هزینه بهداشت و درمان پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول ها است؟

    کد خبر :298509

در ماه های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز، هزینه دارو و متعاقب آن هزینه بهداشت و درمان افزایش یافته است. به همین منظور بر آن شدیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که اولاً در یک دهه اخیر سهم هزینه های بهداشت و درمان از کل هزینه خانوارها چه تغییر کرده است و ثانیاً هزینه بهداشت و درمان پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول ها است؟

به گزارش تابناک، در ماه های اخیر به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت داروها به خصوص داروهای وارداتی به شدت افزایش یافته و همین موضوع باعث افزایش هزینه بهداشت و درمان شده است. به همین منظور بر آن شدیم تا به این پرسش ها پاسخ دهیم که اولاً در یک دهه اخیر سهم هزینه های بهداشت و درمان از کل هزینه خانوارها چه تغییر کرده است و ثانیاً هزینه بهداشت و درمان پولدارهای ایرانی چند برابر بی پول ها است؟

نمودار زیر سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوارها در یک دهه اخیر را نشان می دهد. این آمارها از گزارش های بودجه خانوار در مناطق شهری بانک مرکزی استخراج شده است. آخرین گزارش منتشر شده در این زمینه مربوط به سال 1395 می باشد. همان گونه که ملاحظه می شود در حالی که در سال 1386 سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه های خانوارهای شهری 4.4 درصد بوده است این سهم در سال 1395 به 5.9 درصد افزایش یافته است. نمودار نشان می دهد که سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه خانوارها تقریباً روند صعودی را داشته است.

نمودار زیر نیز سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری طی ده سال اخیر برای خانوارهای حاضر در دهک اول به عنوان ضعیفترین قشر جامعه و در دهک دهم به عنوان ثروتمندترین قشر جامعه را نشان می دهد. سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری در دهک اول (ضعیفترین قشر) از 4.9 درصد در سال 1386 به 4.4 درصد کاهش یافته است و تقریباً می توان گفت روند این سهم طی یک دهه اخیر، روندی نزولی بوده است. همچنین سهم هزینه بهداشت و درمان از کل هزینه سالانه خانوارهای شهری در دهک دهم (ثروتمندترین قشر) در سال 1386، 4.5 درصد بوده است که این سهم به 6.1 درصد در سال 1395 رسیده است. روند این سهم برای خانوارهای حاضر در دهک دهم در طی یک دهه اخیر تقریباً صعودی بوده است.

در سال 1386 هزینه ای که دهک دهم برای بهداشت و درمان خود در طی یک سال پرداخت نموده است، حدود یک میلیون و 419 هزار و 743 تومان بوده و این در حالی است که این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود 99 هزار و 805 تومان بوده است. یعنی در سال 1386 یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود 14 برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در طی یک سال برای بهداشت و درمان خود هزینه کرده است. در سال 1395 این هزینه برای یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود 7 میلیون و 646 هزار و 860 تومان بوده و برای یک خانوار حاضر در دهک اول حدود 381 هزار و 689 تومان بوده است. یعنی در سال 1395 یک خانوار حاضر در دهک دهم حدود 20 برابر بیشتر از یک خانوار حاضر در دهک اول در طی یک سال برای تفریحات خود هزینه کرده است.

همان گونه که ملاحظه می شود یک خانوار پولدار حدود 20 برابر بیشتر از یک خانوار بی پول در سال 1395 برای بهداشت و درمان خود هزینه کرده است و این نسبت طی ده سال (یعنی از 1386 تا 1395) بیشتر هم شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید