معرفی نانوسنسورهایی با کاربردهایی شگفت انگیز

    کد خبر :297346

نسل جدید سنسورهای فوق کوچک با کاربردهای گسترده ای معرفی شده اند. کاربردهایی که از شناخت و زندگی در سیارات دوردست تا تکنولوژی های پزشکی گسترده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از سی نت، ایلان ماسک این نانوذرات را BS می نامند و معتقد است نقشی مهم در اکتشافات فضایی دارند اما به نظر می رسد نانوسنسورهای جدید می توانند کاربردهای دیگری مثل استفاده در دستگاه های تشخیصی پوشیدنی، ابزارهای کشاورزی و سلامت و پزشکی داشته باشند.

ایلان ماسک اخیرا در توییتر نوشت که فناوری نانو “100٪ مترادف با BS است”. اما این نقل قول از دید پژوهشگران دانشگاه ملی استرالیا (ANU) اشتباه است.

یک مقاله که اخیرا از سوی پژوهشگران این دانشگاه منتشر شده نشان می دهدنانوسنسورهای نوری، 50 برابر نازک تر از موی انسان هستند. در نتیجه به راحتی به لباس ها متصل می شوند و می توانند روزی به پزشکان کمک کنند تا بیماری های مزمن را شناسایی و مدیریت کنند.

آنتونیو تریکولی رئیس آزمایشگاه تحقیقات فناوری نانو در ANU، توضیح می دهد: “این اختراع هیجان انگیز نشان می دهد که ما در طراحی نسل بعدی دستگاه های پوشیدنی قرار داریم که به مردم کمک می کند طولانی تر زندگی کنند.”

یکی دیگر از اعضای این تیم که روی سنسورهای جدید کار می کند، نیز گفت: “سنسورهای ما میتوانند برای تشخیص اینکه آیا یک گیاه دارای یک بیماری خاص است یا یک میوه رسیده است،نیز کاربردی باشند.آنها حتی می توانند برای بهتر درک کیهان و جستجوی موجودات فرازمینی مورد استفاده قرار گیرند.”

دکتر محسن رحمانی، محقق ایرانی دانشکده فیزیک و مهندسی تحقیقاتی ANU، می گوید: “نانوسنسورها به طور بالقوه می توانند در ماهواره ها یا فضاپیمای کوچکی که می توانند به کشف حیات در سیاره های دور کمک کنند، به کار گرفته شوند.”

با این نوع تطبیق پذیری، سوال اینجاست که آیا این شانس وجود دارد که یک روز نانوسنسورهای جدید را بتوان روی یک سفینه فضایی قرار داد ؟(شاید حتی یک نام تجاری با نام SpaceX)

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید