اصلاحات قانون اساسی کوبا آغاز شد

    کد خبر :295854

گروهی به رهبری رائول کاسترو رئیس‌جمهوری سابق کوبا، کار اصلاح قانون اساسی این کشور را آغاز کرده اند.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، اصلاحات قانون اساسی کوبا به ریاست رائول کاسترو آغاز شد. اصلاحاتی که کوبا امید دارد با نهایی شدن آن ضمن حفظ نظام سوسیالیستی راه برای اصلاحات اقتصادی و گشایش اجتماعی در این کشور هموار شود.

آن طور که گفته شده محدود ساختن دوره ریاست‌جمهوری و به رسمیت شناختن حق ازدواج برای همجنس‌گرایان دو بخش اصلی اصلاحاتی است که این کمیته مشغول بررسی آن است.

یکی دیگر از اهداف اصلی اصلاح قانون اساسی رسمی‌سازی نظام اقتصادی کوبا و افزایش تسامح اجتماعی در این کشور عنوان شده است هر چند مقام‌های کوبا تاکید می‌کنند هر اصلاحاتی باید با توجه به اصل غیرقابل بازگشت بودن نظام سوسیالیستی در این کشور مد نظر قرار داده شود.

میگوئل دیازکانل، رئیس‌جمهوری جدید کوبا اعلام کرده رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری سابق و برادر فیدل کاسترو، رهبر و بنیانگذار انقلاب کمونیستی کوبا رهبری شورای اصلاح قانون اساسی را بر عهده خواهد داشت.

فیدل کاسترو و برادرش رائول روی هم رفته حدود ۶۰ سال یعنی از سال ۱۹۵۹ تا ۲۰۱۸ قدرت را در کوبا در دست داشتند اما اکنون یکی از موارد اصلی اصلاح قانون اساسی تعیین محدودیت برای دوره زمامداری در این کشور است.

دیازکانل هم یک سوسیالیست قسم خورده است و در مراسم تحلیف خود تاکید کرد که در کوبا هیچ جایی برای آنهایی که در پی رواج کاپیتالیسم (سرمایه‌داری) هستند وجود ندارد.

آخرین اصلاح قانون اساسی کوبا به ۱۶ سال پیش (۲۰۰۲) باز می‌گردد که غیرقابل بازگشت بودن نظام سوسیالیستی در آن به تصریح گنجانده شد.

با وجود این، اغلب مردم کوبا با خوش‌بینی منتظر این اصلاحات و پیامدهای آن بر اقتصاد این کشور و آینده اجتماعی آن هستند.

دولت کوبا جدول زمانی برای بررسی و نهایی شدن کار شورای اصلاح قانون اساسی تعیین نکرده اما گفته اصلاحات تدریجی و گام به گام خواهد بود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سال گذشته با لغو احکام باراک اوباما درباره کوبا، محدودیت‌های سفر و تجارت با کوبا را دوباره وضع کرد هرچند از سرگیری روابط سیاسی و دیپلماتیک که در ماه‌های پایانی دوران ریاست جمهوری اوباما با بازگشایی سفارت‌های دو کشور آغاز شد را متوقف نکرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید