چرا اوباما را به دور زدن تحریم‌های ایران متهم می‌کنند؟

    کد خبر :298487

“با شروع بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نهاد‌های ایرانی، متحدان اروپایی‌مان باید بفهمند و درک کنند که انجام مراوده تجاری با ایران دیگر مجاز نیست”.

جمهوریخواهان برای افزایش فشار بر اروپا، گزارشی علیه دولت اوباما منتشر کردند.

به گزارش فرارو، قبل از امضای توافق هسته‌ای زمانی که تحریم‌های ایران برقرار بود، اخبار زیادی درباره تلاش موسسات مالی و شرکت‌های تجاری برای دور زدن تحریم‌های ایران منتشر شد، اما کمتر کسی دولت آمریکا را به دور زدن تحریم‌های خودش علیه ایران متهم کرد.

با این حال، تلاش‌های جمهوریخواهان برای تسریع نابودی برجام، بدانجا رسید که آن‌ها حتی دولت اوباما را رسما به دور زدن تحریم‌های ایران متهم کردند. طنز ماجرا اینجاست که بدانیم دولت اوباما، اجرا کننده تحریم‌های ایران به حساب می‌آمد.

چهارشنبه گذشته، جمهوریخواهان مجلس سنا در گزارشی، دولت باراک اوباما را به دولت زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، از طریق اعطای دسترسی به سیستم مالی آمریکا به ایران، متهم کردند. به موجب این گزارش اوباما ذیل برجام، “به طور سری” به ایران اجازه داده تا از طریق سیستم مالی آمریکا میلیارد‌ها دلار را به یورو تبدیل کند.

این گزارش از سوی سناتور‌های کمیته فرعی دائمی تحقیقات مجلس سنا منتشر شده است.

بر اساس گزارش سناتور‌های جمهوریخواه، دولت اوباما به کنگره اطلاع نداده که به دنبال اعطای دسترسی به ایران است.

سناتور راب پورتمن، رئیس کمیته فرعی تحقیقات سنا و یکی از مخالفان برجام، گفت: ” دولت اوباما مردم و کنگره آمریکا را گمراه کرد، زیرا آن‌ها به شدت دنبال امضای توافق با ایران بودند”
.
مقامات دولت اوباما اتهامات جمهوریخواهان را رد کرده‌اند. آن‌ها گفته‌اند که سناتور‌های جمهوریخواه هرگز با مقامات دولت اوباما که درگیر موضوع بودند، مصاحبه نکرده‌اند و هیچ فرد دموکراتی در این موضوع دخیل نبوده است.

جارت بلانک، هماهنگ‌کننده سابق وزارت خارجه آمریکا در امور اجرای برجام، گفته در این موضوع بسیار اغراق شده است.

گزارش جمهوریخواهان علیه دولت اوباما در حالی مطرح می‌شود که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) روز‌های حساسی را پشت سر می‌گذرد. علیرغم حمایت‌های سیاسی اروپایی‌ها از برجام، شرکت‌های بزرگ خارجی یکی پس از دیگری از ایران خارج می‌شوند. مقامات بلندپایه ایران، در جدیدترین واکنش به خروج آمریکا “فعلا در چارچوب برجام”، دستور آماده‌سازی ظرفیت غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو را صادر کرده‌اند.

اروپایی‌ها نیز برای محافظت از شرکت‌هایشان که با ایران مراوده تجاری دارند، تلاش می‌کنند. در همین رابطه، اخیرا وزرای خارجه سه کشور اروپایی امضاکننده برجام – آلمان، فرانسه و بریتانیا – طی نامه‌ای به همتای آمریکایی‌شان خواستار صدور معافیت برای شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ها شدند. اما هنوز هیچ نشانه‌ای از موافقت آمریکایی‌ها با این درخواست وجود ندارد.

حال، انتشار گزارش سناتور‌های جمهوریخواه وضعیت را برای شرکت‌های اروپایی بدتر کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد یکی از اهداف گزارش جمهوریخواهان، ممانعت از صدور معافیت تحریمی برای شرکت‌های اروپایی است.

سی‌ان‌ان در این خصوص نوشت: ” بنا به گفته یک مقام آگاه به محتویات گزارش، یکی از اهداف آن این است که آشکار شود آمریکا احتمالا از اعطای هرگونه معافیت استقبال نمی‌کند”.

این منبع افزود: “با شروع بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و نهاد‌های ایرانی، متحدان اروپایی‌مان باید بفهمند و درک کنند که انجام مراوده تجاری با ایران دیگر مجاز نیست”.

گزارش سناتور‌ها بر انتقال ۵.۷ میلیارد دلار درآمد نفتی به ایران تمرکز می‌کند که در بانک مسقط عمان توقیف شده بود. این پول‌ها به ریال ایران بود و با توجه به اینکه ایران تحت تحریم بود، دسترسی به این پول دشوار بود. ایران برای بازگشت این پول‌ها مایل بود برای مدت کوتاهی آن‌ها را به دلار و سپس به یورو تبدیل کند. بنا به این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا به درخواست وزارت خارجه این کشور، مجوزی برای تبدیل ۵.۷ میلیارد به دلار صادر کرد. مقامات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک) از دو بانک خواستند به عنوان واسطه در انجام این تراکنش عمل کنند، اما این دو بانک به دلیل نگرانی از تحریم‌ها از انجام این کار خودداری کردند.

تحقیقات سناتور‌ها نشان داد که مقامات اوفک، بانک‌ها را به انجام این معامله تشویق می‌کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید