معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش است

    کد خبر :294118

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: شکار پایدار از الزامات مورد وفاق تمام متخصصان و مجامع علمی مرتبط با حفاظت حیات وحش در جهت حفظ تنوع زیستی است.

به گزارش ایسنا حمید ظهرابی افزود: خردادماه عموما نه فصل جفتگیری حیات وحش است و نه فصل زایمان.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط خاص جوی سال جاری و تاخیر احتمالی در زمان جفت‌گیری حیات وحش طوری برنامه‌ریزی شده که در مناطق سردسیر که عموما زایمان با کمی تاخیر انجام می‌شود، پروانه شکار صادر نشود چرا که تعداد معدودی از افراد گله ممکن است با چند روز تاخیر زایمان کنند بنابراین تمام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز استرس در حیات وحش صورت گرفته است.

ظهرابی افزود: پروانه شکار برای شکار جنس نر صادر شده است و در این فصل کاملا از ماده ها و بره ها و بزغاله ها جدا هستند. پروانه شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر می‌شود و برای بومیان نیز سهمیه ای به قیمت بسیار پایین پیش بینی شده است.

به گفته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، شکار پایدار ابزاری شناخته شده برای حفاظت و مدیریت حیات وحش در جهان به شمار می رود. نقطه قوت این طرح کاهش فشار بر زیستگاه‌ها و حیات حش و پخش کردن زمان بندی انجام شکار و بازگرداندن منافع حاصل از شکار به جوامع بومی و محلی و بهبود حفاظت منطقه و در اجرای برنامه مدیریت گونه‌های جانوری بوده است.

وی اضافه کرد: در گذشته پروانه شکار اتفاقا در فصل حساس جفت‌گیری حیات وحش و مطابق میل شکارچیان صورت می گرفت در فصلی که هم حیوان پوست خوب و زیبایی داشت و هم به دلیل رفتارهای خاص جفتیابی از هوشیاری کافی برخوردار نبود، لذا شکار آن ساده تر انجام می‌شد.

ظهرابی در ادامه اظهار کرد: به خاطر محدودیت زمانی دوماهه فصل شکار در گذشته، فشار زیادی به حیات وحش وارد می‌شد چراکه باید همه شکارچیان دارای مجوز در یک محدوده زمانی حداکثر دوماهه شکار خود را انجام می‌دادند. لذا گاهی اوقات به طور همزمان چند گروه شکارچی در یک منطقه حفاظت شده به شکار می‌پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام) معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: اصلاح فصل شکار با مشورت کارشناسان، متخصصان و حتی شکارچیان علاقه‌مند طبیعت کشور و با هدف کاهش و پخش کردن فشار ناشی از حضور شکارچیان در زیستگاه و دور شدن از فصول حساس جفت گیری، حاملگی و زایمان صورت گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید