توقف روند افزایشی نفت

    کد خبر :293241

عربستان سعودی و روسیه با اعلام نیت خود برای افزایش تولید نفت، روند رشد قیمت‌ها را تقریبا متوقف کردند اما تولید بالاتر لزوما به معنای آن نخواهد بود که قیمت‌ها دیگر صعود نمی‌کند و در واقع بازار همچنان با ابهامات دست به گریبان است.

به نظر می‌رسد تولید بالاتر نفت از سوی گروه تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به سناریوی قیمت‌های بالاتر پایان می‌دهد اما به گفته باب پارکر، عضو کمیته سرمایه‌گذاری در شرکت مدیریت سرمایه «کوئیلوست»، سقوط تولید ونزوئلا ممکن است همچنان نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.
این مسئله در پیش‌بینی‌های دیگر نیز منعکس شده است. با این حال، سه عامل احتمالی وجود دارد که مانع سه رقمی شدن قیمت نفت می‌شود و به جای آن قیمت‌ها را در بازه ۸۰ تا ۹۰ دلار محدود می‌کند. این سه عامل شامل افزایش تولید نفت روسیه و عربستان سعودی و ذخایر نفت استراتژیک آمریکا هستند.

به گزارش ایسنا، اما این تنها یک بخش از داستان است که روی اختلال در بخش عرضه متمرکز شده است. احتمال دیگر، سناریوی تقاضا است که در ماه‌های اخیر توجه کمتری را به خود جلب کرده است. در حالیکه معامله‌گران نفت روی این مسئله متمرکز شده اند که آیا اوپک و روسیه محدود شدن عرضه از سوی ونزوئلا را جبران می کنند، شکاف‌هایی در اقتصادهای بازارهای نوظهور ایجاد شده که ممکن است بازار نفت را بی‌ثبات کرده و در مقایسه با تولید فزاینده از سوی اوپک و متحدانش، تاثیر بیشتری در کاهش قیمت‌های نفت داشته باشند.

نظریه مذکور روی مسئله افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا و قوی‌تر شدن ارزش دلار که پیامدهای چشمگیری در بازارهای نوظهور خواهد داشت متمرکز است. نرخ‌های بهره بالاتر و ارزش بالاتر دلار آمریکا، استقراض به دلار را پرهزینه‌تر کرده و روی فعالیت اقتصادی و ارزهای دیگر تاثیر منفی برجای می‌گذارد. پل کروگمان، اقتصاددان برجسته می‌گویند شکاف‌های اخیر در بازارهای نوظهور مشابه وضعیتی است که در دوران منتهی به بحران مالی سال ۱۹۹۸ در آسیا مشاهده شد.

لیر ترکیه طی دو ماه گذشته ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. آرژانتین در نتیجه سقوط ارزش پزو که خزانه این کشور را خالی کرده، درصدد دریافت کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول است.

سرمایه‌گذاران نسبت به نگه داشتن پولشان در بازارهای نوظهور اندکی اضطراب پیدا کرده اند. طبق گزارش وال استریت ژورنال، جریان ورود سرمایه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سراسر جهان در آوریل تنها به ۸ میلیارد دلار رسید که پایین‌ترین میزان از دسامبر سال ۲۰۱۶ بود. سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور خارج شده و به آمریکا می‌روند که اقتصادش قویتر شده و نرخهای بهره بالاتر، آمریکا را مکان جذابتری برای سرمایه ها ساخته است.

شاید این خبر خوبی برای آمریکا باشد اما برای باقی جهان این طور نیست. داستان اقتصادی آمریکا از سایر نقاط جهان متفاوت شده و ارزش دلار رشد کرده است. شاخص دلار وال استریت ژورنال از فوریه در برابر سبدی از ۱۶ ارز ۵.۶ درصد رشد کرده است. دلار قویتر بازارهای نوظهور را که بدهی به دلار دارند با مشکلات بیشتری مواجه می‌کند و کالاها شامل نفت را که به دلار قیمت گذاری می‌شوند، گران‌تر می‌سازد.

در نهایت، در بدترین سناریو این مسئله به بحران مالی یا بحران‌های دیگر منجر می‌شود. دولت‌ها نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند، ارزها دچار ریزش ارزش می‌شوند و رشد اقتصادی متوقف می‌شود.

اگر بازار نوظهور تا یک سال آینده دچار رکود شود، احتمالا با آغاز خروج تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از توافق کاهش تولید مصادف می‌شود و به معنای آن است که رکود تقاضا همزمان با افزایش عرضه اتفاق خواهد افتاد که تاثیر منفی دو برابری بر قیمت‌ها خواهد داشت. بانک امریکا مریل لینچ پیش‌بینی کرده که قیمت برنت ممکن است تا سال آینده در صورت وقوع چنین سناریویی به پایین ۶۰ دلار در هر بشکه سقوط کند. در حالی که این بانک متذکر شده که سناریوی مذکور محتمل‌ترین سناریوی ممکن نیست، به معنای آن نیست که وقوع آن غیرممکن است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید