مکرون: تصمیم ایران به معنای خروج از برجام نیست/ جایگزین دیگری برای برجام نداریم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ ۸:۰۷
    کد خبر :296570

رئیس جمهوری فرانسه تصمیم اخیر ایران درباره فعالیت هسته ای خود را به معنای خروج از برجام ندانست اما از طرف های این توافق خواست به سمت تنش نروند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری بازتاب، امانوئل مکرون روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به فرانسه سفر کرده است،افزود: اگر یک طرف تصمیم بگیرد که توافق را فسخ کند، طرف های دیگر تشویق نخواهند شد که آن را نگهدارند. این توافق عالی نبود اما یکی از توافق های خوب بود و ما باید آن را نگه داریم. برجام عالی نبود، من موافقم اما از آنچه که پیش از آن بود، بهتر است.

این اظهارات مکرون به تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام اشاره دارد که البته با تشویق و حمایت رژیم صهیونیستی و سعودی انجام شد.

رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: من همه طرف ها را دعوت می کنم که این وضعیت را آرام کنند و به سمت تنش نروند چرا که فقط به درگیری هدایت می کند.

مکرون ادامه داد:مایلم که ایران در قالب برجام بماند و درباره موضوع های دیگر گفت و گو کنیم. در وهله اول امنیت جمعی چرا که پاسخی به نگرانی های اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه است.

وی توضیح داد:فکر می کنم که آژانس بین المللی انرژی اتمی این توافق را رصد می کند و ما جایگزین دیگری برای آن نداریم.

رئیس جمهوری فرانسه به بخش اقتصادی برجام و بهره مندی ایران از آن اشاره کرد و مدعی شد: آنچه که نتانیاهو درباره دستیابی تهران به پول گفت درست است اما ما درباره این صحبت نمی کنیم که پس از توافق به شرکت های اروپایی و آمریکایی بگوئیم که به ایران بازگردید.

به عقیده مکرون، شرکت ها تصمیم می گیرند که به ایران بروند یا از آن خارج شوند. ما باید مطمئن شویم که هر فعالیتی برای مردم است نه فقط برای حکومت.

وی همچنین به مساله نفوذ منطقه ای ایران اشاره کرد و مدعی شد: ما درباره حضور نظامی ایران در منطقه احساس نگرانی داریم و این حس ما و همتایان اروپایی ما است. توافق هسته ای فعالیت های ایران را تا سال 2025 محدود می کرد. ما می خواهیم به یک فرایند گروهی برسیم تا با هم همکاری کنیم و راهی برای ضمانت بیابیم.

رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: این مساله برای امنیت اسرائیل بسیار دارای اهمیت است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید