انفجار تازه در آتشفشان گواتمالا

  • حوادث
  • چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۱۹
    کد خبر :296588

آتشفشان فوئگو در گواتمالا بار دیگر فوران کرده و مواد مذاب را از ضلع جنوبی راهی نواحی پایین‌تر کرده است.

به گزارش ایسنا، سازمان‌های امدادرسان که برای کمک رسانی به آسیب دیدگان و بیرون کشیدن اجساد پس از فوران روز یکشنبه به محل حادثه رفته بودند اکنون در حال تخلیه محل هستند.

از زمان وقوع اولین فوران در روز یکشنبه تاکنون مرگ ۷۲ نفر تایید شده اما شمار زیاد دیگری همچنان مفقود هستند.

مقام ها می گویند که فعالیت آتشفشان فوئگو بر زندگی ۱.۷ میلیون نفر تاثیر گذاشته و سه هزار نفر مجبور به تخلیه خانه هایشان و زندگی در پناهگاه ها شده اند.

روستاهای واقع در پای این کوه زیر خاکستر و گِل آتشفشانی دفن شده اند. زمین شناسان پیش تر در روز سه شنبه گفته بودند فوران اولیه که باعث صعود خاکستر تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری شد اکنون پایان یافته است.

همچنین ادی سانچر، مدیر موسسه ملی لرزه شناسی گواتمالا گفته بود که آتش‌فشان در چند روز آینده فوران نخواهد کرد.

به همین دلیل به هنگام وقوع فوران تازه ماموران برای یافتن اجساد تلاش می کردند.

سرجیو کاباناس، مدیر سازمان حوادث غیرمترقبه نیز گفته است که پیش از فوران روز یکشنبه دستور تخلیه داده نشده بود. به گفته او ساکنان منطقه آموزش دیده بودند اما به دلیل وقوع بیش از حد سریع فعالیت آتشفشانی قادر به اجرای آنها نبودند.

فوران روز یکشنبه همچنین باعث روان شدن جریان های سریع موسوم به “پیروکلاستیک” شد که مخلوطی از گاز بسیار داغ و مواد آتشفشانی است و دو ناحیه مسکونی ال رودیو و سن میگل لوس لوتس را پوشاند.

به گزارش بی بی سی، همچنین جنین کرپنر، متخصص علوم آتشفشانی گفت که مردم نباید خطر رانش جریان های “پیروکلاستیک” و گل آتشفشانی را دست کم بگیرند.

او گفت: فوئگو یک آتشفشان خیلی فعال است و در ناحیه ای با بارندگی های سنگین قرار دارد. به این ترتیب وقتی باران شدیدی می بارد رسوبات ناشی از فوران آتشفشان را می شورد و در رودهایی از گل و سنگ روان می کند که خیلی خطرناک و مرگبار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید