فاز ۱۳پارس جنوبی در انتظار لولهCRA

    کد خبر :298021

در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به اندازه کافی لوله CRA وارد کرده ایم،آخرین گزارشات این شرکت به شرکت ملی نفت ایران نشان می دهد که همچنان فاز۱۳،۱۴و ۲۲-۲۴ به واردات نیاز است.

به گزارش مهر، چندی پیش محمد مشکین فام مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با بسته ماندن چاه های موقعیت B. (تکمیل اواخر ۹۵) و همچنین موقعیت D. (تکمیل خرداد ۹۶) فاز ۱۳ پارس جنوبی به دلیل تأخیر در واردات لوله های CRA توضیح داد: در حال حاضر به اندازه کافی واردات لوله های CRA داشته ایم و مقدمات انجام کار برای لوله گذاری نیز در حال انجام است و پیش بینی می شود تا ۶ ماه آینده چاه های موقعیت B. و D. به بهره برداری برسد.

بررسی آخرین گزارش از روند عملکرد در این فاز که یکی از ایرانی ترین فازهای پارس جنوبی محسوب می شود نشان می دهد، پایه سکوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی در تاریخ ۴ مهرماه سال قبل نصب شده است و چاه های آسیب دیده موقعیت A تا خردادماه امسال آماده راه اندازی است.

آخرین گزارش های شرکت نفت و گاز پارس جنوبی نشان می دهد که حفاری موقعیت B فاز ۱۳ در اسفند ماه ۹۵ تکمیل شده و در انتظار لوله های سی. آر. ای است. این در حالی است که حفاری موقعیتD نیز تا ۲۹ اسفند ماه سال قبل تعهد شده بود. در حالی که تاریخ اتمام حفاری این بخش ۲۹ اسفند سال ۹۵ باز می گردد. به عبارتی یکسال تاخیر در انجام تهعد در این بخش به چشم می خورد. از سویی دیگر در این صورت وضعیت مطرح شده است که مشکلات مربوط به تامین لوله های CRA باید پیگیری شود.

در حالی که طبق این گزارش چاه های موقعیت D فاز ۱۳ پارس جنوبی در انتظار لوله های سی. آر. ای به سر می برد، اتمام عملیات حفاری در موقعیت C (اقماری A) برای تاریخ ۱۵ اسفند ماه سال قبل تمدید شده بود در حالیکه وعده انجام آن تاریخی بین ۳۰ مهر ماه ۹۶ و ۳۰ آذرماه سال قبل به چشم می خورد که مشکل تامین لوله های CRA نیز برای این موقعیت مد نظر گرفته شده است.

طبق آخرین گزارشات شرکت نفت و گاز پارس به عنوان پیمانکار دست یک در میدان مشترک گازی پارس جنوبی، قرار است جلسه ای مشترک برای همه ی فاز های ۱۳، ۲۲-۲۴ و ۱۴ به منظور زمان بندی حفاری با توجه به تامین لوله های CRA برگزار شود.

فاز ۱۳ تنها نیست

رد پای لوله های CRA و چشم انتظاری برای واردات آن ها در فازهای ۲۲-۲۴ نیز به چشم می خورد. به نحوی که طبق آخرین گزارش عملکرد شرکت نفت و گاز پارس عملیات حفاری در موقعیت سکوهای ۲۲ و ۲۴A تمام شده و منتظر تامین لوله های سی. آر. ای بوده که سد راه تامین این کالا نیز در دست بررسی است. البته این گزارش نشان می دهد که آخرین وعده برای تامین این کالا ۲۹ اسفند ۹۵ بوده است که تعهد شده بود نخستین محموله ۲۵ کیلومتری این لوله ها درتاریخ دی ماه ۹۶ تحویل داده می شود. این در حالی است که تاریخ تعهد قبلی برای تحویل این کالا ۳۰ آذرماه مقرر شده بود.

طبق این گزارش اتمام حفاری در موقعیت سکوی ۲۳ تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال جاری تعهد شده است. این در حالی است که قرار بوده است درتاریخ ۲۵ شهریور سال قبل تمام شود.

خبر خوش اینکه طبق این گزارش اتمام حفاری تا سر مخزن در موقعیت سکوی ۲۴ Bدر تاریخ یک شهریور ۹۶ تمام شد که در انتظار تامین لوله های سی. آر. ای است.

البته طبق گزارش شرکت نفت و گاز پارس مناقصه تامین لوله های CRA در حال اجرا است.

طبق اولویت وزارت نفت عمل می کنیم

در حالی که گزارش های شرکت نفت و گاز پارس نشان می دهد که یکی از دلایل تاخیر در بهره برداری از بخش های از فاز ۱۳، ۱۴ و البته ۲۲-۲۴ به دلیل مشکل واردات لوله های CRA است، ابولقاسم رحمانی، مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی که وظیفه واردات لوله های مورد نیاز و انجام عملیات لوله گذاری را در بسیاری از فازهای پارس جنوبی و البته فاز ۱۴ بر عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه یکی از مشکلات تاخیر در واردات تحریم ها بوده است، گفت: ۶۰ کیلومتر لوله CRA برای دو موقعیت از فاز ۱۴ که مسوولیت لوله گذاری ان با ما بود وارد کردیم. اما با توجه به اینکه دید ما یک دید یکپارچه ملی است بنا به درخواست وزارت نفت این لوله ها را در اختیار فاز ۱۳ و البته دو موقعیت دیگر فاز ۱۴ که جزوه اولویت ها بود، قرار دادیم تا محموله بعدی را صرف بخش های باقی مانده کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر در شرایطی که به نظر می رسد بنا بر اتحادی ظالمانه حلقه تحریم های اقتصادی علیه ایران تنگ تر می شود، باید فکری اساسی برای تامین این لوله ها کرد. شاید وقت آن رسیده است که حتی به ناچار تولیدات داخلی را مورد توجه ویژه ای قرار داده و هرچند با ضریب دقت بالاتری به دلیل حساسیت امور در بخش فراساحل، اما تولیدات داخلی را وارد عرصه کرده و به خودکفایی در این زمینه کمک کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید