اقتصاد صیادان گیلانی به خطر افتاده است؟

    کد خبر :295313

ولی داداشی نماینده آستارا گفت: امروز سرسبزی استان گیلان پوششی است بر مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد. در استان گیلان به شدت مشکل فاضلاب حس می‌شود؛ سطح آب‌های زیرزمینی بالاست و وقتی یک یا دو متر از زمین حفر می‌شود به آب می‌رسیم.

وی افزود: متاسفانه سیستم دفع فاضلاب در استان وجود ندارد. در شهرستان آستارا پس از یک سال و نیم پیگیری و تلاش توانستیم 28 میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکل فاضلاب بگیریم و اکنون کلنگ این کار خورده شده است. از طرفی مشکل دفع زباله هم در استان وجود دارد و زباله باعث آسیب به طبیعت شده است. استان گیلان یک استان زیبا و سرسبز است اما به دلیل مشکلی که در دفع زباله داریم تا حدودی شکل زیبای گیلان تحت تاثیر قرار گرفته است.

نماینده آستارا درباره اینکه نقش توریست در تولید زباله‌ای که شکل استان را زشت کرده چقدر است، گفت: توریست مهمان استان است و همه برای آن‌ها احترام قائل هستیم. حضور این افراد برای استان آورده‌هایی را دارد و در کنار این اثرات مثبت تولید زباله و حتی ریخت و پاش زباله بطوری که شکل طبیعت را به هم می‌زند را هم در پی دارد ولی عمده زباله ما از جمعیت پایدار خود استان است. متاسفانه زباله استان بصورت اکوسیستمی دفع نمی‌شود و این یک چالش بزرگ برای تمام شهرهای استان گیلان است. امیدوارم وزارت کشور بطور جدی به موضوع ورود پیدا کند، از طرفی وزارت نیرو هم می‌تواند کمک شایانی به این مسئله بکند و با سوختن زباله‌ها آن را تولید به برق و انرژی‌های دیگر کند.

سازمان حفاظت از محیط زیست باید جدی‌تر وارد شود

داداشی با اشاره به همکاری وزارتخانه‌ها، متذکر شد: یکسری اقداماتی شده اما نتیجه دلخواه اتفاق نیفتاده است. ما حتی خواهان حضور جدی و عملیاتی‌تر سازمان حفاظت از محیط زیست به موضوع هستیم. اکنون دریای خزر در شرف آلودگی است. در حال حاضر آب نزدیک به ساحل شفاف نیست و باید چند کیلومتری از ساحل فاصله گرفت تا شفافیت دریا را دید در حالی که در گذشته اینچنین نبود و این قضیه بسیار نگران‌کننده است. به خاطر فاضلابی که در دریا ریخته می‌شود امروز آب کدر شده است. زباله‌هایی که به صورت اصولی دفع نشده به سمت دریا سرازیر می‌شود و همین خود دلیلی بر بوجود آمدن یک شرایط ضداکوسیستمی شده است.

اقتصاد صیادان به خطر افتاده است

رویداد 24 نوشت: وی در پاسخ به اینکه آلودگی دریا چقدر بر شیوع بیماری‌های خاص تاثیر گذاشته شده است، افزود: هم زباله و هم فاضلاب دارای میکروب‌های مختلف است. از این‌رو عموم مردم ساکن در منطقه و مخصوصاً کودکان آن‌ها در معرض بیماری‌های حاصل از آن قرار دارند. اگر امروز فکر اساسی برای این موضوعات نشود در آینده، هزینه زیادی را بر دست دولت خواهد گذاشت. به واسطه همین آلودگی دریا کار صید ماهی توسط صیادان به مشکل خورده است. آلودگی آب نزدیک به ساحل باعث شده ماهی‌ها به لحاظ اکوسیستم کمتر در آب‌های منتهی به ساحل دیده شوند. متاسفانه مدت‌هاست که صیادان ما به تبع همین اتفاقات با کاهش صید ماهی مواجه شدند و اقتصاد این قشر هم به خطر افتاده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید