گورباچف: روسیه و آمریکا نباید تا ابد با یکدیگر رویارویی کنند

    کد خبر :296678

رئیس جمهوری اتحاد جماهیر پیشین شوروی روابط روسیه و آمریکا را به بن بست تشبیه و به سران دو کشور توصیه کرد از تشدید سیاست تحریمی علیه یکدیگر و اعمال متقابل تحریم ها و اظهارات خصومت جویانه خودداری کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از ریانووستی، میخائیل گورباچف گفت: روسیه و آمریکا نباید تا ابد با یکدیگر رویارویی کنند، مساله اصلی امروز این است که چه باید کرد تا از بن بست کنونی در روابط دو کشور خارج شد و مناسبات روسیه و آمریکا از نقطه رکود کامل به سوی توسعه حرکت کند.
وی تصریح کرد: ما سال 2017 را از دست دادیم و تقریبا نیمی از سال 2018 هم گذشته است و باید فرصت ازدست رفته برای بهبود روابط روسیه و آمریکا جبران شود.
گورباچف ادامه داد: در وهله اول توصیه می کنم که از تشدید تحریم ها میان روسیه و آمریکا خودداری شود و مقام های دو کشور اظهارات خصمانه علیه یکدیگر بیان نکنند و سران دو کشور هر چه زودتر با هم دیدار کنند.
وی با بیان اینکه برگزار نشدن مذاکرات کامل میان روسای جمهوری روسیه و آمریکا یک مساله غیرعادی است، افزود: باید دستور کار مذاکرات سران دو کشور را تعیین کرد.
گورباچف با بیان اینکه مهار مسابقه تسلیحاتی، ثبات و تایید توافقنامه کاهش تسلیحات راهبردی باید در اولویت سران دو کشور قرار گیرد، گفت: در این مسائل باید تحرک لازم از طرف روسای جمهوری دو کشور صورت گیرد علاوه بر این باید گفت وگوها بین دو کشور ازجمله درباره مسائل منطقه ای و جهانی و موضوعات دوجانبه آغاز شود.
روابط روسیه و آمریکا از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوِیژه آمریکا نزدیک روسیه در شرق اروپا و دریای بالتیک، اوضاع اوکراین و همچنین سوریه تیره شده است.
آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور و الحاق کریمه به خاک روسیه، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.
آمریکا یکی از دلایل ناکامی خود در سوریه را روسیه می داند و به همین دلیل بسته تحریمی جدید علیه روسیه در دست تهیه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید