با ثبت شرکت در کشورهای خارجی از مرکز اصناف مجوز واردات بگیرید

    کد خبر :298742

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اقدامی عجیب و سوال برانگیز مجوز واردات خودرو صادر نمود.

مقوله” اعطای مجوز” یکی از چالش برانگیزترین موضوعات فیمابین بخش خصوصی و بخش دولتی است. همواره این موضوع حاشیه های بسیاری را هم برای دولتمردان ایجاد نموده و هم کسب و کار برخی از فعالان بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است. متاسفانه عدم کارآمدی در بدنه دولت، ناآگاهی برخی از مدیران دولتی و از طرف دیگر انحصار قدرت در دستان برخی از نهادهای دولتی موجب شده، اعطای مجوز با حاشیه همراه باشد به طوری که حرف و حدیث ها در خصوص دادن رشوه، زدوبند، ایجاد انحصار و … در خصوص برخی از مجوزها شنیده می شود.

به گزارش پردیس خودرو،واردات خودروهای ولوو در ایران از آن دست موضوعات داغ بازار خودرو کشور است که طی سال های گذشته با فرازونشیب های فراوانی روبرو بوده است. در این راستا شرکت افراموتور برای اولین بار اقدام به واردات این خودروها به کشور نمود. این در حالی بود که شکایت های واصله به سازمان حمایت نشان داد که افراموتور توان ارائه خدمات کافی به مشتریان ولوو را ندارد که وزارت صنعت مجوز این شرکت را رسما باطل نمود. حرف و حدیث در خصوص این شرکت به حدی افزایش یافت که بعدا مسئولان شرکت ولوو سوئد رسما اعلام نمودند که در ایران هیچ نماینده رسمی ندارند. این موضوع در اظهارات رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران نیز قابل مشاهده است.

” یدالله صادقی در پاسخ به این سوال در مورد نامه‌ای که از طرف وی در تاریخ ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۵ به شرکت افراموتور ارسال و اعلام شده که گواهی فعالیت این شرکت از حالت ابطال خارج شده است، اما براساس مستندات درج شده در سامانه ایرانیان اصناف، مجوز فعالیت این شرکت‌ همچنان در شرایط ابطال قرار دارد، اظهار کرد: نامه‌ای از طرف شرکت ولوو سوئد به وزارت صنعت، معدن و تجارت آمد که با تایید مقامات آن کشور اعلام کرده است که شرکت افراموتور به هیچ وجه ارتباطی چه از طریق واسطه و چه به صورت مستقیم با ما (ولوو) ندارد و از دولت ایران درخواست کرده که در زمینه‌ حذف نام این شرکت از سایت نمایندگی‌ها و ثبت سفارش اقدام شود.”

براین اساس مجوز شرکت افراموتور در سامانه مرکز اصناف تا 10/3/1397 باطل شده بود. ولی به یکباره از تاریخ مذکور به بعد در سامانه مرکز اصناف مجددا مجوز این شرکت معتبر شده است.

در این مجوز ذکر شده:”نمایندگی شرکت افراموتور از شرکت خارجی Wolviran کشور سوئد نمایندگی رسمی با برند ولوو از تاریخ صدور گواهی مورخ 29/4/1393 تا تاریخ 29/04/1398 است.” در این متن دو نکته مهم وجود دارد. نکته اول این است که شرکت ولویران(Wolviran) که شرکت افراموتور نماینده آن در ایران است، شرکتی که متعلق به خود مسعود بصروی(مالک افراموتور) می باشد. در اسناد موجود از شرکت ولویران به صراحت اسامی مسعود بصروی و علیرضا رضایی به عنوان اعضای اصلی و گردانندگان شرکت ولویران دیده می شود.

براین اساس شرکت افراموتور از شرکت متعلق به مالک خود نمایندگی گرفته که این موضوع جای تامل دارد. نکته دوم این است که مجوز این شرکت که قبلا برای مدت زمانی 29/4/1393 تا 29/4/1398 بوده و یک بار ابطال شده مجددا برای همین دوره زمانی معتبر گردیده است که خود این موضوع نیز محل ابهام جدی است. در نتیجه شرکت افراموتور از شرکت متعلق به خودش نمایندگی واردات خودروهای ولوو سوئد را اخذ کرده آن هم برای همان بازه زمانی که یکباره مجوزش لغو گردیده است.

اگر این مجوز را در کنار بقیه اقدامات وزارت صنعت در خصوص اعطای مجوز تحلیل و بررسی نماییم، چند نکته مهم قابل ذکر است که انتظار این است مسئولان وزارت صنعت به ویژه آقای قناتی، مدیرکل محترم نیرو محرکه و آقای احمدی رئیس مرکز اصناف وزارت صنعت در خصوص این مسائل روشنگری نمایند.

1- نکته اول این است که طبق قوانین وزارت صنعت شرکت هایی مجاز به واردات خودرو می باشند که از شرکت مادر نمایندگی رسمی داشته و دارای LOC لازم باشند. این در حالی است که شرکت افراموتور نه تنها از شرکت مادر نمایندگی رسمی ندارد بلکه از شرکتی نمایندگی گرفته اند که آن شرکت را خودشان در سوئد ثبت نموده اند. در خصوص LOC نیز باید گفت یکی از دلایل مهم لغو مجوز شرکت افراموتور در گذشته شکایات فراوان مشتریان در خصوص تضییع حقوق شان و عدم ارائه خدمات پس از فروش کافی بوده است. لذا ابهام در LOC این شرکت وجود دارد که بایستی شفاف سازی شود.

2- نکته دوم مربوط به عملکرد وزارت صنعت است. وزارت صنعت طی چند سال اخیر به ویژه در دولت دوازدهم نشان داده که به شدت در خصوص واردات خودرو و اعطای مجوز مربوطه سخت گیر می باشد. مقابله با ورود خودروهای لوکس به کشور، ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، دارابودن نمایندگی رسمی از شرکت مادر، ارائه خدمات پس از فروش به مدت لازم از جمله سخت گیری های وزارت صنعت بوده است. این در حالی است که در کمال تعجب شرکت افراموتور به راحتی آن هم با شرایطی که به آن اشاره شد، مجوز واردات خودرو لوکس را دریافت می کند.

3- نکته سوم و قابل تامل دیگر، حمایت خاص وزارت صنعت به ویژه سازمان توسعه تجارت از شرکت افراموتور است. در اواخر سال گذشته در حالی که مجوز شرکت افراموتور به دلیل شکایات فراوان ابطال گردیده بود، بعد از بازشدن واردات خودرو، رئیس سازمان توسعه تجارت در نامه 60/231965 مورخ 1396/10/19 با درج شرکت افراموتور در موارد خاص از وزیر صنعت می خواهد:”شرکت افراموتور قبلا دارای نمایندگی بوده است و در حال حاضر تقاضای تمدید ثبت سفارشات خودروهایی که در زمان ثبت سفارش دارای شرایط آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو بوده‌اند را دارند. بنابراظهارات ایشان با توجه به گواهی نمایندگی قبلی و امکان ثبت سفارش برای کلیه خودروها از جمله ارزش بیش از 40000 دلار نسبت به خرید کالا در خارج کشور اقدام نموده است، لیکن وارد گمرکات کشور نشده است و همچنین بنا بر اظهار شرکت افراموتور، از قبل تعهدات فروش در داخل کشور را ایجاد نموده‌اند.” مطالعه فحوای این متن به وضوح نشان از آن دارد که رئیس سازمان توسعه تجارت در حمایت خاص خود از شرکت افراموتور اصلا به دنبال رعایت ضوابط جاری و عمومی نیست.

با توجه به موارد مذکور، بایستی اعطای مجوز به شرکت افراموتور توسط مسئولان وزارت صنعت شفاف سازی شود چرا که شکل ظاهری این مجوز به هیچ عنوان منطبق با ضوابط و قوانین جاری کشور نیست. به ویژه آن هم شرکت افراموتور که مورد حمایت خاص رئیس سازمان توسعه تجارت است. البته اگر وزارت صنعت تصمیم بر این گرفته است که در شرایط تحریم، به کمک فعالان بخش خصوصی بیاید و مسیر واردات خودرو را حتی با ثبت شرکت در خارج هموار کند، بلامانع است ولی بایستی این رویه در مورد تمامی شرکت های رعایت شود و نه اینکه یک شرکت خاص مستثنی قرار گیرد. در پایان ضمن تقدیر از عملکرد هوشمندانه حراست وزارت صنعت انتظار بر این است که ریاست مذکور در خصوص این مجوز نیز بررسی های لازم را نماید و همچون گذشته با روشنگری به موقع ابهام زدایی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید