موفقیت بورس کالا در حذف رانت و فساد از چرخه معاملات

    کد خبر :293632

وقتی می گوییم روند معاملات در بورس کالا شفاف تر و منطقی‌تر از هر بازاری است، به این معناست که خریداران قبل از ورود به بورس، هویت شان مشخص می شود و مقدار محصول و نرخ خریدشان کاملا شفاف است؛ با این کار می‌توان رصد کرد که آیا مقدار حجم معاملات به صنایع پایین دست رسیده است یا خیر. در واقع شفافیتی که در بورس کالا وجود دارد به معنای حذف رانت است.

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان مطلب فوق در گفت وگو با اقتصاد آنلاین، درباره نقش بورس کالا در حذف رانت گفت:بورس کالا روشی است که در آن شفاف سازی قیمت و معاملات جریان دارد. به طوریکه در این بازار همه چیز شفاف است از قیمت گذاری گرفته تا میزان عرضه محصولات به این ترتیب این یکی از دلایلی است که می توان بورس کالا را در حذف رانت موثر دانست.

این نماینده مجلس با بیان این که عرضه محصولات در بورس کالا روش های گوناگونی دارد بیان کرد:از روش های مختلفی می توان محصولات را در بورس کالا عرضه کرد روش نقدی، گواهی سپرده کالایی و یا با استفاده از روش های خرید سلف و اوراق سلف موازی که این روش ها را بورس برای صنایع فراهم کرده و باید بیش از اینها از روش های مدرن و شفاف بورس بهره برد.

وی مهم ترین عاملی که هنوز برخی صنایع هنوز از بورس کالا استفاده نمی‌کنند را عدم آموزش دانست و گفت: ما در کشور آموزش ندیده ایم و کاربرد بورس کالا برای ما ناآشنا است؛ همچنین مردم و صنعتگران سنتی کار کرده اند و باید رفته رفته روش های استفاده از بورس کالا را ترویج دهیم که این امر می تواند در آینده بازار اقتصادی ما نقش به سزایی داشته باشد.

به گفته وی باید آموزش را از کتابهای درسی آغاز کنیم و معنی بورس را در آن کتاب ها با زبان ساده برای دانش آموزان تعریف کرده و به تدریج آن ها را با مزایای بورس کالا آشنا کنیم.

انارکی ادامه داد: حتی بسیاری از تحصیل کرده های ما معنی بورس را نمی دانند اما در چند سال اخیر با هدایت و معرفی بورس توانستیم برخی از افراد سنتی را به سمت بورس کالا هدایت کنیم و آنها هم اکنون از معامله گران ثابت بورس هستند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر توسعه فرهنگ سازی کارکردهای بورس کالا گفت:من فکر می کنم ما به فرهنگ سازی در زمینه بورس کالا نیاز داریم و در کنار آن به شیوه نظامند به آموزش در زمینه بورس کالا بپردازیم تا بتوانیم در حوزه بازار کالا عمده محصولات را به سمت بورس هدایت کرده تا در کالاهای مزیت دار کشور به جایگاه اصلی خود در دنیا برسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید