/تاب‌آوری شهری و اولویت‌های پیش‌رو/

تاب آوری تهران قابل قبول نیست/ تلاش برای افزایش تاب‌آوری پایتخت

    کد خبر :298696

رییس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با حوادث و بحران‌ها را به خوبی فراهم نکرده ایم، گفت: تاب آوری شهر تهران قابل قبول و قابل توجه نیست.

زهرا صدراعظم نوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان تاب آوری کلانشهر تهران و آمادگی مقابله با حوادث در این شهر گفت: کلانشهرها با توجه به گستردگی و تراکم جمعیتی درون آنها و همچنین نوع فعالیت‌ها و تعاملاتی که در آنها در حال انجام است؛ نیازمند ظرفیت‌هایی است که در هنگام بروز مخاطرات طبیعی و انسان ساز بتواند تاب آوری داشته باشد و ظرفیت تحمل و بازگشت به شرایط عادی را داشته باشند.
وی افزود: کلانشهر بزرگی مثل تهران که در روز حدود 12 میلیون نفر جمعیت و در شب حدود 8 میلیون نفر جمعیت در آن حضور دارند و فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گسترده ای در آن در حال انجام است؛ اما بر روی گسل‌های زلزله قرار گرفته است، به شکلی که از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این کلانشهر گسل های زلزله کشیده شده است. در حقیقت وجود جمعیت زیاد، فرسودگی بافت شهری و نامناسب بودن برخی معابر شهری شرایطی را فراهم کرده است که در بروز زلزله مشکلات بسیاری را فراهم می‌کند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت‌های لازم، آمادگی‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز را در هنگام بروز حوادث نداریم؛ لذا تاب آوری شهر تهران قابل قبول و قابل توجه نیست. بر همین اساس باید سرعت حرکت در مسیر ایجاد زیرساخت‌های لازم را افزایش دهیم.

لزوم ورود جدی مدیریت شهری ، مجلس و دولت به موضوع تاب آوری تهران

وی تاکید کرد: باید کلانشهر تهران و موضوع تاب آوری آن را فراتر از یک شهر ببینیم و بی تردید به واسطه اینکه شهر تهران پایتخت و قطب اقتصادی و سیاسی کشور محسوب می شود جا دارد که نگاه ملی به آن وجود داشته باشد و باید مدیریت شهری ، مجلس و دولت جدی تر به موضوع تاب آوری ورود داشته باشند.

باید پس از حادثه در کوتاه ترین زمان ممکن به شرایط عادی بازگشت

رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم بازنگری در زیرساخت های شهر تهران در جهت افزایش تاب آوری این شهر هنگام بروز حوادث گفت: باید امکانات و تجهیزات مورد نیاز پیش بینی شود؛ چرا که حادثه خبر نمی کند و همیشه باید آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث وجود داشته باشد و بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن به شرایط عادی بازگشت.
وی تاکید کرد: متأسفانه در بحث بحران و رخدادهای طبیعی موضوع را جدی نگرفته ایم و در نتیجه این امر، آمادگی لازم را نیز نداریم. در حقیقت نه قبل، نه حین و نه پس از وقوع حادثه آمادگی لازم را نداریم و عدم آمادگی در زلزله اخیر اطراف تهران به روشنی دیده شد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: هنگام وقوع زلزله اطراف تهران که در غرب شهر تهران به وقوع پیوست با وجود اینکه تهران دچار تخریب نشد و به حمدالله مصدومی نداشت اما شرایط نامناسبی رقم خورد. مردم در اضطراب به بیرون آمدند و تا صبح در خیابانها ماندند و شاهد بودیم که در معابر چه ترافیک‌های طولانی ایجاد شد.

تهران در مقابل حوادث آماده نیست

نوری با تاکید بر اینکه در حادثه زلزله اطراف تهران هیچ مصدوم و خرابی نداشتیم و در این شرایط ترافیک گسترده در تهران شکل گرفت، افزود: این حادثه نشان داد در تهران آمادگی در مقابل حوادث وجود ندارد. با وجود اینکه سالهاست ستاد مدیریت بحران تشکیل شده است؛ اما توانمندسازی مناسب وجود نداشته است. باید در مدیریت بحران به صورت ملی عمل کنیم و ساز و کار لازم را فراهم کنیم و بی تردید باید آموزش‌های مناسب با مواقع بحران به شهروندان ارائه شود و قطعا باید آمادگی لازم فراهم شود.
وی ادامه داد: وقوع حادثه‌ای همچون زلزله در آینده تهران تقریبا قطعی است لذا باید برای کاهش خسارت‌ها آمادگی لازم را فراهم کنیم و زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای این مواقع را فراهم کنیم و شرایط را به گونه‌ای هدایت کنیم که تاب آوری شهر تهران افزایش یابد و بتوانیم پس از حادثه شرایط را به حالت عادی برگردانیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید