تسهیلات پرداختی به تولید در ایران ۸ برابر گران تر از اروپاست

دبیرکل انجمن سنگ ایران با بیان این که در چین و اروپا به واحدهای تولیدی وام با بهره ۱ تا ۳ درصد پرداخت می شود گفت: این در حالی است که در ایران بهره تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی بالای ۲۳ درصد است.

 احمد شریفی گفت: در شرایط فعلی اقتصادی همه واحدهای کوچک صنعتی و تولیدی ما دچار مشکل هستند و به همین دلیل باید به بحث وضعیت بنگاه‌های کوچک زودبازده باید ریشه‌ای نگاه کنیم، به این صورت که ما می‌خواهیم بگوییم یک واحد تولیدی چگونه به صورت اقتصادی کار کند؟ واحدهای تولیدی که در کشور داریم در حال حاضر عمدتا دچار این مشکل هستند که تولیداتشان به لحاظ قیمت تمام شده رقابتی نیست.

وی افزود: رقابتی نبودن قیمت تولیدات دلایل عدیده‌ای دارد از جمله اینکه ما با بهره‌وری پایین مواجه هستیم، در این حوزه نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی دارد و مشکلات خاصی در این زمینه هست که باید برای ارتقای آموزشی آن خیلی تلاش کینم و فرهنگ تولید و راندمان را نهادینه کنیم.

دبیرکل انجمن سنگ ایران ادامه داد: نکته دوم، بحث مسائل مالی و پولی است، در شرایط فعلی کشور تسهیلاتی که در اختیار واحدهای تولیدی قرار می‌دهیم بالای 25 درصد بهره بانکی است. چاره‌ای هم نیست چون بانک‌ها در حال حاضر 20 تا 23 درصد به سپرده‌های مردم بهره می‌پردازند. این نوع پرداخت‌ها باعث می‌شود که اگر یک واحد تولیدی یک وام از بانک بگیرد باید بالای 25 درصد به بانک پرداخت کند.

شریفی افزود: وقتی در واحدهای تولیدی بین‌المللی در کشورهای صنعتی مانند چین و کشورهای اروپایی که موفق هستند، نگاه می‌کنیم واحدهای تولیدی وام‌های با بهره بین یک تا 3 درصد پرداخت می‌کنند. زمانی که بخواهیم این بهره را در قیمت تمام شده کالا لحاظ کنیم، می‌بینیم عدد 20 درصد تفاوت در رابطه با قیمت تمام شده، داریم.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم فردی یک میلیارد تومان سرمایه داشته و در یک واحد تولیدی خوابانده است و همیشه وقتی با یک واحد تولیدی صحبت می‌کنیم، می‌گوید اگر این پول را در بانک بخوابانم بالای 23 درصد بهره بگیریم. نمی‌توانیم بگوییم پولی را که در سرمایه‌گذاری وارد کردی، محاسبه نکن. چون مجبور است که محاسبه کند، بنابراین وقتی این پول را حساب می‌کند و آن تسهیلاتی را که از بانک گرفته نیز محاسبه می‌کند، عملا قیمت تمام شده تولید بالا می‌رود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید