برگزاری نخستین گردهمایی کارگروه تأمین برق معادن و صنایع معدنی

    کد خبر :29833

نیلی با بیان اینکه تجربه موفق شرکت فولاد مبارکه در ورود به بازار برق سبب شد شرکتهای دیگر از جمله معادن و صنایع معدنی زیرمجموعه ایمیدرو از این تجربه استفاده کند، افزود: بدین منظور نخستین گردهمایی کارگروه تأمین برق معادن و صنایع معدنی در تاریخ ۱/۳/۹۶ در محل شرکت فولاد مبارکه با حضور مدیران و کارشناسان شرکتهای زیرمجموعه ایمیدرو برگزار شد.

به گزارش بازتاب به نقل از فولاد مبارکه ؛جواد نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی با اعلام این خبر گفت: صنعت برق کشور مشابه سایر صنایع در سالهای اخیر در فرایند خصوصیسازی دچار تغییرات اساسی شد که مهمترین آن واگذاری بیشتر نیروگاههای تأمین کننده برق کشور و شرکتهای توزیع برق به بخش خصوصی بود که سبب شد شرکتهای توزیع برق از بازار رقابتی عرضه نیروگاه ها، برق مصرفی مشترکان خود را خریداری کنند که در این میان در طی این سالها برای مشترکان صنعتی مانند شرکت فولاد مبارکه دو روش سنتی خرید برق از برق منطقهای یا احداث نیروگاه وجود داشت و امکان حضور در بازار رقابتی وجود نداشت.

وی یادآوری کرد: با پیشنهاد وزیر نیرو در تاریخ ۲۱/۵/۹۳، مبنی بر نحوه تأمین برق مشترکان بالای ۵ مگاوات به هیئت وزیران، در جلسه ۴/۱۱/۹۴ هیئت وزیران، پیشنهاد وزیر نیرو به تصویب رسید و مقرر شد وزارت نیرو شرایط را به گونه ای فراهم کند که مشترکانی که قدرت قراردادی آنها بالای ۵ مگاوات است، تمام یا بخشی از انرژی برق موردنیاز خود را از روشهایی همچون نیروگاههای اختصاصی خود مشترک، قراردادهای دوجانبه با نیروگاههای خصوصی و یا بورس انرژی تأمین کنند.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی تصریح کرد: طبق این مصوبه متقاضیان جدید با قدرت درخواستی بالای ۵ مگاوات، تنها از روشهای نامبرده امکان تأمین برق خود را دارند و روش سنتی خرید از برق منطقهای برای آنها امکانپذیر نیست؛ بدین منظور با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه یکی از بزرگترین مشترکان وزارت نیرو با قراردادی بالغ بر ۱۰۰۰ مگاوات قدرت موردنیاز با برق منطقه ای اصفهان است و همچنین به عنوان صنعت پیشتاز در تمام عرصه ها، در موضوع ورود به بازار رقابتی برق نیز همواره پیشگام بود، توانست در سال ۱۳۹۴ نخستین قرارداد خرید برق از بخش خصوصی با ظرفیت ۲۰۰ مگاوات را به نام خود رقم زند.

نیلی با بیان اینکه تجربه موفق شرکت فولاد مبارکه در ورود به بازار برق سبب شد شرکتهای دیگر از جمله معادن و صنایع معدنی زیرمجموعه ایمیدرو از این تجربه استفاده کند، افزود: بدین منظور نخستین گردهمایی کارگروه تأمین برق معادن و صنایع معدنی در تاریخ ۱/۳/۹۶ در محل شرکت فولاد مبارکه با حضور مدیران و کارشناسان شرکتهای زیرمجموعه ایمیدرو برگزار شد.

بنابر این گزارش در این گردهمایی مهندس رنجبر مدیر زیرساخت شرکت ایمیدرو هدف از تشکیل این کارگروه را آشنایی شرکتکنندگان با ظرفیتهای نیروگاهی موجود در زیرمجموعه ایمیدرو و میزان مصرف برق این شرکتها دانست.

شایان ذکر است در ادامه این گردهمایی تولائیان معاون خرید شرکت فولاد مبارکه به معرفی شرکت فولاد مبارکه و نقش آن در کشور و منطقه اشاره کرد و سپس نیلی مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی نیز به سؤالات شرکتکنندگان پاسخ داد و در خصوص ابهامات و نگرانی آنها از حضور در بازار برق و انعقاد قرارداد دوجانبه توضیحاتی ارائه نمود و آمادگی فولاد مبارکه را در ارائه تجربیات خود برای شرکتکنندگان جهت ورود به بازار برق اعلام کرد.

گفتنی است عبدالرسول احمدی رئیس توزیع برق فولاد مبارکه، نیز به تشریح وضعیت برق، میزان مصرف و نحوه تأمین برق موردنیاز کارخانه پرداخت و یادآوری کرد: فولاد مبارکه با انعقاد قراردادهای دوجانبه با نیروگاههای خصوصی، علاوه بر کاهش هزینه برق شرکت، سبب تقویت نیروگاههای بخش خصوصی نیز شده است.

از موارد مهم دیگری که در این همایش مطرح شد، ایجاد شرایط عرضه و خرید در بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان شرکتهای زیرمجموعه ایمیدرو بود که میتواند برای طرفین مقرون به صرفه باشد. همچنین تولیدکنندگان برق از ایمیدرو خواستند تا با رایزنی با وزارت نیرو و شرکت ملی گاز، تعرفه سوخت گاز مصرفی برای تولید برق به جای صنعتی، تعرفه نیروگاهی لحاظ شود، چرا که تعرفه نیروگاهی به مراتب کمتر از تعرفه صنعتی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید