دل به تضمین ها در قراردادهای خارجی نبندیم

    کد خبر :297089

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد در شرایط خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام نمی توان به تضمین هایی که در قراردادهای خارجی بویژه خودروسازان اروپایی گرفته شده است، دل بست و تنها راه، تقویت توان داخلی است.

به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از برجام را اعلام کرد.
در پی این اقدام، «محسن صالحی نیا» معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد با توجه به تدابیر اندیشیده شده، اقدام آمریکا بر همکاری‌های خارجی صنعت خودرو از جمله با خودروسازان اروپایی تاثیری نمی گذارد اما اینک زمزمه های خروج خارجی ها از صنعت خودرو ایران به گوش می رسد. دیروز (سه شنبه) خبرگزاری فرانسه از تصمیم شرکت خودروسازی پژو- سیتروئن برای توقف فعالیت ها در ایران خبر داد.
در این پیوند نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا تصریح کرد: تضمین ها تا حد ممکن در قراردادهای خارجی دیده می شود اما وقتی مسائل کلان جهانی بویژه تحریم ها مطرح می شود، شرکت های خصوصی آن را به مثابه نوعی شرایط ویژه و اضطراری تلقی می کنند و برای خود حق خروج در نظر می گیرند.
«رضا علیزاده» افزود: وقتی بحث روابط بین کشورها پیش می آید، حتی اگر تضمینی در قراردادها پیش بینی شده باشد، دردی را دوا نکرده و از حیز انتفاع خارجی می شود.
چندی پیش دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان کشور به ایرنا گفت: اگر صنعت قطعه سازی به دنبال دریافت تضمین از شرکای خارجی است، باید مقوله دریافت غرامت را در قراردادهای خود بگنجاند تا در صورت خروج احتمالی آنها مشول خسارت نشود.
«آرش محبی نژاد» اضافه کرد: در این موضوع باید به گونه ای عمل شود که تحریم ها جزو موارد «غیرمترقبه» لحاظ نشوند، زیرا در این صورت امکان شانه خالی کردن خارجی ها از زیر بار مسوولیت وجود دارد.

** خروج خودروسازان اروپایی قابل پیش بینی بود
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره زمزمه های خروج خودروسازان اروپایی از ایران افزود: پیش بینی می شد که اروپایی ها نتوانند به تنهایی در این موضوع مقاومت کنند.
به گفته این نماینده مجلس، دولت های اروپایی اگر هم بخواهند نمی توانند شرکت های خصوصی خود را به تداوم فعالیت در ایران وادار کنند، زیرا این شرکت ها به دنبال منافع خود بوده و هرکجا به صرفه است حضور می یابند.
علیزاده ادامه داد: نباید و نمی توانیم زمینه تعاملات و مذاکرات با طرف های خارجی را تعطیل کنیم اما در عین حال نباید روی همکاری آنها حساب کنیم.

** تقویت توانمندی داخلی
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در صنعت خودرو، ظرفیت های داخلی کشور پاسخگوی نیازهاست و باید از این صنعت بیشتر حمایت کنیم؛ در عین حال خودروسازان داخلی نیز باید برای ارتقای کیفی و قیمت های رقابتی تر گام بردارند.
علیزاده با اشاره به شعار سال درباره حمایت از کالای ایرانی، ابراز امیدواری کرد با تبدیل تهدید پیش آمده به فرصت، تا حد ممکن در توانمندسازی صنعت خودروسازی داخلی و استفاده از قابلیت ها بکوشیم.
«نباید در مقطع فعلی دچار هیجان شده و بازار را به خودروهای خارجی بی کیفیت واگذار کنیم».
علیزاده اضافه کرد: خودروسازان خارجی بویژه اروپایی و چینی همواره به دنبال فروش خودرو و کسب سهم بالاتری از بازار ایران هستند و در شرایط فعلی تحریم نیز این هدف را دنبال می کنند اما از آنجا که انتقال سرمایه و فناوری کمتر اتفاق می افتد، نباید میدان را به آنها واگذار کنیم.
به گفته «محسن جهرودی» مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا، در دور جدید تحریم های آمریکا، هیچ بحثی از ممنوعیت ورود خودرو به ایران دیده نمی شود اما تجارت قطعات منفصل مشمول جریمه های این کشور می شود تا صنعت خودرو آسیب ببیند.
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد در شرایط اعمال محدودیت در تخصیص ارز 4200 تومانی و اولویت بندی آن، اختصاص ارز به خودروهای خارجی به هیچ عنوان توجیه ندارد.
وی توضیح داد: اگر کسی از پول و امکانات کافی برای خرید خودرو خارجی برخوردار است، می تواند آن را با دلار آزاد تهیه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید