکا است .
با این وجود العطیه در نشست وزیران دفاع ناتو که پنجشنبه گذشته در بروکسل برگزار شد ، شرکت کرد.

قطر و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اسفند ماه گذشته توافقنامه همکاریهای نظامی و امنیتی امضا کردند. این موافقتنامه توسط ‘تمیم بن حمد آل ثانی’ امیر قطر و ‘ینس استولتنبرگ’ دبیر کل ناتو در بروکسل به امضا رسید.

امیر قطر در توییتی نوشت: این سازمان به منظور انجام همکاری های راهبردی نظامی برای تثبیت امنیت و صلح در منطقه و توسعه همکاری و تلاش علیه تنش های امنیتی در جهان به امضا رسید.

این توافق، علاوه بر اجازه ورود و خروج نظامیان ناتو به قطر، امکان استفاده از پایگاه هوایی ‘العدید’ برای انجام ماموریت و عملیات این سازمان را هم فراهم می کند.

پایگاه هوایی العدید در 30 کیلومتری جنوب غربی دوحه پایتخت قطر قرار دارد و هم اکنون حدود 11 هزار نظامی – عمدتا از نیروی هوایی – آمریکا در آن مستقر هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید