انتقاد تند مطهری از سازمان ملل

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۵۱
    کد خبر :296284

مطهری: سازمان ملل متحد هم که باید زمینه مشارکت تمام کشورهای جهان را در تصمیم گیری های بین المللی فراهم کند، دارای نقیصه بی عدالتی است؛ چنین ساختار ناعادلانه ای به نهادهای دیگر بین المللی که می توانند نقش مهمی در برقراری صلح و امنیت در جهان ایفاء کنند، تسری پیدا کرده است و به زیاده خواهی و سلطه طلبی برخی کشورها مشروعیتی غیرواقعی داده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) از نمونه‌های بی‌عدالتی در جهان است، چراکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهدات خود را اعلام کرده است.

به گزارش ایلنا، علی مطهری در همایش بین المللی توسعه نظام های پارلمانی در مسکو اظهار داشت: زیرپا گذاشتن پیمان های بین المللی براساس دلایل واهی و غیرواقعی به هرج و مرج امنیتی در جهان دامن زده است. این استانداردهای دوگانه و رفتارهای سودجویانه بر همه روابط در سطوح مختلف و موضوعات گوناگون سایه سنگینی انداخته است، گفتمان نفرت را بیش از گذشته تقویت کرده و تبدیل به عاملی تهدید کننده برای صلح و امنیت بین المللی شده است.

وی افزود: تا زمانی که بی عدالتی در روابط بین الملل و در ساختارهای جهانی وجود دارد و گروهی در مقام دفاع و گروهی دیگر مهاجم همیشگی برای گسترش قدرت و سلطه خود هستند، هرگز منافع دولت ها و ملت ها با هم تطابق پیدا نخواهد کرد.ناهنجارها و به تبع آن، ناامنی ها ازبین نخواهد رفت و حتی ممکن است منجر به شکل گیری دشمنی های جدید و افزایش ناامنی شود. خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای (برجام) یکی از نمونه های بی عدالتی در جهان است، این درحالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی ایران به تعهدات خود را اعلام کرده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در اینجا پارلمان های دنیا وظیفه دارند نسبت به این نقض پیمان و بی عدالتی اعتراض کنند؛ اگر توسعه و پیشرفت همه جانبه را به عنوان اساس صلح و آرامش در جهان بدانیم، عدالت و تلاش برای تحقق آن، بنیان اساسی توسعه، پیشرفت، صلح و آرامش و در نهایت امنیت در عرصه بین المللی خواهد بود.

وی با بیان اینکه اگر با نگاهی عمیق به مهم ترین اهداف انبیای الهی بنگریم، در می یابیم که مهم ترین اهداف انبیا، برقراری عدالت و صلح جهانی بوده است، ادامه داد: برای اینکه پارلمان ها در تقویت امنیت بین المللی نقش مهمی ایفا کنند، قدم اول ضرورت توجه پارلمان ها به عدالت در سطح جهانی است که می تواند مبنای مشترک همه پارلمان ها در تعاملات و روابط آنها قرار گیرد. برای تحقق این امر، کارگروهی متشکل از مراکز پژوهشی پارلمانی، روی این مساله کار کرده و پیش نیازهای آن را شناسایی کنند تا در نشست های بعدی، ماحصل کار آنها به عنوان یک قطعنامه صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: نمونه دیگر بی عدالتی در دنیا برخورد معکوس با اشغالگر و کسانی است که با اشغال سرزمین شان مبارزه می کنند، پارلمان های دنیا نباید اشغال را به رسمیت بشناسند؛ معتقدم چالش کنونی جهان و عامل اصلی ناامنی در عرصه بین المللی، وجود بی عدالتی در روابط و در درون نظام جهانی است به نحوی که این بی عدالتی به عنوان مانع عمده ای در رشد، آزادی ملت ها، استقلال سیاسی، توسعه و پیشرفت اقتصادی و برخورداری از رفاه و تامین نیازهای بشری عمل می کند.

مطهری تصریح کرد: سازمان ملل متحد هم که باید زمینه مشارکت تمام کشورهای جهان را در تصمیم گیری های بین المللی فراهم کند، دارای نقیصه بی عدالتی است؛ چنین ساختار ناعادلانه ای به نهادهای دیگر بین المللی که می توانند نقش مهمی در برقراری صلح و امنیت در جهان ایفاء کنند، تسری پیدا کرده است و به زیاده خواهی و سلطه طلبی برخی کشورها مشروعیتی غیرواقعی داده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: امروز همگان دریافته اند که برخوردهای ابزاری و اعمال استانداردهای دوگانه و تبعیض آمیز در مواجهه با تروریسم بین المللی، حقوق بشر، انتشار سلاح های کشتارجمعی و انرژی هسته ای از عوامل مهم ایجاد ناامنی در عرصه بین المللی است و عدم پایبندی به حقوق بین المللی و نقض تعهدات برخی قدرت ها را به همراه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید