پرستاران پاسکاری می‌شوند

    کد خبر :297903

دبیرکل خانه پرستار، با اشاره به اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری پس از گذشت ۱۱ سال از تصویب آن، گفت: جامعه پرستاری، از مجلس جواب می خواهد.

محمد شریفی مقدم در گفتگو با مهر، اظهارداشت: با توجه به انباشت مطالبات پرستاری از یک طرف و فشار کاری مضاعف و وجود تبعیض و اختلاف فاحش در پرداختی های نظام سلامت، باعث گردیده جامعه پرستاری به شدت ملتهب شود.

وی همچنین به دغدغه هایی همچون نداشتن امنیت شغلی و امنیت جانی در محیط کار به عنوان دیگر دغدغه های حرفه پرستاری اشاره کرد و افزود: متاسفانه هر هفته شاهد ضرب و شتم پرستاران در اقصی نقاط کشور هستیم.

شریفی مقدم با انتقاد از عدم شفافیت حتی در پرداخت های پرستاری، به طرح قاصدک اشاره کرد و گفت: مدت هاست که پرستاران از روند پرداختی ها بر اساس طرح قاصدک ناراضی هستند.

وی در ادامه به افزایش ظرفیت دانشکده های پرستاری برای تربیت فارغ التحصیلان پرستاری اشاره کرد و افزود: این وضعیت منجر به بیکاری نیروهای پرستاری شده است.

دبیرکل خانه پرستار، عدم برخورداری از شمول قوانین سخت و زیان آور بودن و ارتقای بهره وری نیروهای بالینی را، از دیگر مسائل مبتلا به جامعه پرستاری عنوان کرد و گفت: متاسفانه پرستاران نمی توانند از مزایای این قوانین برخوردار شوند.

شریفی مقدم ادامه داد: قرار بود با قانون ارتقای بهره وری، شاهد کاهش ساعت کار پرستاران باشیم، اما با اضافه کاری های اجباری، عملا اجرای این قانون نادیده گرفته شده است.

دبیرکل خانه پرستار، عدم اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و گفت: در آستانه ۱۲ سالگی تصویب این قانون هستیم، اما به رغم پیگیری های مکرر از دستگاه ها و نهادهای مربوطه، متاسفانه هیچ نتیجه ع حاصل نشده است و پرستاران هیچ عایدی از این قانون نداشته اند.

شریفی مقدم با انتقاد از نفوذ سیستم پزشک سالار در لایه های مختلف حاکمیت، اظهارداشت: این نگاه حاکم، باعث شده تا مشکلات، مطالبات و معوقات پرستاری، بین وزارت بهداشت، دولت و مجلس، پاسکاری شود.

وی افزود: نمونه آشکار تبعیض علیه پرستاری، قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که آخرین بار آیین نامه آن در سال ۹۵ از وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه رفت و نهایتا بعد از دستورات مختلف که پای آن نوشته شد، بعد از سه سال دوباره به پله اول رسید، یعنی اجرای این قانون به وزارت بهداشت محول شد.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت عزم و اراده ای برای اجرای این قانون ندارد، گفت: این شرایط باعث شده موجبات نارضایتی پرستاران فراهم شود.

دبیرکل خانه پرستار، افزود: جامعه پرستاری از مجلس جوع می خواهد که چرا قانونی که ۱۱ سال پیش به تصویب نمایندگان رسیده، هنوز اجرایی نشده است.

شریفی مقدم، با طرح این سئوال که چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری برای اجرا به وزارت بهداشت برگشت، گفت: وقتی قوانین اجرا نشود، کاغذ پاره ای بیش نیست.

وی با اشاره به معوقات یک ساله پرستاری، افزود: پرستاران به این نتیجه رسیده اند که دولت، مجلس و وزارت بهداشت، هیچ کاری برای آنها نمی کند.

شریفی مقدم با اشاره به نامه ای که جامعه پرستاری به معاون پرستاری وزارت بهداشت نوشته اند، گفت: حل مشکلات پرستاری فراتر از معاونت یک وزارت خانه است.

دبیرکل خانه پرستار در پایان افزود: متاسفانه عزم و اراده ای در دولت، مجلس و وزارت بهداشت، برای حل مشکلات پرستاری نیست و از همین رو، جامعه پرستاری ملتهب است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید