نخست وزیر جدید ایتالیا پس از سه ماه بحران سیاسی منصوب شد

    کد خبر :293773

‘سرجو ماتارلا’ رئیس جمهوری ایتالیا ‘جوزپه کونته’ حقوقدادن و استاد دانشگاه را به عنوان نخست وزیر دولت ائتلافی این کشور منصوب کرد.

به گزارش ایرنا، پس از گذشت 88 روز از انتخابات پارلمانی و بحران بی سابقه سیاسی در ایتالیا، سرانجام کاندیدای احزاب برنده در این انتخابات، پنجشنبه شب به عنوان شصت و پنجمین نخست وزیر این کشور مامور تشکیل کابینه شد.
کونته حقوقدان و استاد دانشگاه فلورانس که هیچ سابقه سیاسی ندارد، در دیدار با ماتارلا فهرست کابینه دولت جدید را معرفی کرد. بدین ترتیب دولت جدید ایتالیا روز جمعه ساعت 16 به وقت محلی (18:30 به وقت تهران) سوگند یاد خواهد کرد.
این در حالی است که ‘کارلو کوتارلی’ که پیشتر از سوی رئیس جمهوری مامور تشکیل دولت شده بود روز پنجشنبه ساعت 19:30 به وقت محلی (22 به وقت تهران) این ماموریت را رد کرد. احزاب ‘فورتسا ایتالیا’، ‘برادران ایتالیا’، ‘اتحاد’ و جنبش پنج ستاره پیشاپیش اعلام کرده بودند که به دولت فنی ‘کارلو کوتارلی’ رأی اعتماد نخواهند داد.
پس از هفته ها مذاکره میان احزب برنده انتخابات، سرانجام دولت ائتلافی متشکل از جنبش پنج ستاره و حزب اتحاد شکل گرفت و به یک توافق برای تشکیل یک دولت سیاسی رسیدند.
رهبران سیاسی دو حزب اتحاد و پنج ستاره در دولت جدید معاونت نخست وزیر را برعهده خواهند داشت. ‘متئو سالوینی’ رهبر حزب اتحاد همچنین به عنوان وزیر کشور و ‘لوئیجی دی مایو’ رهبر سیاسی جنبش پنج ستاره به عنوان وزیر کار و سیاست های اجتماعی خواهند بود.
‘جووانی تریا’ اقتصاد دان و استاد دانشگاه نیز به عنوان وزیر اقتصاد و ‘پائولو ساوونا’ به عنوان وزیر امور اروپایی معرفی شدند.
در انتخابات 4 مارس (13اسفند) گذشته، حزب اتحاد موفق به کسب 17درصد آرا در قالب ائتلاف راست گرایان میانه شده بود. ائتلاف راست گرایان میانه شامل حزب ‘فورتسا ایتالیا’متعلق به ‘سیلویو برلوسکونی’، حزب ‘اتحاد’ و حزب ‘برادران ایتالیا’ مجموعا 37 درصد آراء را بدست آورده بود. در حالی که میان احزاب، جنبش پنج ستاره به رهبری ‘لوئیجی دی مایو’ با کسب 32.5 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء را به خود اختصاص داد.
ائتلاف راست میانه به ریاست ‘متئو سالوینی’ در انتخابات 36 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا بدست آورد و ائتلاف چپگرای میانه به ریاست ‘متئو رنتزی’ 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد برای سنا را کسب کرد و در نهایت هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید