نصب آزمایشی پلاک دیجیتال روی خودروها در کالیفرنیا

  • خودرو
  • چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۵۴
    کد خبر :297018

ایالت کالیفرنیا برای اولین‌ بار، پلاک دیجیتال خودرو را به‌صورت آزمایشی استفاده می‌کند. این پلاک‌ها از فناوری جوهر الکترونیکی بهره می‌برند و ۷۰۰ دلار هزینه دارند.

با گذشت حدود پنج سال از تصویب قانون فروش پلاک دیجیتال خودرو در ایالات کالیفرنیا، سرانجام اولین خودروهای مجهز به این پلاک‌ها از هفته گذشته وارد جاده‌ها شدند. ایالت کالیفرنیای آمریکا به‌عنوان مهد سیلیکون ولی، همیشه در زمینه پیاده‌سازی فناوری‌های جدید و پیشرفته پیشرو به شمار می‌رود و حالا نوبت به استفاده از پلاک دیجیتال خودرو رسیده است. اداره وسایل نقلیه (DMV) کالیفرنیا با همکاری شرکت ریوایور اتو (Reviver Auto) پروژه‌ای برای عرضه پلاک دیجیتال خودرو در نمایندگی‌های فروش کلید زده‌ است. در این پلاک‌های دیجیتال از نمایشگر با فناوری جوهر الکترونیکی (E Ink) مشابه کتابخوان‌ها استفاده می‌شود که مصرف انرژی بسیار پایینی دارد. چنین پلاک‌هایی مجهز به باتری و ردیاب GPS هستند که مزایای زیادی برای آن‌ها به همراه دارد.

یکی از مواردی که ممکن است شهروندان عادی را از نصب پلاک دیجیتال خودرو منصرف کند، قیمت بالای آن‌ است؛ قیمت اعلام‌شده توسط سازنده بدون احتساب هزینه نصب، بالغ بر ۶۹۹ دلار در نظر گرفته شده و علاوه بر آن شامل پرداخت ماهانه ۷ دلار دیگر نیز خواهد بود. آن‌طور که گفته می‌شود، پلاک دیجیتال فعلا تنها در نمایندگی‌های مجاز خودرو که توسط شرکت ریوایور اتو انتخاب شوند، عرضه خواهد شد.

با این حال طرح جدید ریوایور اتو مزایای خاصی به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به حذف برچسب‌های مختلف، تسهیل خدماتی نظیر تمدید مدارک، پرداخت عوارض اتوبان و پارکینگ‌‌ اشاره کرد. علاوه بر این صفحه نمایش پلاک دیجیتال هنگام توقف خودرو، قابلیت نمایش پیام‌های خاص نیز دارد.

رانندگان متقاضی پلاک دیجیتال خودرو می‌توانند درخواست خود را به‌صورت آنلاین ثبت کنند و از پرداخت عوارض سالانه معاف شوند؛ اما گفته می‌شود رانندگان برای گرفتن پلاک‌ دیجیتال خودرو باید مبلغی در حدود ۷۰۰ دلار به‌جز هزینه‌های نصب پرداخت کنند و ماهانه نیز مبلغ ۷ دلار از آن‌ها گرفته خواهد شد.

نکته جالب دیگر این‌که در حال حاضر تنها می‌توان پلاک عقب خودرو را به نمونه‌های دیجیتال مجهز به جوهر الکترونیکی تبدیل کرد و راننده باید حتما از مدل‌های قدیمی برای پلاک جلو استفاده کند. در حال حاضر تنها ۱۱۶ خودرو در کل ایالت کالیفرنیا از پلاک دیجیتال ریوایور اتو استفاده می‌کنند و قرار است این طرح تا سال ۲۰۲۰ به‌صورت آزمایشی اجرا شود. پس از آن در صورت دریافت تأییدیه نهایی، استفاده عمومی از چنین پلاک‌هایی اجباری خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های مقامات فدرال کالیفرنیا درباره پلاک دیجیتال خودرو، بحث امنیت و احتمال هک شدن سرورهای پشتیبانی آن‌ها و سوء استفاده از اطلاعات شخصی و هویتی کاربران است. البته کالیفرنیا تنها ایالت آمریکا نیست که به دنبال استفاده از پلاک دیجیتال به‌جای مدل‌های قدیمی است و ایالت‌های تگزاس، فلوریدا و آریزونا نیز چنین طرحی را برای تسهیل خدمات ترافیکی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

پیش از این مقامات دبی در امارات متحده عربی نیز اعلام کرده بودند که قصد دارند به‌زودی استفاده از پلاک دیجیتال خودرو را آغاز کنند. استفاده از پلاک‌ دیجیتال خودرو می‌تواند سرعت تشخیص را توسط نیروهای پلیس و امدادی به میزان زیادی افزایش دهد؛ در موارد اضطراری نیز می‌توان با سرعت بسیار بیش‌تری خودروی مورد نظر را در شهر پیدا کرد و فعالیت‌هایی مانند اخذ عوارض و جریمه رانندگی نیز بدون تأخیر در پروفایل خودرو ثبت می‌شود و قابل مشاهده یا رهگیری خواهند بود. همانند هر فناوری دیگری، در مورد پلاک دیجیتال خودرو نیز بحث حریم خصوصی و امنیت مطرح است. یکی از نگرانی‌های مخالفان این طرح در کالیفرنیا، وجود سیستم ناوبری GPS در پلاک دیجیتال خودرو است که می‌تواند حریم شخصی رانندگان و سرنشینان را تحت تأثیر قرار دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید