تنش میان چین و آمریکا بالا گرفت

    کد خبر :295077

چین ماه گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار بمب افکن‌های خود را در جزیره وودی واقع در مجموع الجزایر پاراسل مستقر کرده است؛ اقدامی که آمریکا آن را “موجب بر هم خوردن ثبات در منطقه” ارزیابی کرد.

چین در پاسخ به اظهارات وزیر دفاع آمریکا گفته حق خود می‎داند که در هر نقطه از سرزمینش که اراده کند نیروی نظامی مستقر کند. جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا از تحرکات نظامی پکن در دریای جنوب چین به شدت انتقاد کرده و این این کشور را به ارعاب همسایگانش متهم کرده است.

به گزارش بازتاب به نقل از بی بی سی، روز شنبه (دوم ژوئن – ۱۲ خرداد) یک ژنرال عالی‌رتبه ارتش چین با “غیرمسئولانه” خواندن اظهارات وزیر دفاع آمریکا از حق کشورش برای اعزام و جابجایی نیرو در داخل مرزهای کشورش سخن گفت.

در این عکس متعلق به سال ۲۰۱۵ ناوگان جنگی چین در کناره‌های میسچیف جزایر مورد مناقشه اسپرتلی دیده می‌شوند

این در حالی است که مالکیت بر مناطقی از دریای جنوب چین محل مناقشه میان شش کشور است و همسایگان چین بارها از این کشور به علت استقرار و استحکام مواضع در جزایر متعدد آب‌های این منطقه به شدت انتقاد کرده‌اند.

ژنرال متیس، وزیر دفاع آمریکا در حالی که در یک کنفرانس نظامی در سنگاپور حضور یافته با انتقاد از تحرکات نظامی چین گفته این کشور تسلیحات نظامی سنگین شامل موشک‌های ضدناو، موشک‌های زمین به هوا، و تجهیزات کورکننده رادار به دریای جنوب چین گسیل کرده است.

در پاسخ به این سخنان وزیر دفاع آمریکا، ژنرال هی لی که او هم در کنفرانس نظامی سنگاپور حضور یافته گفته: “هرگونه اظهارنظر غیرمسئولانه از سوی کشورهای دیگر (برای چین) پذیرفتنی نیست.”

این ژنرال ارتش چین گفته اعزام نیروها به جزایر جنوب دریای چین بخشی از سیاست ملی دفاعی پکن است و “هدف از این تحرکات پیشگیری از اجازه تعرض دیگران” بوده است.

“تا جایی که در داخل اقلیم و ارضی خودتان هستید می‌توانید تسلیحات و نیروها را به هر نقطه که اراده کنید بفرستید. و ما هر کشوری را که بخواهد در این زمینه سر و صدا راه بیندازد به چشم مداخله‌گر در امور داخلی‌مان نگاه می‌کنیم.”

ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا علاوه بر اشاره به تحرکات نظامی چین گفته است: “بر خلاف ادعای چین استقرار این تسلیحات دقیقا با هدف استفاده از قدرت نظامی برای ارعاب و تهدید صورت گرفته است.”

“سیاست پکن در دریای جنوب چین کاملا در تضاد با استراتژی است که ما از بسط آن صحبت می‌کنیم و آن مبتنی بر شفافیت و گشایش است. این چنین سیاستی از سوی پکن موجب زیر سوال رفتن اهداف این کشور در مرزهایش می‌شود.”

این تصویری از هواپیماهای نظامی چین که ماهواره‌های جاسوسی از فراز جزیره وودی تهیه کرده‌اند

با وجود این انتقاد تند، وزیر دفاع آمریکا گفته واشنگتن همچنان در پی “همکاری سازنده و روابط مبتنی برای نتایج ملموس با چین است” و هر زمان که فرصتی برای مشارکت در این زمینه‌ها به وجود آید آمریکا با چین همکاری خواهد کرد.

چین ماه گذشته اعلام کرد که برای نخستین بار بمب افکن‌های خود را در جزیره وودی واقع در مجموع الجزایر پاراسل مستقر کرده است؛ اقدامی که آمریکا آن را “موجب بر هم خوردن ثبات در منطقه” ارزیابی کرد.

مالکیت بر جزیره وودی که چین آن را یونگ‌شین می‌نامد مورد مناقشه سه کشور چین، ویتنام و تایوان است.

ژنرال متیس که برای حضور در این کنفرانس به سنگاپور سفر کرده این سخنان را تنها ۱۰ روز پیش از برگزاری ملاقات تاریخی میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، طرح کرد. دیداری که قرار است روز ۱۲ ژوئن در سنگاپور برگزار شود و برای نخستین بار رهبری از کره‌شمالی با یک رئیس‌جمهور وقت آمریکا بر سر میز مذاکره بنشیند.

او در این کنفرانس همچنین به مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی اشاره کرده و گفته “موضوع خروج نیروهای آمریکا از کره‌جنوبی روی میز این مذاکرات نیست” بلکه خواسته واشنگتن مبتنی بر خلع سلاح کامل، غیرقابل بازگشت و قابل راستی‌آزمایی پیونگ یانگ همچنان محور اصلی گفتگو میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید