چرا چاچا شکست‌ خورد؟

    کد خبر :293238

چاچا، موتور جست‌وجوی انسانی بود که علاوه بر یافتن محتوای وب به کاربران کمک می‌کرد برای سوالات خود پاسخی پیدا کنند. در واقع این سرویس، تبلیغ‌کنندگان و بازارهای مشخص را به کاربران و مشتریان بالقوه متصل می‌کرد.

محسن حسینی: مرور داستان‌ها و روایت‌های استارت‌آپ‌های شکست‌خورده، می‌تواند به چراغ روشنی تبدیل شود که دیگران از آن بهره می‌گیرند. درست مانند مرور آنچه باعث شد پروژه «چاچا» بی‌سرانجام باقی بماند.

به گزارش بازتاب، چاچا، موتور جست‌وجوی انسانی بود که علاوه بر یافتن محتوای وب به کاربران کمک می‌کرد برای سوالات خود پاسخی پیدا کنند. در واقع این سرویس، تبلیغ‌کنندگان و بازارهای مشخص را به کاربران و مشتریان بالقوه متصل می‌کرد. چاجا به صورت رایگان توسعه داده می‌شد و علاوه بر نسخه وب، به صورت اپلیکیشن‌های متنوع موبایلی نیز در دسترس کاربران قرار می‌گرفت.
چرا چاچا سقوط کرد

کمپانی چاچا در سال ۲۰۰۵ کار خود را آغاز کرد. این کمپانی تا روز پایانی فعالیت‌های خود ۵۰ تا ۲۰۰ کارمند تمام وقت را در استخدام داشت و در نهایت نیز در دسامبر سال ۲۰۱۶ چاره‌ای جز تعطیلی پیدا نکرد. بر اساس گزارش‌ها و آمارها درامد نهایی این کمپانی ۹۶ میلیون و ۳۰ هزار دلار اعلام شده است.

اما چرا چاچا شکست خورد؟ در سال‌های ۲۰۰۵-۲۰۰۶ زمانی که این سرویس رونمایی شد، موتورهای جست‌وجو به فراگیری امروز نبودند. حتی با وجود آنکه برخی از نمونه‌های کنونی در آن روزگار نیز مشغول فعالیت بودند با این حال استفاده از موتورهای جست‌وجو برای همه کاربران به سهولت امروز انجام نمی‌گرفت.

در واقع آن روزها یافتن چیزی که به دنبالش بودید به سادگی امروز نبود. یعنی اگر قصد جست‌وجو در محتوای وب داشتید باید عبارت خود را با تکنیک‌های زیادی همراه می‌کردید و عبارت روشنی در نظر می‌داشتید تا شاید به جواب دقیق دست پیدا کنید.

اسکات جونز، مدیر عامل چاچا با مشاهده چنین وضعیتی تصمیم گرفت موتور جست‌وجویی با قابلیت‌های انسانی بسازد. او نه تنها نسخه دسکتاپ برای این موتور جست‌وجو راه‌اندازی کرد که امکان پرسیدن سوال از طریف پیامک را نیز برای چاچا در نظر گرفت. کاربران سوال خود را به شماره این وب‌سایت ارسال می‌کردند و بلافاصله پاسخ را روی گوشی دریافت می‌کردند.

مهمترین موضوعی که چاچا از آن ناحیه آسیب دید، تغییر چشم‌انداز تکنولوژی در فاصله کوتاه زمانی بود. اواخر دهه اول هزاره سوم، موج استفاده از گوشی‌های هوشمند به راه افتاد و به دنبال آن کاربران به استفاده از محتوای وب علاقه‌مند شدند. همین موضوع آنها را به مشتریلن دائمی موتورهای جست‌وجو با ساختار متفاوت از چاچا علاقه‌مند کرد.

از سوی دیگر با به کارگیری الگوریتم‌های جدید از سوی کمپانی‌هایی مانند گوگل، کسب و کار چاچا، Ask.com و سرویس‌های مشاهده به حاشیه رفت و کمرنگ شد. چاچا در مسیر توسعه خود با مشکل پایش نیز روبرو بود. یعنی این کمپانی برای پاسخ به سوالات کاربران خود ناچار به استخدام نیروهای پاره وقت شد. این نیروها تا پایان کار این مجموعه به ۵۵ هزار نیرو می‌رسید.

سال ۲۰۱۳ نیز یکی از کارمندان این مجموعه در شرح وضعیت چاچا گفته بود که هشت سال برای یک استارت‌آپ زمان زیادی است. ما در وضعیت خود درجا می‌زنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید