صادق زیباکلام: دوره جریان اعتدال و میانه‌روی تمام شد

  • سیاسی
  • جمعه ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۲۹
    کد خبر :297969

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: این تصور که می توان کشور را مثل دو تیم رقیب اداره کرد و با پیروزی هر تیم، بخشی از هواداران هورا بکشند یا حتی با درست کردن تیم های دیگر، چندصدایی بین هواداران ایجاد کرد اشتباه است چون کشورداری مشابه تیم داری در فوتبال نیست.

به گزارش نامه نیوز :یک سال پیش که روحانی با 23.5 میلیون رأی پیروز انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شد، اعتدال در اوج بود اما حالا حالا از دو سو یعنی یگ بخش از اصلاح طلبان و یک بخش از اصولگرایان این مساله مطرح می شود که گفتتمان اعتدال دچار افول شده است . روحانی دائم از سوی دلواپسان توصیه به استعفا می شود و برخی اصلاح طلبان نیز تعمدا و مکرر می گویند دوره روحانی دیگر تمام شده است . در مجلس نیز نوع برگزیده ششدن علی لاریجانی به ریاست مجلس موجب شد که ادعای این دو طیف مبنی بر تضعیف جایگاه اعتدال گرایان پررنگ تر شود. اما آیا واقعا وضعیت به این صورت ست ؟ با احمدی کریمی اصفهانی و صادق زیباکلام درباره چرایی افول گفتمان اعتدال به گفتگو نشستیم.

احمد کریمی اصفهانی درباره ضعیف شدن جریان اعتدال در عرصه سیاسی کشور با دوری اصلاح طلبان از روحانی و ریزش آراای لاریجانی در انتخابات هیات رییسه مجلس گفت: مطالبی که از چند سال پیش مطرح می کردیم، به تدریج آثارش دارد آشکار می شود. جناح های کشور اعم از اصلاح طلب، اصولگرا و اعتدالی باید به جمع بندی برسند که هیچ جریانی به تنهایی قادر به برآورده کردن خواسته های نظام و مردم نیست.

وی با بیان اینکه زمان آن رسیده که عقلای جریان های سیاسی بنشینند و فکری اساسی برای پاسخگویی به مطالبات نظام و مردم کنند، افزود: 40 سال انقلاب را پشت سر گذاشتیم و تجارب متعدد از جمله جنگ و مبارزه با تحریم ها را کسب کردیم. این تجارب هم اکنون حکم پی و فندانسیون انقلاب محسوب می شوند.

این عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی وحدت کلمه را رمز موفقیت ملت ایران برای عبور از گردنه های سخت خواند و یادآور شد: گمان آنکه دشمنان در شرق و غرب دست از سر ما بر می دارند، اشتباه است. منافع آنها با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به خطر افتاد اما دشمنی ها خللی در پیشرفت ایران ایجاد نکرد.

وی ادامه داد: ایران امروز به عنوان یک قدرت در جهان مطرح است و تکرار ایران را در عراق، لبنان، سوریه و یمن می بینیم بنابراین رفتار و کردار جناح های سیاسی کشور باید با هدف جهانی کردن اسلام همخوان باشد. این تصور که می توان کشور را مثل دو تیم رقیب اداره کرد و با پیروزی هر تیم، بخشی از هواداران هورا بکشند یا حتی با درست کردن تیم های دیگر، چندصدایی بین هواداران ایجاد کرد اشتباه است چون کشورداری مشابه تیم داری در فوتبال نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه کشور گوشت قربانی نیست که هر جناحی یک تکه از آن را بردارد، اظهار کرد: ما منافع و دشمن مشترک داریم بنابراین برزگان هر جریان از جایگاه خود پایین بیایند با عنایت به واقعیت های جامعه و عرصه بین الملل تدبیری شایسته اتخاذ کنند.

وی با اشاره به تهدید منافع ایران از جانب آمریکا و بخشی از غرب افزود: امید آمریکا بر این است که بتواند در میان ملت ایران شکاف ایجاد کند. قسمتی از مدیریت و خنثی سازی این هدف آمریکا در ید جناح های سیاسی ما است. به این صورت که هر جناح سیاسی به جای آنکه برای خود سینه بزند برای نظام سینه بزند چون در این صورت دشمن در مقابل یکپارچگی ملت دوام نخواهد آورد و ما انشاءالله قله های پیشرفت را یکی پس از دیگری فتح خواهیم کرد.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در سالروز ارتحال امام اظهار کرد: ما در مقابل آمریکا پیروز هستیم به شرط وحدت کلمه و اینکه مسئولان نسبت به ادای وظایف شان تعهد داشته باشند. روحانیت هم باید در این موضوع پیشتاز شود.

وی افزود: نمی‌شود جناح ها مثل کبک سرشان را زیر برف کنند، اگر بزرگان جناح ها با هم به گفتگو ننشینند شاهد این خواهیم بود که بدنه اجتماعی آنها به بزرگان شان خواهند تاخت بنابراین درست نیست بزرگان جریان های سیاسی صبر کنند و زمانی شود که کار از کار بگذرد.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: ما نسبت به اول انقلاب قوی تر هستیم، یقینا امروز اجماع جهانی در مقابل ایران نسبت به سال های ابتدای انقلاب کمتر است اما در مواجهه با زیاده خواهی های آمریکا آنچه باید امروز تقویت کنیم وحدت کلمه است. ایستادن جناح ها مقابل یکدیگر نتیجه اش آن است که نیروی های همدیگر را استحاله می کنند و آنقدر به هم مشغول می شوند که فرصت مقابله با تهدیدهای خارجی را پیدا نمی کنند.

کریمی اصفهانی گفت: آنچه در انتخابات هیأت رئیسه مجلس اتفاق افتاد شایسته نبود. فارغ از مصداق در اوضاع کنونی کشور، رئیس مجلس باید با آرای بالا انتخاب می شد. انتخابات هیأت رئیسه مجلس اول را تا به امروز نگاه کنیم، متوجه می شویم به خاطر اختلافات و مشکلاتی که در درون خودمان ایجاد کردیم اقتدار و صلابت قوه مقننه دارد از دست می رود.

دوره جریان اعتدال و میانه روی تمام شد

صادق زیباکلام درباره ضعیف شدن جریان اعتدال در عرصه سیاسی کشور با دوری اصلاح طلبان از روحانی و ریزش معنادار پشتوانه آرای لاریجانی در مجلس برای ریاست به نامه نیوز گفت: دوره جریان اعتدال و میانه روی تمام شد و درصورت منتفی شدن برجام به دهه هشتاد بر می گردیم، به این معنا که حسب آنچه می خواهیم جلو می رویم و دیگر برای ما اهمیتی نخواهد داشت که آژانس و اتحادیه اروپا چه می کنند.

وی درباره توصیه برخی سیاسیون به دولت روحانی برای استعفا افزود: آقای روحانی از ریاست جمهوری استعفا بدهد یا استعفا ندهد، به اصلاح طلبان نزدیک شود یا نشود، همچنان بر خط اعتدال باقی بماند یا نماند، فرقی نمی کند چون دیگر حرفی برای گفتن ندارد. حتی اگر آقای روحانی از ریاست جمهوری استعفا ندهد و اصرار داشته باشد تا 1400 بماند، عملا زمام امور کشور در دست او نخواهد بود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره سرنوشت جریان اعتدالی داخل مجلس با محوریت علی لاریجانی یادآور شد: سیل جریان مخالف دولت آنقدر پرزور و پرشتاب خواهد بود که آقای لاریجانی و اصولگرایان معتدل و میانه رو را با خود می برد یا آنها را وادار به سکوت می کند.

زیباکلام تأکید کرد: دولت آقای روحانی، علی لاریجانی، اصولگرایان معتدل و میانه رو و اصلاح طلبان دیگر هیچ کدام در برابر گردباد سهمگین ناشی از منتفی شدن برجام توان ایستادن نخواهند داشت و به حاشیه عرصه سیاسی کشور رانده می شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید