درمان فوری اسهال!

    کد خبر :293383

فصل گرما، اتبلا به اسهال را بیشتر می کند. اگر می خواهید درمان فوری اسهال را بدانید این مطلب را بخوانید.
علت اسهال چیست؟
به گزارش ایرنا، همه‌ی ما در طول زندگی‌مان، حتما دچار اسهال شده‌ایم که علائم شایعی مثل مدفوع آبکی، دل‌پیچه و نفخ شکم دارد. اسهال اغلب راهی است که بدن با اختلالات دستگاه گوارشی برخورد می‌کند. اسهال حاد بیش از ۲ هفته طول می‌کشد و می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

عفونت ویروسی؛

عفونت باکتریایی؛

مسمومیت غذایی؛

آنتی بیوتیکی که اخیرا استفاده شده باشد؛

آب آلوده به عامل عفونی.

اسهال عفونی در کودکان شایع‌تر است و معمولا عامل ویروسی دارد. همچنین اسهال مسافرتی نیز شایع است، مخصوصا زمانی که مسافری به مناطق توسعه‌نیافته با آب‌های آلوده می‌رود. باکتری‌ها نیز اغلب در غذاهایی که به‌ شکل صحیح نگهداری نمی‌شوند یا در غذاهای پخته‌شده، علت شایع مسمومیت‌ غذایی است.

از پروبیوتیک ها کمک بگیرید
پروبیوتیک‌ها منابع «باکتری‌های خوب» هستند که در روده‌ها فعالیت می‌کنند تا شرایط سالمی را برای روده‌ها و دستگاه گوارش ایجاد کنند. آنها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در برخی از غذاها وجود دارند، مثل:

پنیر کهنه‌ی نرم؛

آب چغندر؛

شکلات تلخ؛

زیتون سبز؛

کفیر؛

خیارشور؛

نان خمیر ترش؛

ماست.

پروبیوتیک‌ها همچنین به شکل پودر و قرص نیز عرضه می‌شوند.

وجود باکتری‌های خوبی که در دستگاه گوارش شما زندگی می‌کنند، برای عملکرد طبیعی دستگاه گوارش ضروری است. این باکتری‌ها نقش مهمی در حفاظت از روده در برابر عفونت‌ها بازی می‌کنند. زمانی که سیستم گوارشی شما توسط آنتی‌بیوتیک‌ها تغییر کرده یا توسط باکتری‌های ناسالم و ویروس‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد، شما دچار اسهال می‌شوید. پروبیوتیک‌ها می‌توانند با بازگردانی تعادل باکتری‌ها در روده، به بهبودی شما کمک کنند. ساکارومیسس بولاردی، پروبیوتیک مخمر است؛ این ماده باکتری نیست اما مثل باکتری‌ها عمل می‌کند. ساکارومیسس بولاردی می‌تواند در بهبود اسهال ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر باشد. همچنین می‌تواند در درمان اسهال مسافرتی نیز کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد ساکارومیسس بولاردی به روده در مقابله با عوامل بیماری‌زای ناخواسته و جذب مواد مغذی به‌طور صحیح کمک می‌کند. از آنجایی که این ماده مخمر است، کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید در استفاده از آن بیشتر احتیاط کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که در موارد اسهال حاد، دریافت مراقبت‌های پزشکی مناسب بسیار اهمیت دارد. قبل از استفاده از پروبیوتیک‌ها برای درمان اسهال، ابتدا با پزشک خود حتما مشورت کنید.

موز برای درمان اسهال خوب است یا بد؟
در مواجهه با اسهال، مصرف موز رسیده به خاطر محتوای پکتین بالا، توصیه می شود. پکتین یک فیبر محلول در آب است که به کاهش اسهال کمک می کند. موز همچنین دارای پتاسیم است که الکترولیتی است که تعدادی از توابع حیاتی بدن را پشتیبانی می کند. چندین بار در روز موز رسیده بخورید تا اسهال کاهش یابد.

بابونه برای درمان اسهال
بابونه دارای خواص ضد اسپاسم می باشد که می تواند از درد شکمی همراه با اختلالات معده مانند اسهال جلوگیری کند. همچنین در کاهش التهاب روده مفید است. چای بابونه را با یک قاشق چایخوری گل بابونه و یک قاشق چایخوری برگ نعناع در یک فنجان آب جوش 10 دقیقه خیس کنید. آن را چند بار در روز بخورید.

یک روغن خاص برای درمان اسهال
شما می توانید روغن دانه سیاه را برای درمان اسهال یبوست، آسم، کولیک و گاز استفاده کنید. علاوه بر این، روغن دانه سیاه می تواند کرم های روده، گرفتگی بینی، دندان درد (25 درمان دندان درد به روش ساده)، سردرد (برای رفع سر درد چه باید کرد؟)، انگل، هموروئید یا بواسیر(علت بواسیر در زنان و 10 درمان خانگی آن)، سرفه، آلرژی (آلرژی | علائم، علت و درمان آلرژی)، کاهش کلسترول، بهبود فشار خون، قاعدگی و کنترل تولد را کاهش دهد. برای درمان اسهال، می توانید از روغن سیاه دانه استفاده کنید، می توانید این دستورالعمل را دنبال کنید:

یک لیوان ماست ساده با یک قاشق چایخوری از روغن دانه ی سیاه ترکیب کنید.

مخلوط دو بار در روز برای از بین بردن علائم اسهال استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر یک بزرگسال هستید، در صورت موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

اسهال شما بیش از دو روز ادامه داشته باشد

بدن دچار کم آبی می شود

درد شدید شکم یا رکتوم دارید

مدفوع خونی یا سیاه دارید

تب بیش از 39 درجه سانتی گراد است.

اسهال در کودکان (درمان اسهال کودکان زیر دو سال ) می تواند به سرعت منجر به کم آبی شود. اگر اسهال کودک شما در عرض 24 ساعت بهبود نیابد، با پزشک خود تماس بگیرید:

بدن بی آب می شود

تب بالای 39 درجه سانتی گراد

مدفوع خونی یا سیاه

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید